Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Föl frågor !

nexxa

Trådstartare
Hoppas jag lagt den här tråden på rätt plats nu ;)

Det är så att en kompis till mig ska flytta upp sin häst till stallet jag hyr.Hennes häst är dock dräktig och ska föla om dryga 3 månader (?) Vi pratade lite om fall hon skulle flytta hästen nu före eller efter.
Hon pratar om någon bakteriflora som hästen vänjer sig vid i det stallet hon är i nu och att det kan bli "konstigt" om hon flyttar nu med bakterifloran?
Jag fattar inte så mycket av det här :confused:
SÅ jag tänkte höra med er, har ni flyttat sto innan fölning, hur långt innan? Och vad är det med bakteriefloran som kan gå fel?

Tack på förhand :)

nexxa

Trådstartare
Sv: Föl frågor !

En fråga till från en förvirrad :angel:
Man kan väl i förväg på ett ungefär veta vad fölet får för färg eller? :confused:

Om stoet är brunt nästan svart och pappan är gul/brun vad blir färgen?

Om stoet är ljusfux och pappan skimmel, vad blir färgen?

:D

ameo

Moderator
Sv: Föl frågor !

OM ni ska flytta stoet före fölning så är det bra om det blir så snart som möjligt. Stoet bildar antikroppar mot de bakterier mm som finns i omgivningen och dessa antikroppar överförs till fölet med första råmjölken, så har även fölet skydd mot dessa bacillusker... Det tar ju ett tag för stoet att göra dessa antikroppar, man brukar rekommendera minst en månad före fölning om stoet ska byta stall.

Vad gäller färgfrågorna - det FINNS en tråd här som heter "vad kan det bli för färg".
Ställ frågan DÄR i stället. Men läs gärna genom tråden först för kanske FINNS svaet på din fråga redan.. :)

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5927 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett problem min hästs beteende har ändrats kraftigt på senaste. Jag tror att det är för att hon är stressad och inte trivs...
Svar
5
· Visningar
490
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
764
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
2 260
Skola&Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar