Föl inför försäljning

Atintwgulsno95

Trådstartare
Hej! 😊

Jag undrar över mitt föl på snart 7 månader som ska säljas.
Tanken var att han skulle bli kvar hos mig, men de ekonomiska förutsättningarna i mitt liv vändes helt uppochned.
Pga mina omständigheter har han än så länge ingenting.
Jag undrar vilken ordning, jag bör få dessa gjort (samt har jag missat något?)

-Chip
-Vaccination
-Pass

Jag är givetvis nyfiken på vad priset kan landa på samt handläggningstid(månader?)

Tack för alla svar//Jackie
 
Vaccination skulle jag göra snarast. Det är väl 4-6 veckor mellan första och andra sprutan, och sedan 6 mån till tredje.

Boka tid för id-kontroll. Personen chippar också och fyller i alla papper som du sen skickar in. Handläggningstiden brukar vara längst under hösten så nu kanske det går snabbt (chansar på några veckor..?)

Id-kontrollen kostade runt 500 kr för min del, passet minns jag inte men typ 2500 kr tror jag. Då är mitt föl ansluten till breeders också.

Jag vet inte om detta stämmer med andra raser än swb dock.

Har du avmaskat?
 
Vaccination skulle jag göra snarast. Det är väl 4-6 veckor mellan första och andra sprutan, och sedan 6 mån till tredje.

Boka tid för id-kontroll. Personen chippar också och fyller i alla papper som du sen skickar in. Handläggningstiden brukar vara längst under hösten så nu kanske det går snabbt (chansar på några veckor..?)

Id-kontrollen kostade runt 500 kr för min del, passet minns jag inte men typ 2500 kr tror jag. Då är mitt föl ansluten till breeders också.

Jag vet inte om detta stämmer med andra raser än swb dock.

Har du avmaskat?
Tack för svar.

Avmaskad är han.
Då ska jag absolut ta och börja med vaccination 😊
 
Hej! 😊

Jag undrar över mitt föl på snart 7 månader som ska säljas.
Tanken var att han skulle bli kvar hos mig, men de ekonomiska förutsättningarna i mitt liv vändes helt uppochned.
Pga mina omständigheter har han än så länge ingenting.
Jag undrar vilken ordning, jag bör få dessa gjort (samt har jag missat något?)

-Chip
-Vaccination
-Pass

Jag är givetvis nyfiken på vad priset kan landa på samt handläggningstid(månader?)

Tack för alla svar//Jackie
Att ta ut en veterinär som är id kontrollant och som gör allt samtidigt känns väl smidigast.
Inom vilken ras är ditt föl?
Swb är väldigt sega i mellanåt, bara som nu har dom 6 veckors handläggningstid för ett ägarbyte tex🙈

Annars hade jag påbörjat vaccinationen först så ditt föl får ett skydd och sen chip+pass. Priset är ju olika beroende på vad din veterinär tar. Min grannes man är veterinär och tar ca 300:- per spruta bara men tar jag ut en veterinär går det ofta på allt som allt med en spruta, inställelseavgift osv minst 1000:- per gång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 984
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 940
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Äntligen! Dags att börja plugga på högskolan till våren. Ska bli fint med lite nya utmaningar. MEN, eftersom jag är en orolig själ så...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 922
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Har hamnat i ett litet dilemma ang försäljning av en häst. Behöver få bolla lite tankar med utomstående angående detta, och då är Buke...
2
Svar
34
· Visningar
4 076
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp