Föl efter Donner Fly - Good Future

A

Angela

Hej,jag ska köpa ett sto föl efter Donner Fly - Good Future,
och undrar lite om avkommor efter dessa hingstar.
Hur dom är,hur höga dom blir osv..
(Vet ju att Donner fly är 172 och good future är 164...Mamman är 167.)
:D
Fölet är klass 1 och fick 878 på gången.
Mvh Camilla
 
Min egen är ca 1,63 och en hel del av de jag sett i annonser under året verkar ha blivit ganska små eller medelstora, från 1,60 - 1,65 i mkh. Själv är jag väl lite besviken på att min blev betydligt mer lågställd och mindre än vad jag förväntade mig. De jag såg i Flyinge ( 3-åringar ) var inte heller särskilt stora eller högställda trots fullblodsinslag. Gångarterna var inte heller imponerande men visst finns det stjärnor efter denne hingst dock inte så många som man kunde tro efter all PR man gjorde för Donnerfly för ett par år sedan.
 
Hej igen..Fölet är nu 134 ungefär,hög..Den är född i slutet av maj.
Mvh Camilla :bump:
 
Känner du ingen gammal "hästgubbe" som har öga för det där med hur höga de blir som vuxna? Det lär finnas något slags mått på bakbenen man kan räkna ut så att man får en ungefärlig höjd. Lycka till med ditt föl!
 
Titta på hur långa kotor och skenor fölet har jämfört med mamman. Det brukar säga ganska mkt eftersom de delarna inte har någon större tillväxt...
 
Har inte träffat på några Donnerfly avkommor tyvärr.

Däremot en hel del Good Future avkommor, samt hästar med denne som morfarshingst.
Dessa har varit mycket trevliga hästar, samarbetsvilliga med mycket motor! Överlag har de haft bra exteriör och haft fina rörelser. Good Future har mycket högt BLUP index på exteriör och gång, och har gjort sig känd som just gångartförärvare. Själv tävlade han svår dressyr.
De avkommor jag har sett har varit av relativt god storlek, har inte sett några jättesmå, utan de har varit runt 165.

Kombinationen mellan dessa hingstar kan tänkas vara lyckad, åtminstone i teorin.

Önskar dig lycka till med ditt föl!
 
Det finns nåt som brukar kallas för "tattarmått" där man på ett tror jag föl äldre än halvåret kunde hålla ett snöre mitt på kotan och mäta till armbågen sedan "vända upp" snöret mellan armbågen och upp i luften ovanför manken så hög blir hästen. Men detta är en gammal "hästgubbe" metod och idag avlar man ju mer på hästar i uppförsbacke än förut så det är inte säkert att det stämmer lika bra längre
 
Har bara träffat en avkomma efter Donnerfly, och den var inte riktigt normal, anföll i hagen och fattade sig aldrig på rangordningen.
 
Låter märkligt. Vilken stam var det på den på mödernet? Hur gammal? Nyfiken bara. :)
 
Sv: Re: Föl efter Donner Fly - Good Future

Jassså, det kanske berodde på bristande hantering samt idiot hästar som inte släppte henne nära maten samt att hon alltid blev jagad....snacka inte så mycket dynga...du vet att det är absolut inget fel på henne.
 
Sv: Re: Föl efter Donner Fly - Good Future

Det är min häst hon skriver om..kan upplysa att den är helt normal.
 
Sv: Föl efter Donner Fly - Good Future

Min häst har en halvsyster efter Donnerfly-Legat, 4 år i år. Hon är hur schysst som helst, såldes i somras från uppfödarna och dom nya ägarna är supernöjda med hennes samarbetsvilja och ridbarhet. Hon är ca 165, som sin mamma ungefär. Hon har en jättefin skritt, OK trav och galopp. Lite grov i typen men det kommer nog från morsan.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 535
Senast: axel
·
Avel Detta kommer att bli mitt första föl och jag känner att jag kanske inte alls är så påläst som jag borde vara. Kan ingenting men pluggar...
Svar
18
· Visningar
3 452
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 414
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp