Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Föl fälla?

A

Audur

Hej! Denna frågan riktar jag till alla er som har sto med eksem och har föl vid sidan. Använder ni eksemtäcke och har det hänt något som tex att fölet har fastnat då det busar med mamman?

Sv: Föl fälla?

Audur skrev:
Hej! Denna frågan riktar jag till alla er som har sto med eksem och har föl vid sidan. Använder ni eksemtäcke och har det hänt något som tex att fölet har fastnat då det busar med mamman?

Ja jag har hört talas om det, och det gick riktigt illa för fölet. Så en av en mängd orsaker till varför man inte skall använda eksemston i avel.

S

Sofia72

Hej!

Vi har inga eksem hästar men vi har nästan aldrig täcken på fölstona pga skaderisken.

Mvh / Fia

Varför avla på eksemston? 'Man och svansskorv med kroniskt förlopp' är på avelsförbudslistan från Jordbruksverket, dvs man får inte avla på dem.

Ang täcke rent generellt så skulle jag inte vilja ha det på ett digivande sto med föl, risken att de ska fastna känns alldeles för stor, speciellt i ett eksemtäcke som har många gjordar och spännen, dessutom långt bak vid juvret där fölet är och buffar. Alla som sett hur föl kan stegra mot och klättra på mamma etc inser hur lätt de skulle kunna snärja in sig.

Och kan de få in ett litet fölben i mammas grimma så lär de garanterat kunna få in det i mammas eksemtäcke.

A

Audur

Måste bara tillägga att jag själv INTE avlar på eksemston. Men riktade frågan till de som gör det eftersom de borde ha erfarenhet av eksemtäcken.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5539 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hej! Jag har ett föl på 9 månader här och nu när jag luskat runt lite överallt (i efterhand...) kommer det fram att Pappan till henne...
Svar
14
· Visningar
1 216
Hundträning Hej! Ny användare här på bukefalos men trogen läsare sen flera år tillbaka :) Tänkte kolla om det finns några kloka råd att komma med...
Svar
15
· Visningar
733
Avel Hej, Vi börjar runda ner valet av hingst till vårat hannoveraner sto till antingen 2020 eller 2021. När man är inne på tex. Lövsta och...
Svar
4
· Visningar
824
Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ledsen hund
  • Hundgårdar

Hästrelaterat

Omröstningar