Föl och regn

Skye

Trådstartare
Min fölunge har nu nått den eminenta åldern av 5 veckor och är såklart kung i hagen 😁
Jag är dock lite orolig för att han ska bli sjuk pga vädret.
Här är det +6 och regnskurar hela dagarna. De kan gå in i en skogsdunge där det även är lite lä men gör det inte.
Har fram till nu sprungit och tagit in och ut vid skurarna men det går ju inte att göra hur länge som helst.

När har ni låtit fölen vara ute även vid regn hela dagar (kommer in på nätterna), ålder, grader, ras?
 
Jag förstår din oro, men oftast klarar ett friskt föl mer än man tror.

När en av mina var 3-4 veckor var det dagar av ihållande regn. Det gjorde mig orolig och i början hade jag svårt att låta sto och föl vara kvar ute trots att de såg ut att må bra och gick med rumpan mot regnet. Under ett par dagar satte jag mig i hagen och iakttog hur de reagerade på regnet och då blev jag lugnare.
 
Det är skillnad på regnskurar och regn en hel dag tycker jag. Nu är din 5 veckor och skurar kanske den klarar under en dag, blåser det mycket? för det gör ju att det blir mycket kallare.

Min ena som snart är 3 veckor bedömer jag klarar en kortare skur men inte ihållande regn. Då får de komma in. Du tar in dem på kvällen, är det en regnig dag kanske du kan ta in någon timme tidigare? Hur verkar fölet när han kommer in efter en regnskur?

Jag är själv lite orolig och som vädret varit här nu bedömer jag att det inte är ok för ett ungt föl att vara ute en hel dag. Det blåser mycket, kommer en och annan skur och har även haglat. Den som är 3 veckor får vara ute kanske 5 timmar i sträck, men om det börjar regna tar jag in. Den som är två dagar vill jag inte får något regn alls på sig och iom blåsten så är det ganska kallt. Han är bara ute 3 ggr om dagen 0.5- 1 timme just nu.

Kanske inte direkt svar på dina frågor men så gör jag. Nu har jag möjlighet att ta in vid regnrusk, om jag hade behövt åka till arbetet hade de fått stå inne tills efter jobb (med 1.5 timmes utevistelse morgon)

Det beror ju på hur hagen ser ut också, ni hade träd som kan ge en del lä även om de inte går in under dem, jag öppna fält utan träd.
 
Jag vänder lite på det och tycker inte ett friskt föl mår bra av att vara inne (såvida vi inte talar om att ha dem i inomhushall, typ ridhus). Vid dagar med ihållande regn kommer de in lite tidigare på kvällen, och är det 0 grader och ihållande regn med blåst kan mor och föl få komma in redan vid 4-5. Men för det mesta får de vara ute. Är mer rädd för torka, hetta och bakterier än kyla.
 
Jag vänder lite på det och tycker inte ett friskt föl mår bra av att vara inne (såvida vi inte talar om att ha dem i inomhushall, typ ridhus). Vid dagar med ihållande regn kommer de in lite tidigare på kvällen, och är det 0 grader och ihållande regn med blåst kan mor och föl få komma in redan vid 4-5. Men för det mesta får de vara ute. Är mer rädd för torka, hetta och bakterier än kyla.
Håller helt med dig här, fasar för när min ska föla i juli när hagarna är dammiga och torra, det är högsäsong för lunginflammationer då... Som motsats har jag aldrig varit med om eller ens hört talas om nån fölunge som blivit sjuk och där kyla är konstaterad som ensam orsak. Visst att nedkylda luftrör kan göra dig mer disponibel för infektioner på humansidan, men tror hästar är väldigt tåliga för väder och vind faktiskt. Och innan nån går i taket, givetvis ska man inte låta nyfödda föl ligga ute i -10 och snö och blåst, men nån regnskur klarar de om de är friska i övrigt.
 
Enstaka skurar ser jag inte heller som något problem men ihållande regn för ett ungt föl känns lite onödigt (för mig i alla fall..) så då får de komma in. Särskilt för min del som har öppna fält och inte naturligt lä/vindskydd här på kusten där det ofta blåser.

Skillnad på ett föl som hunnit bli 2 - 3 månader, då är de mycket mer robusta.
 
Håller helt med dig här, fasar för när min ska föla i juli när hagarna är dammiga och torra, det är högsäsong för lunginflammationer då...

Jag förstår verkligen det. Vår Sune fick, trots att han var 2 månader och stark och frisk, en infektion mitt i heta, torra Juni som ledde till svår lunginflammation.

Mer generellt:
Förstår tanken att man vill skydda dem från världen, men de är på det stora hela inte skapta som vi är utan för att vara ute. Fölpälsen ligger likt ett isolerande lager runt kroppen och skyddar från väta, och fettet hjälper till att hålla kvar värme.
Vissa ökenhästar och modifierade häst raser som Akhal teke får man kanske vara lite mer försiktig med, men det är i så fall på individbasis. De fölen behöver också vara ute för att bygga hållbara kroppar.
 
En frisk 5-veckors fölunge tål rätt mycket, om den får komma in på natten så tänker jag att den borde kunna vara ute hela dagen. Men det absolut bästa är förståss att ha ett vindskydd där fölet kan ligga ner och vila på torrt underlag.
 
Jag förstår verkligen det. Vår Sune fick, trots att han var 2 månader och stark och frisk, en infektion mitt i heta, torra Juni som ledde till svår lunginflammation.

Mer generellt:
Förstår tanken att man vill skydda dem från världen, men de är på det stora hela inte skapta som vi är utan för att vara ute. Fölpälsen ligger likt ett isolerande lager runt kroppen och skyddar från väta, och fettet hjälper till att hålla kvar värme.
Vissa ökenhästar och modifierade häst raser som Akhal teke får man kanske vara lite mer försiktig med, men det är i så fall på individbasis. De fölen behöver också vara ute för att bygga hållbara kroppar.

Absolut att det finns individer som behöver mer skydd men jag kan säga att arabföl klarar rätt mycket de också, även i vårt klimat. De stuterier/uppfödare jag haft närmare kontakt med "klemar" inte mer med sina araber (både föl och vuxna) än vad som görs med andra varmblodiga raser. Jag vet ett ställe där araberna är de som sist får täcke på vintern (om de ens behöver något).
 
Jag förstår verkligen det. Vår Sune fick, trots att han var 2 månader och stark och frisk, en infektion mitt i heta, torra Juni som ledde till svår lunginflammation.

Mer generellt:
Förstår tanken att man vill skydda dem från världen, men de är på det stora hela inte skapta som vi är utan för att vara ute. Fölpälsen ligger likt ett isolerande lager runt kroppen och skyddar från väta, och fettet hjälper till att hålla kvar värme.
Vissa ökenhästar och modifierade häst raser som Akhal teke får man kanske vara lite mer försiktig med, men det är i så fall på individbasis. De fölen behöver också vara ute för att bygga hållbara kroppar.

Det är inte helt ovanligt med unga föl man ser stå och hänga i knäna för de är för trötta men marken för kall och blöt för att ligga på. Beror helt på hur din hage ser ut.
 
Jag fortsätter att ta in lite till så han får vila torrt men han får vara ute vid skurar :) problemet är ju när märren inte är intresserad av att ställa sig i lä utan vill äta gräs, då hjälper inte 10 ligghallar eller skogsdungar 😂😋
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 414
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 279
Senast: Snurrfian
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
908
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp