Föl fälla?

A

Audur

Hej! Denna frågan riktar jag till alla er som har sto med eksem och har föl vid sidan. Använder ni eksemtäcke och har det hänt något som tex att fölet har fastnat då det busar med mamman?
 
Sv: Föl fälla?

Audur skrev:
Hej! Denna frågan riktar jag till alla er som har sto med eksem och har föl vid sidan. Använder ni eksemtäcke och har det hänt något som tex att fölet har fastnat då det busar med mamman?

Ja jag har hört talas om det, och det gick riktigt illa för fölet. Så en av en mängd orsaker till varför man inte skall använda eksemston i avel.
 
Sv: Föl fälla?

Hej!

Vi har inga eksem hästar men vi har nästan aldrig täcken på fölstona pga skaderisken.

Mvh / Fia
 
Sv: Föl fälla?

Varför avla på eksemston? 'Man och svansskorv med kroniskt förlopp' är på avelsförbudslistan från Jordbruksverket, dvs man får inte avla på dem.

Ang täcke rent generellt så skulle jag inte vilja ha det på ett digivande sto med föl, risken att de ska fastna känns alldeles för stor, speciellt i ett eksemtäcke som har många gjordar och spännen, dessutom långt bak vid juvret där fölet är och buffar. Alla som sett hur föl kan stegra mot och klättra på mamma etc inser hur lätt de skulle kunna snärja in sig.

Och kan de få in ett litet fölben i mammas grimma så lär de garanterat kunna få in det i mammas eksemtäcke.
 
Sv: Föl fälla?

Måste bara tillägga att jag själv INTE avlar på eksemston. Men riktade frågan till de som gör det eftersom de borde ha erfarenhet av eksemtäcken.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: nexxa
·
Avel Hej Jag har haft 3 avkommor e mr vain alla har vart riktiga rymmare! Fantastiskt fina men busiga. Inte de andra fölen med annan pappa fr...
Svar
5
· Visningar
1 043
Senast: Marvin
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·
Hästvård Har precis haft samtal med veterinären och fick direktiv att avmaska vårt föl samt den digivande mamman. Blir det inte så att fölet får...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp