Föl-rinner mjölk ur näsan

service

Trådstartare
Som det låter, kommer lite mjölk ur näsan efter att fölet diat.
Inga floder och inte alltid.

Fölet är 2 veckor gammal och gjorde foal check som var ua.
Vet kollade efter gomspalt men såg inget fel.
Pigg och glad och lägger på sig som den ska.
Inga symptom på något.

Men vad är era erfarenheter kring detta och hade ni åkt in och undersökt fast det inte finns övriga symptom?
Bara vänta ut och se hur det utvecklas?
Ta ut vet till stallet, vilket blir distriktsveterinären då det ligger långt ute i ingenstans?


(Ska självklart rådfråga veterinär på måndag och vad dom säger/tycker styr såklart hur vi gör näst.)
 
För mycket mjölk ,för åpet föl? Ser samma "problem" på valpar ibland,det går över med åldern.

Stoet har mycket mjölk, äter mkt kraftfoder och kraftigt gräs.
Fölet är glupsk och äter intensivt så mamma mu får bita han i rumpan ibland så han lugnar sig 🙄


Men tycker man läser att det brukar kunna gå över efter ett par dagar. Men nu är han 2 veckor.
 
Som det låter, kommer lite mjölk ur näsan efter att fölet diat.
Inga floder och inte alltid.

Fölet är 2 veckor gammal och gjorde foal check som var ua.
Vet kollade efter gomspalt men såg inget fel.
Pigg och glad och lägger på sig som den ska.
Inga symptom på något.

Men vad är era erfarenheter kring detta och hade ni åkt in och undersökt fast det inte finns övriga symptom?
Bara vänta ut och se hur det utvecklas?
Ta ut vet till stallet, vilket blir distriktsveterinären då det ligger långt ute i ingenstans?


(Ska självklart rådfråga veterinär på måndag och vad dom säger/tycker styr såklart hur vi gör näst.)
Har ni kontrollerat funktionen på den mjuka gommen? Funderar på DDSP.
 
@Valerianovna
Hur gör man det?
det veterinär sa var bara att det inte var gomspalt, efter att ha tittat i munnen.
Och vad är DDSP?
DDSP står för "dorsal displacement of the soft palate" och innebär att mjuka gommen inte går upp och stänger för luftstrupen riktigt som den ska. Man kontrollerar detta genom att göra endoskopi, vilket inte är helt lätt på föl så specialslang oftast behövs. Det händer de flesta att mjölken kommer fel någon gång, men jag brukar aldrig se det mer än vid enstaka tillfälle per fölunge, därav funderingen om gommen verkligen "stänger till" som den ska.
 
DDSP står för "dorsal displacement of the soft palate" och innebär att mjuka gommen inte går upp och stänger för luftstrupen riktigt som den ska. Man kontrollerar detta genom att göra endoskopi, vilket inte är helt lätt på föl så specialslang oftast behövs. Det händer de flesta att mjölken kommer fel någon gång, men jag brukar aldrig se det mer än vid enstaka tillfälle per fölunge, därav funderingen om gommen verkligen "stänger till" som den ska.

Tack för bra förklaring.


Pratade med Ultuna idag, som tyckte vi skulle försöka få tag i någon som kan komma ut och göra endoskopi hemma.
Dom tyckte inte vi skulle kasta oss i väg till klinik i första taget iaf så länge han inte visar några övrig symptom.

Får se om det är möjligt då stallet ligger mitt på gränsen mellan 2 län och ute i ingenstans 🤔
 
Tack för bra förklaring.


Pratade med Ultuna idag, som tyckte vi skulle försöka få tag i någon som kan komma ut och göra endoskopi hemma.
Dom tyckte inte vi skulle kasta oss i väg till klinik i första taget iaf så länge han inte visar några övrig symptom.

Får se om det är möjligt då stallet ligger mitt på gränsen mellan 2 län och ute i ingenstans 🤔
Distriktsveterinärerna?
Om de har utrustning för föl då..
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Avel Igår natt fölade mitt ena sto några dagar tidigt utan att ha satt mjölk och dog vid förlossningen. Ett av de andra stona tog genast till...
2
Svar
20
· Visningar
5 722
Senast: TwiggyM
·
H
Hästvård Har ett fyraårigt halvblodssto som har exem/är känslig mot insekter. Vet inte om det är relaterat till nuvarande problem. Förra sommaren...
Svar
1
· Visningar
3 583
Senast: Hippokondriker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp