Föl får inte dia i hagen

Sunstreaker

Trådstartare
Hej.
Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia. Problemet i sig var väl egentligen inte själva diandet utan att han överhuvudtaget rörde henne. Om han försökte nosa på henne svarade hon genast med att skrika och sparka. Samma om hon själv gick fram och nosade på honom. Han var sen en sväng på djursjukhuset för rotavirus så dom har alltså stått på box ett tag där diandet funkar bra.

Dock såfort dom kommer ut i hagen så får han inte äta. Hon har lagt ner skrikande och sparkandet helt men såfort han vill dia travar hon iväg. Det funkar att ha avspärrat så dom kan gå inne i lösdriften och en hage utanför på 5×5 meter. Då har hon ingenstans att ta vägen. Hon har inga moderskänslor överhuvudtaget. Idag när jag hade dom i stora hagen en sväng så sprang hon ner till öppningen så att fölet tappade bort henne och gnäggade förtvivlat och hon viftade inte ens på öronen.

Han är som sagt 3 veckor nu. Någon som haft ett sto som gjort likadant där det blivit bättre? Är mjölkpellets ett alternativ på dagen när dom är ute? Som bara han kommer åt såklart. Mjölkersättning vill man väl knappast blanda och ställa i solen även om man mot förmodan skulle fått honom att dricka ur hink. Det bästa hade ju varit att hitta något sto som kan tänka sig att dela med sig av mjölet till en unge till men det är väl inte helt lätt. Någon annan idé?
 
Stackars lilla föl, så jobbigt för honom. Jag hade nog fortsatt med en liten hage tillsvidare och under tiden letat efter en amma. Mitt sto är tvärtom, sen hon avvandes från sitt eget föl gav hon glatt di åt andras, överlycklig att ha en ny liten bebis att ta hand om.
 
Nämen lilla fölis då. Går det att ha dom i liten hage tills fölet inte behöver dia lika ofta, så de kan gå i stor hage?
Jo det känns väl nästan som det smidigaste. Känns så synd att behöva stänga in honom där bara när han skulle kunna springa i en stor har och leka. Som tur är så har jag bara 5 minuter från jobbet och en snäll chef så jag kör hem och släpper ut dom i den stora hagen några gånger om dagen så han får springa av sig.
 
Stackars lilla föl, så jobbigt för honom. Jag hade nog fortsatt med en liten hage tillsvidare och under tiden letat efter en amma. Mitt sto är tvärtom, sen hon avvandes från sitt eget föl gav hon glatt di åt andras, överlycklig att ha en ny liten bebis att ta hand om.
Ja han är bra trött på sin mamma och blir överlycklig så fort jag eller en annan tvåbening visar sig! Hade jag haft hans mormor hemma hade hon säkert tagit hand om honom om man fått igång mjölken. Hon kidnappar gärna alla föl. Nu står hon dock på seminstationen. Har funderat på att ta hem henne men då jag bara har en avkomma från henne då hennes förra dog och detta känns som sista chansen så vill jag väldigt gärna få henne dräktig i år. Det har tyvärr inte gått sedan förra fölet dog och detta är sista året jag försöker... Jag hoppas ju dock fortfarande att det ska ramla ner en polett hos 4-åringen men 3 veckor efter känns lite sent för att det ska hända.
 
Jag hade haft dom på liten yta till mormor kommer hem. Sen släppa då och då i stora hagen.
 
Har som tur är inte erfarenhet av liknande, men kan ju försöka bolla lite ideer ändå...

Har du testat att ta fölis bort från mamman? Tänkte om hennes moderskänslor kunde veckas av att han gick iväg från henne, i stället för tvärt om?

Evt. släppa dom tillsammans med andra ston med föl, kanske hon kan lära sig ta hand om sin bebis av att se på hur andra mammor är med sina avkommor?
 
Jag har ett sto som tog dåligt hand om sina två första föl, dock inte alls så dåligt som ditt sto verkar göra.

Hennes föl fick äta utan problem, men hon tog inte hand om dem i övrigt och svarade inte då fölet tappade bort mamma och ropade. Eftersom fölen fick äta och de övrig tid gick med sin snälla mormor har det för oss fungerat utan problem. När föl nummer tre föddes hade poletten trillat ner och hon tog hand om det fölet jättebra. Nu har hon sitt fjärde föl och tar till och med hand om sin mammas föl ibland.

Jag tror inte att ditt sto kommer att lära sig att ta hand om det här fölet. Säker kan man ju dock förstås inte vara. Jag skulle rent praktiskt försöka få de olika delarna att funka. Fölet behöver mat, rörelse och social uppfostran. Ett upplägg kanske kan vara att vara inne/ i liten hage halva dygnet för att kunna dia, ha med mormor i hagen för den sociala biten och tillgång till en creepfeed med mjölkpellets i större hage resten av dygnet?

Har du prova att göra den lilla hagen något större? Jag tänker att någonstans går gränsen för vilken storlek som fungerar, men det kanske är större än vad de har nu som är gränsen?

Om de går i hage utan bete och med fri tillgång på grovfoder, kanske stoet står vid fodret tillräckligt mycket för att fölet ska kunna dia?
 
Jo det känns väl nästan som det smidigaste. Känns så synd att behöva stänga in honom där bara när han skulle kunna springa i en stor har och leka. Som tur är så har jag bara 5 minuter från jobbet och en snäll chef så jag kör hem och släpper ut dom i den stora hagen några gånger om dagen så han får springa av sig.
Läst igenom svaren, låter som det är smidigast att ha kvar dom i liten hage och släppa lite i stor hage, som du gör nu tills mormor kommer hem. Lycka till med fölis. :up:
 
@RedHyuuga @via @sorbifolia @åke Bukefalos var inte såhär tekniskt när jag höll till här förr så jag hoppas jag lyckades med taggningen ;).

Tack för era svar! Har utökat hagen lite så nu är den nog på 10×10. Sålänge där inte är något gräs utan bara en hög med hö så håller hon sig hyfsat stilla där så jag kör på det nu och släpper ut dom emellanåt. Kommer eventuellt göra ett försök med mjölkpellets, funkar det så kan det ju vara ett bra komplement längre fram så att dom kan vara ute lite mer. Är mest orolig för vätskan då, han bör ju få i sig vatten isåfall.

Var lite inne på att släppa dom med andra sto med föl men vågar inte släppa iväg honom utan vill själv ha uppsikt, och förstår att ingen vill lämna sitt föl här med tanke på att han haft rota. Ska ringa seminstationen och höra hur det går med mormor imorgon, risken finns att hon blir kvar där hela sommaren så isåfall får jag lösa det sociala på annat vis. Eventuellt ta hem henne och köra fram och tillbaka. Vill ju väldigt gärna ha ett föl till på henne med tanke på hennes och övriga i familjens prestationer, annars hade jag utan tvekan avbrutit hennes betäckning.

I helgen är iaf mamma hemma på gården (har hästarna där) hela helgen och kan hålla uppsikt så då går hon ut och håller stoet när han vill äta så kan dom vara ute lite mer, så hinner jag fundera hur jag ska göra med mormor. Som det är nu får han iaf i sig vad han behöver, han är pigg och ett riktigt litet muskelpaket :).

Nu blev det sådär långt igen ;)
 
@åke Kommer eventuellt göra ett försök med mjölkpellets, funkar det så kan det ju vara ett bra komplement längre fram så att dom kan vara ute lite mer. Är mest orolig för vätskan då, han bör ju få i sig vatten isåfall.
Jag har fött upp ett moderlöst föl på mjölkpellets. Hon var nog runt fyra veckor gammal max då vi gick över från mjölkersättning till mjölkpellets. När vi såg att hon drack ordentligt av vattnet så bytte vi till pellets.
 
Jag har fött upp ett moderlöst föl på mjölkpellets. Hon var nog runt fyra veckor gammal max då vi gick över från mjölkersättning till mjölkpellets. När vi såg att hon drack ordentligt av vattnet så bytte vi till pellets.
Vilken sort är bäst? Sacaren (salvana?) har ju som ska vara mjölkbaserat men svårt att veta vilka som är bra när man inte har erfarenhet av det...
 
Vi gav Salvana av den enkla anledningen att det var det vi kunde få tag på. Det här är några år sedan nu. Fölet växte upp utan problem, höll hullet och hade en fungerade mage. I år har hon själv sitt tredje föl.
 

Liknande trådar

Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 316
Senast: Ramona
·
Hästhantering Mitt russto går i väntans tider, innan hon skickades på betäckning gick hon med sin kompis; min andra häst som är en travare. De kommer...
Svar
4
· Visningar
1 773
Senast: mackan
·
Avel Jag behöver råd och hjälp från erfarna uppfödare/ni som varit i samma situation. Mitt sto är sjukt och fölungen är 7 veckor ung, jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 668
Senast: Snurrfian
·
Avel Idag släppte vi ihop vårt sto med 6 veckors föl med ett annat sto. Det gick inte så bra. Det andra stoet sparkar mot fölet,jagar runt...
Svar
12
· Visningar
2 530
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp