Föl med svullen kota (långt)

B

BertaLotta

Min lilla fölis som är född 19/5 är svullen på höger bakkota :(. Det började med ett liten skrapsår på utsidan kotan, inget blod eller så utan mest avskrapad päls och lite skrapat skinn. Vet inte hur hon fick det, men kanske när hon rullade sig eller busade i hagen eller boxen. Var direkt lite svullen runt kotan, inte någon speciell svullnad vid själva såret. Blev en liten skorpa på såret och allt såg bra ut. Såret är nu helt läkt och pälsen har börjat växa ut, men svullnaden vill inte gå ner :confused:. Vad jag kan se är hon inte halt, hon har ingen förhöjd temperatur (har tempat henne i princip varje dag sedan hon föddes), ingen värme i benet. Blir ändå orolig eftersom svullnaden kvarstår! Dessutom kan den variera lite, igår tex var kotan ganska svullen när jag tog in dem från hagen, sedan red jag stoet lite i paddocken och fölis var med. När vi kom in efter ridningen (ca 10 min) var det mindre svullet.

Vet att det finns veterinärer här inne och skulle bli jätteglad om någon av er kunde svara, men vill gärna ha råd även från andra med erfarenheter av liknande problem. Har pratat med min veterinär, men han är på semester och kan inte komma. Han trodde inte att det var någon fara och tyckte att jag kunde avvakta så länge hon inte har värme i benet och/eller temp.

Vore mycket tacksam för svar!! :bump::bow:
 
Sv: Föl med svullen kota (långt)

Igår när jag tog in dem var kotan svullen, men nu på morgonen såg det lite bättre ut. (Spolar benen när jag tar in dem och hon är sååå duktig :love:). Hittar inget nytt sår eller så...:confused:. Hon är i alla fall väldigt pigg och glad, far runt som en tok i hagen, mm. Ingen som har erfarenhet av något liknande?
 
Sv: Föl med svullen kota (långt)

Föl är mycket känsliga för olika bakterier och virus. Det kan ha blivit en infektion i leden. Oftast så får de då feber och blir lite hänginga men inte alltid (var med om en sådan sak för några år sedan). Det kan också ha blivit så att det har gått en liten flisa som ligger och irriterar ledan (fast då brukar det bli mer galligt än svullet, men inte alltid).

Men det viktigaste man måste ha i bakhuvudet är att föl är mycket infektionskänsliga. Jag hade inte väntat utan åkt in med fölet till kliniken så att man hade kunnat göra en ordentlig utredning på vad det är som orsakar svullnaden. Hellre att åka en gång för mycket än en gång för lite.

Mvh

Tora
 
Sv: Föl med svullen kota (långt)

Hej
tycker du ska kontakta en annan vet eller klinik snarast, vill inte skrämma dig men det kan vara ledinflammation (eller annan infektion)o behöver behandlas SNABBT!! Det kan gå så himla fort när föl blir dåliga...
lycka till mvh prillan
 
Sv: Föl med svullen kota (långt)

Hej Prillan och Tora!

Tack för era svar! Jag är mycket villrådig i denna fråga, vet att det kan gå snabbt osv... Fölis har nu haft den här svullnaden (är inte jättesvullet, kanske skulle ta ett kort...) i ca två veckor. Oroade mig inte så mycket i början pga det lilla skrapsåret, men det vill ju som sagt inte gå ner riktigt. Det skumma är att när man känner på det så är det nästan som att den kotan är större än den andra. Låter helknäppt, men ska försöka förklara. Oftast när ett ben svullnar på en äldre häst, så blir det ju liksom lite svampigt, eller väldigt spänt där det är svullet, men om jag bara känner på benet på fölis så känns det helt normalt. Det är bara det att när jag jämför med den andra kotan så är höger större än vänster :confused:. Benet känns alltså torrt och fint, i "konsistensen" likadant som det andra benet. Hoppas ni förstår vad jag menar...:crazy:

Jag har beställt en lång bom till min transport så att jag ska kunna köra mor och dotter utan mellanvägg :banana: och hoppas på att få den i veckan så att jag kan köra in dem...
 

Liknande trådar

Hästvård Tog in min häst från hagen igår och såg att han är svullen om sin kota på bakbenet. Troligtvis har han gjort något i hagen. Svullnaden...
Svar
9
· Visningar
2 613
Senast: Snowball
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 702
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 794
Senast: Hedwig
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 650
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp