Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Där ser man det rätt tydligt ja. Eftersom det är föl det handlar om är det ju svårt att bedömma dem, så föräldrarna och deras prestationer är ju mycket viktigare än när man köper/säljer äldre häst!
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

KL

DETTA är ganska intressant statistik om hur stoägarna tänker då det väljs hingst inom travet..
Då, framförallt med tanke på Blup-tal kontra priser.

Och priserna..ja. Det tål att diskuteras...:crazy:

AM
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Ridhästuppfödare har mycket att lära av travet, så där lär det inte se ut hos oss. (Tittade bara lite snabbt, hoppas jag såg rätt.)

Tror jag inte iaf! Någon som har gott om tid och lust att göra en för ridhästarna? :D
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Intressant! Men nästa fråga: Får man verkligen ut så mkt för fölen så att det kan motivera en levande föl-avgift på 50' eller mer? Eller krävs det då att man har möjlighet att själv spara och ta fram hästen?
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

kl
En annan stor skillnad gällande travet är ju att de hästar som blir medelbra till bra faktiskt kan springa in lite slantar.
Visst det är många som inte blir några stjärnor men hur många ridhästar tävlar in samma summa pengar som en travhäst som plockar matkuponger?
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Förvisso - men vad kostar de inte att hålla dem i träning per månad?
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Intressant! Men nästa fråga: Får man verkligen ut så mkt för fölen så att det kan motivera en levande föl-avgift på 50' eller mer? Eller krävs det då att man har möjlighet att själv spara och ta fram hästen?

Ja du Athena...kunde jag svaret så fick jag nog ett Nobelpris.

Du kan förvisso betäcka märr A med värsting Varenne och då betala 165´ plus moms.
Men vad säger att saker lönar sig?
Har du ostartad märr med värdelösa syskon och ett möderne som inte gjort nåt vettigt på tio led...
Har du sedan fått en Varenneunge med en hjärncell som är osams samtidigt som alla fyra benen pekar i var sin riktning..
Har du sedan ägare som inte tränar..eller kanske fel tränare...
Har du en uppfödare som haft märra och unge och inte hållit rätt på hovvård och ungen inte sett en mineral på ett och ett halvt år...

Ja, då har man knappast gjort en lönande affär.

Det absolut viktiga är att först ha en bra märr. Hon bör ju ha en bra grund. Som t.ex bra syskon och bevisat bra moderstam.
Hon bör vara av bra exteriör. Här måste man nog vara kritisk mot sitt eget avelsmaterial.
(För det duger inte att tänka att hon har Toss Out som pappa och Nevele Pride som morfar som ett exempel)
Då kan ju hon passa bra till även "medelmåttiga" hingstar om man tänker träna själv eller har flera delägare och råd att ha i proffsträning.

En "super"märr kan vara kass i aveln, det är ju bevisat flera gånger.
Men man kan ju alltid betäcka dyrt, sälja dyrt, så länge det finns någon som tror på att avkomman blir minst lika bra.

Att betäcka dyrt med dåligt material säljer inte ett jota.

Det är mycket tråkigt då nya hingstar kommer in och blir omgående svindyra.
Många chansar och det går försäljningsmässigt bra i första och andra årgången. Sen är det tvärnit om ingen visar sig på banan.

Då föredrar jag fransmännens idé på hur priser skall vara.

Ut med hingsten på marknaden till lägre pris. Massor med märrar betäcks.
Efter något år så visar det sig om han dög.
Gjorde han det, ja, då får man räkna med att priset dubbleras och inte så sällan hamnar i över 100´i fölavgift.

I Sverige gör man tvärtom. Dyrt först och sedan sänks priset. Vilket gör att hingsten inte får en enda märr då många funderar på om han är en nit.

Jaja....kanske skulle börja med nordsvenskar i stället. En "järfsöfaks" kostar bara 20´
Den är säljbar om inte annars till barockryttarna för 25´ :D;)

AM
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Där ser man det rätt tydligt ja. Eftersom det är föl det handlar om är det ju svårt att bedömma dem, så föräldrarna och deras prestationer är ju mycket viktigare än när man köper/säljer äldre häst!

Precis!
Men sen är det som Athena säger också, vad hästen, i detta fallet fölet, är utannonserad för säger inte så mycket mer än vad säljaren har för åsikter/fantasier om vad hästen/fölet är värd.
Sanningen är ju att flertalet av dessa föl har varit till salu länge, ffa de som är högt satta i förhållande till kvalitén. Ett par har varit tom högre prissatta innan och sänkts efterhand.
Många är fruktansvärt okritiska mot sina egna ston (och hingstval), de tycker att deras märr är den bästa och har den bästa stammen.
Jag är likadan, jag tycker att mina ston är välstammade, annars hade jag inte haft dom, men det är skillnad på att tycka att en stam är bra och att faktiskt ha belägg för att den ÄR det.

Tack till Nafayette för en intressant länk! :bow:
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

mycket bra skrivet Cyllene :bow:

jag håller oxå med att de yngre hingstarna ska vara billigare.. betäckte ju med en nygodkänd förra året, han var inte första valet egentligen men nu blev det så ändå.. För mig kvittar egentligen priset, jag går inte på det när jag väljer hingst - sen vill jag å andra sidan inte lägga för mkt heller..

jag tycker ju så klart att mina ston är de bästa som finns.. får se om det går att sälja några föl efter dem :rofl:

tack för en bra länk Nafayette :bow:
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Tycker generellt att svenska hingstar är för dyra-jämför man med utländska får man oftast mycket mindre för pengarna.Jag kan använda en av Europas mest framgångsrika hingstar för mellan 1000 och 1200 euro.Visserligen tillkommer fraktkostnad men det gör det ju ofta i Sverige också.Som det ekonomiska läget är idag borde faktiskt hingstägarna sänka sina priser annars måste ju stoägarna stå för hela förlusten med höjda foderpriser och sänkta föl/hästpriser.Tror vi skulle ställa mer krav på hingstägarna och tex begära ordentliga rabatter för meriterade ston.Det är ju faktiskt en stor fördel för en hingst att få många riktigt bra ston.På något sätt känns det som att ju sämre sto man har ju mer ska det kosta.Detta skulle hjälpa till att sanera marknaden och höja kvaliten på våra hästar samtidigt som priserna på föl/unghästar skulle gå upp.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Tycker generellt att svenska hingstar är för dyra-jämför man med utländska får man oftast mycket mindre för pengarna.Jag kan använda en av Europas mest framgångsrika hingstar för mellan 1000 och 1200 euro.Visserligen tillkommer fraktkostnad men det gör det ju ofta i Sverige också.Som det ekonomiska läget är idag borde faktiskt hingstägarna sänka sina priser annars måste ju stoägarna stå för hela förlusten med höjda foderpriser och sänkta föl/hästpriser.Tror vi skulle ställa mer krav på hingstägarna och tex begära ordentliga rabatter för meriterade ston.Det är ju faktiskt en stor fördel för en hingst att få många riktigt bra ston.På något sätt känns det som att ju sämre sto man har ju mer ska det kosta.Detta skulle hjälpa till att sanera marknaden och höja kvaliten på våra hästar samtidigt som priserna på föl/unghästar skulle gå upp.

ja jämför man med de utländska hingstarna så är det stor skillnad i pris... betäckte ju mitt ena sto med Escudo förra året, 800 euro kostade han i Tyskland! så min Escudo-Contender fölis som kommer i april är mkt billigare i tillverkning än vad min Carême-Cortus fölis som föds i juni är!
har tittat lite på utländska hingstar oxå, har ett par stycken som står med på listan - får se vad det blir..
du har helt rätt (tycker jag) att ju sämre sto desto mer ska det kosta.. då gallrar man ju bort de som egentligen ej har i aveln att göra och kvaliten höjs plus priserna borde gå upp!
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Bara en tanke...
Det har ju visat sig att de unga hingstarna som gjort bruksprov precis inte varit speciellt fertila.(Inte alla dock)
Detta pga stress, många ston, matchning, resor på hingsttåg osv osv.
Kanske är det några som tänkt på det o därför håller uppe priset. För att hingsten första åren inte ska få för många ston (färre tappningar, högre kvalitet), sedan kanske finns en förhoppning om att få de bättre stona(men där tror jag de tänker fel i sådant fall).

Tycker förövrigt som ni andra att de yngre obeprövade hingstarna ska vara billigare.
Det är ju en chansning stoägarna tar att pröva något som man inte vet vad de lämnar, eller ens om de kan lämna något. Där är ju tex Impuls ett ex.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Ett bra sätt isåfall att få bra ston vore väl att ge goda rabatter till de stona... inte en femhundring hit eller dit..
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

En mycket viktig aspekt! Jag har två stycken meriterade ston, och två mer eller mindre omeriterade dito. Det är otroligt stor skillnad på vilka rabatter man kan få... mellan 50% (på hingst som kostade 8000:- i lev föl) och 500:- är vad jag blivit "erbjuden".
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

50% rabatt för ett meriterat sto tycker jag låter rimligt, kanske t o m ännu mer vore tänkbart. Men med meriterat kan man ju mena olika, och det skulle vara intressant att veta vad man egentligen kan kalla meriterat? När vågar man sig på att förhandla om priset till sitt sto? Det beror i sin tur förstås också på hur mycket prutare man är :laugh:
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Många hingsthållare har ju klara regler för rabatter, andra får man helt enkelt fråga (jag gör det alltid). Placeringar MSV klass eller årgångschampionat brukar ofta räcka.

Jag har ett Elit-premierat sto med avkommor som segrat 1,50 och BT-final, och ett sto som själv har placeringar i 1,45 och har tävlat internationellt. Det borde generera mer än 1000:- - *tycker* - men det gör det oftast inte.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Instämmer, det kan väl inte vara så svårt att göra nån "stege" att meriter i detta och detta ger så mycket rabatt.
Har för mig att jag sett att Flyinge har det i sin katalog? Det står att plac msv ger xx% och svår klass xx%

Men sen ska det ju vara lite individuellt, ett sto som ditt som har ELIT för sin goda nedärvning men kanske inga egna meriter ska ju få minst lika mycket rabatt som ett välmeriterat sto.
Det är ju inte alltid säkert att ett bra tävlingssto nedäver sina goda egenskaper.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Flyinge verkar ha gjort om hela sitt rabattsystem. Nu ska man beskriva sitt sto, välja hingst, och sen utifrån dels om man har använt deras hingstar, dels utifrån hur många ston man betäcker, får man rabatten. Den beräknas alltså individuellt. Jag frågade dem ifjol på båda ovanstående ston men fick aldrig ens svar :grin:. De svarade på mitt mail och lovade att räkna, sen fick de en påminnelse, men jag fick aldrig ngn offert.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Hur "hittar" ni dessa utländska hingstar? jag har hittat några fina som enl hemsidan inte verkar vara dyra alls,men sen tillkomemr det väl en massa avgifter i samband med importeringen och registreringar etc?? vågar en vanlig hobbyuppfödare som jag testa det måntro,eller bör man ha mer kunskap om det? för går inte priserna på svenska hingstar ner så överväger jag stort att kolla upp läget med utländska hopphingstar.....
 

Liknande trådar

Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 292
Avel Satt på skoj skull och räknade ihop var det kostar att göra ett föl. Från betäckning och fram till det är avvant (räknade på 6 mån)...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Jerseyite
·
Avel Då jag nu står i valet och kvalet att betäcka mitt Escudo sto eller ej så lutar det åt att betäcka, men hingsten jag tänkt ut är ej...
2
Svar
25
· Visningar
2 928
Senast: Fredag
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 193
Senast: Laahra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp