Föl frågor !

nexxa

Trådstartare
Hoppas jag lagt den här tråden på rätt plats nu ;)

Det är så att en kompis till mig ska flytta upp sin häst till stallet jag hyr.Hennes häst är dock dräktig och ska föla om dryga 3 månader (?) Vi pratade lite om fall hon skulle flytta hästen nu före eller efter.
Hon pratar om någon bakteriflora som hästen vänjer sig vid i det stallet hon är i nu och att det kan bli "konstigt" om hon flyttar nu med bakterifloran?
Jag fattar inte så mycket av det här :confused:
SÅ jag tänkte höra med er, har ni flyttat sto innan fölning, hur långt innan? Och vad är det med bakteriefloran som kan gå fel?

Tack på förhand :)
 
Sv: Föl frågor !

En fråga till från en förvirrad :angel:
Man kan väl i förväg på ett ungefär veta vad fölet får för färg eller? :confused:

Om stoet är brunt nästan svart och pappan är gul/brun vad blir färgen?

Om stoet är ljusfux och pappan skimmel, vad blir färgen?


:D
 
Sv: Föl frågor !

OM ni ska flytta stoet före fölning så är det bra om det blir så snart som möjligt. Stoet bildar antikroppar mot de bakterier mm som finns i omgivningen och dessa antikroppar överförs till fölet med första råmjölken, så har även fölet skydd mot dessa bacillusker... Det tar ju ett tag för stoet att göra dessa antikroppar, man brukar rekommendera minst en månad före fölning om stoet ska byta stall.

Vad gäller färgfrågorna - det FINNS en tråd här som heter "vad kan det bli för färg".
Ställ frågan DÄR i stället. Men läs gärna genom tråden först för kanske FINNS svaet på din fråga redan.. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 282
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp