Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Jag tror nog att de allra flesta stoägare gör precis som Du..

Det ligger för många av oss många timmar - för att itne säga dagar - av funderande och jämförande och faktasamlande innan man ens kommer ner i en hanterbar lista på en handfull hingstar som kan passa stoet ifråga.

Men för mig som stoägare förefaller det märkligt när hingsthållare med nygodkänd hingst på förfrågan avstår från att lämna rabatt till ett MYCKET meriterat sto.
Eftersom stoet är mycket meriterat och förärvningssäkert snuddar jag emellanåt vid tanken att använda en ännu omeriterad hingst men när jag inte kan få rabatt så att det prismässigt hamnar i jämnvikt med vad jag får betala för en elithingst som hon redan lämnat fantastiskt bra med så kommer det inte på fråga att "chansa"....och jag tror inte att det är jag som förlorar på det beslutet.

Jag har aldrig valt hingst med priset för ögonen då det för halvblodshingstar skiljer förvånansvärt lite mellan meriterade och ickemeriterade hingstar och skillnaden är dessutom som någon annan skrivit tidigare ibland inte ens åt förväntat håll.

Men..nog kunde det väl kanske vara en vettig idé som hingsthållare att försöka att kapa åt sig något av de riktigt meriterade stona till sin hingst under de första åren.....eller tänker jag helt uppåt väggarna???
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Du har ju så rätt.
Sen är det konstigt att om man exempelvis har en nygodkänd 4 åring väljer att inte ge rabatt till välmeriterade ston eller framförallt ston som lämnat riktigt bra avkommor.
Smart vore att ge en rejäl rabatt till dessa ston och sen hoppas på ett mycket gott utslag när de första kullarna börjar gå unghästtest mm...
Så när han är 7-8 år så har han redan börjat visa förvärvning.
Resten är ju enkelt att räkna ut.

Goda rabatter till bra ston gynnar också aveln på sikt då fler eftersträvar välmeriterade eller förvärvningssäkra ston i avelsboxen. Samt att också fler väljer att meritera sina ston på olika sätt.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Du har ju så rätt.
Sen är det konstigt att om man exempelvis har en nygodkänd 4 åring väljer att inte ge rabatt till välmeriterade ston eller framförallt ston som lämnat riktigt bra avkommor.
Smart vore att ge en rejäl rabatt till dessa ston och sen hoppas på ett mycket gott utslag när de första kullarna börjar gå unghästtest mm...
Så när han är 7-8 år så har han redan börjat visa förvärvning.
Resten är ju enkelt att räkna ut.

Goda rabatter till bra ston gynnar också aveln på sikt då fler eftersträvar välmeriterade eller förvärvningssäkra ston i avelsboxen. Samt att också fler väljer att meritera sina ston på olika sätt.

Håller fullständigt med dig i ditt inlägg. MEN man kanske inte som hingst ägare vågar gå emot strömmen så att säga.
 
Sv: Föl/betäcknings avgifter måste sänkas

Det kan slå fel också.
Í alla fall på travsidan tar man stor hänsyn till hurdana ston hingsten betäckt.
Man hör ofta att "vilken skithingst, han borde lämnat bättre med de ston han fått".
Så får hingsten bra ston första året så är det verkligen upp till bevis, annars klassas han ner, kanske i onödan.
 

Liknande trådar

Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 297
Avel Satt på skoj skull och räknade ihop var det kostar att göra ett föl. Från betäckning och fram till det är avvant (räknade på 6 mån)...
Svar
6
· Visningar
1 372
Senast: Jerseyite
·
Avel Då jag nu står i valet och kvalet att betäcka mitt Escudo sto eller ej så lutar det åt att betäcka, men hingsten jag tänkt ut är ej...
2
Svar
25
· Visningar
2 928
Senast: Fredag
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: Laahra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp