"Föl ska inte äta havre"..? + BESVIKEN!

Alexandra_W

Trådstartare
\"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Mailade Dynavena för att fråga vad de tog för deras foder Mixt, och om de kunde tänka sig skicka ett smakprov eftersom jag har ett synnerligen kräset föl.

Jag fick svar fort och så, men jag blev ändå lite....brydd och en aning irriterad/besviken faktiskt.

Svaret jag fick var:


> Ett föl ska inte äta havre, förrän det är ett år.
> Tycker du ska börja med Elevage. 1 säck kostar
> ca 250 kr inkl moms. Innehåller 25 kg.
> Elevage ska inte blandas med något annat kraftfoder
> eller mineraler eller vitaminer, ges enbart med ett
> bra hö som helst bör ligga på ca 45-50 g smältbart
> råprotein per kg foder.

Och...här blev jag lite brydd och faktiskt besviken med.

Dels brydd ang det att föl inte ska äta havre, men där går ju åsikterna isär. Men det finns INGA studier som visar att föl som äter kraftfoderblandningar/färdigfoder med en DEL havre får problem av något slag, de ev problem man kunnat peka på är när det ges som största/huvudsakliga giva. Men okej, åsikterna går isär, så det kan jag ta.

MEN, att sen helt sonika bara säga att "du ska ha foder X istället och det ska ges ihop med hö med SRP mellan X och Y, och inga mineraler och vitaminer ska ges", DET anser jag faktiskt inte vara så seriöst eller genomtänkt.

För det första efterfrågades övht inte VAD för föl jag hade (ras, ålder etc), och ett hö är ju så mycket mer än bara sitt SRP-värde.

Jag råkar ha ett hö med 53 gram SRP, och detta passar INTE ihop med Elevage ALLS. Jag räknade på det på skoj, och 4 kg hö och 3 kg Elevage ger ett kraftig MJ-överskott för att täcka proteinet, behovet av Ca och P är LÅNGT ifrån uppfyllt och SRP/MJ-kvoten är alldeles för låg (7.35). Och med ett hö som ligger på 45 - 50 gr SRP som de rekommenderade så blir det ännu värre...

Och jag som i min enfald faktiskt trodde att de som tillverkade foder idag hade LITE mer "insyn" och kunnighet..

(Och JA, jag har mailat ett (vänligt) mail tillbaka och förklarat att Elevage övht INTE passar med mitt hö trots att det har 53 gr srp)
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

:eek: Ja det var det värsta! Snacka om att vilja pracka på en foder..! Usch! Tur att du "vet bättre", en mindre kunnig person hade säkert svalt det med hull och hår, för en fodertillverkare "ska" ju veta. Tydligen inte. :mad: Dessutom har de mage att ta överpriser så det stänker om det. 531 kr för 25 kg Foaly är ju absurt dyrt..

Kanske hade personen väldigt bråttom och var disträ, men det där svaret lät ju inte bra alls.. Och att skriva att föl inte ska äta havre förrän de är 1 år utan att ens förklara varför och vad personen grundar detta på, är än värre..

Förstår om du är besviken..!
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Jamen sådant är väl allmänt känt att fodertillverkare snackar vitt och brett om deras universalfoder och sedan får man konstiga svar...när man frågar...men svarena passar ju till deras foder. Och antagligen är det väl så att: man ska nöja sig med svaret och INTE ställa motfrågor eller ifrågasätta...Om du förstår vad jag menar ? Jag hade en dispyt med DOGGY ang ett foder som skulle vara sååååå bra för hunden. Min hund blev så kass i magen. Fick nästan förstoppning. Efter mycket mejlande fram å tillbaka så försökte dom slå i mig att: antagligen så var det för mycket fibrer i den maten som min hund inte tålde !!1 Eh, och jag som trodde fibrer var BRA för magar och inte tvärtom...Jag ifrågasatte detta och svaret som kom var: Vill du kanske prova ett annat foder ? Vill du ha en presentcheck.... :D...Inget svar bara en muta...ha ha ! Vikka idioter. I frågasatte du inte VARFÖR föl inte skulle äta havre förräns vid 1 års ålder ? Undrar vad dom svarar på det... :D
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Fast alla fodertillverkare är ju inte så.. Jag har mailat med Fibergi några gånger och ställt konstiga frågor men fått mkt vänligt bemötande, snabbt svar och hemskickade papper- fastän jag inte ville prova deras foder utan bara ville ha info.. :D

Har även mailat med Krafft och fått bra information. :)
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Hahahaha...Detta är saxat från deras sida. Det som står med STORA bokstäver är jag som markerat:

"DYNAVENA MIXT
Ett kompletteringsfoder till HAVRE för FÖL, unghästar, digivande eller högdräktiga ston, även till avelshingstar. Innehåller bl.a höga proteinhalter, 140 g/kg. DYNAVENA MIXT är ett mycket lättsmält flingfoder med höga halter av aminosyror och essentiella fettsyror i så höga koncentrat att Er egen blandning med havre ej behöver kompletteras med något annat än hö eller bete. Att givas tillsammans med hö och spannmål, 50% MIXT och 50% spannmål.
Alla vitamin och mineralbehov är väl tillgodosedda. Bör ej kompletteras med några andra tillskottsfoder. Exempel på giver: Dräktigt sto från 8:e mån 1- 1,5 kg + 3-4 kg havre. Digivande sto 2-3 kg+3-4 kg havre. FÖL från avvänjningen till 1 år 1 kg+1 kg HAVRE."

Så, nu blev det ju än mer absurt. De skriver en sak på sidan, och säger an annan sak.

jag mailade ett långt svar tillbaka där jag talade om att mitt hö INTE passade ihop med Elevage alls trots 53 gr SRP. Men att Mixt däremot gjorde det med mineralTILLSKOTT och lite hjälp av Krafft Breed för att höja SRP/MJ-kvoten.
Samt att jag undrade varför hon ansåg att föl under ett års ålder inte skulle ha havre, och att det inte finns forskning som pekar på att det är negativt i små mängder. Samt att för mig är det viktiga att få ihop en foderstat som stämmer, och då får man acceptera havre om det är det som krävs.

men jag ska maila igen. Dels för det som står på sidan, och dels för att Mixt ju är havrefritt och jag inte tänkt kombinera med någon havre..
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Nä, kanske inte alla då :D...men en stor del åtminstone...
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Va ? Men hon föreslog ju annat foder och ändå står det ju svart på vitt att det foder du ville ha även kunde ges till föl :confused:.....Märkligt
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Krafft har jag också mailat med. Fått jättebra hjälp. Och faktiskt en gång fått svaret att "Tyvärr så har vi inget kraftfoder som möter dina behov, men du kan ju prova att titta på XXX sortiment eller YYY sortiment, där jag tror det ska finnas något som motsvarar dina (hästens) behov bättre"

DÅ får man förtroende, och det är en av anledningarna till att jag varit en "vän av Krafft" i många år nu =)
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Vad tror du om Dodson&Horells foder då ? Det är ju väldigt smakligt.
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Om de kan börja ange ordentliga analysvärden så skulle jag räknat med det, men de har KLARA problem med att ange korrekta och vettiga analysvärden *sucka*

Red Mills har ett Foal and Yearling foder som med reservation för Mg-innehållet passar utmärkt. Dock har jag ingen aning om Mg-innehållet (är inte angivet), och priset samt ffa om det finns en återförsäljare här (dröm vidare typ), men jag har mailat och frågat.

Men som sagt, kan någon ge mig korrekta analysvärden för D&H så.. De har en hel del föl- och åringsjox liksom, men jag kan inte ta ställning till det utan analys. Samma sak med Eggersman som inte heller kan ange fullständiga innehållsanalyser.

Nina - hage, hur ska de ha råd med det när hästarna äter dyyyrt, fiiint foder? *hehe*
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Vad menar du med ordentliga analysvärden ? Det är ju bara omskrivet i % ?!...I vart fall så har jag haft Dodson för längesedan, och bak på säcken stod då alla värden och lite till...eller vad menade du ?
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Möjligt att det står på säcken, men de anger det inte på nätet, där anger de på VISSA produkter "estimated energy" uttrykt i MJ. Samt protein a ngett i %, och smältbart protein inte angett alls. Inte en siffra om Ca, P eller Mg, men däremot om vitamin A och D...

Och jag kan inte gärna åka till Täby för att läsa på säckar ;) (Men jag har mailat)
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Japps. SMÄLTBART protein är angivet (16.2%), så bara räkna om hur mycket 16.2% är på ett kilo, vilket är ren huvudräkning =)

Sen är både Ca och P angivet. Däremot saknas som sagt Mg vilket ger lite besvär.

Däremot, detta är D&H Foal CReep Pellets, hur mkt säger det? =/ Nutrient Analysis
Protein 18.0%, Oil 3.3%, Fibre 6.3%, Ash 8.5%, Vitamin A 16,800iu/kg, Vitamin D3 1,800iu/kg, Vitamin E 240iu/kg
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Korrekta värden står inte i deras katalog heller..Enbart på säcken.

Svaret på varför analysvärden inte anges var att återförsäljarna inte fick sätta ut det på hemsidorna p.g.a. ev. missar på uppdatering om eller när de ändrade något i en fodersort.

På Broogarden tyckte de att det var tråkigt, men så var reglerna från D&H och man fick vackert ringa eller skriva till Broogarden om man vill ha korrekta siffrorna.

Så var svaret jag fick när jag ställde frågan om utebliven info.
MVH/
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

föl under 12 månader KAN äta havre, men det är som att kasta pärlor åt svinen, då dom inte kan bryta ner ett enzym som havren innehåller(vet inte exakt VAD)
Farligt är det inte, men onödigt..
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Alla kan ha en dålig dag, kanske hade bråttom pga någonting. Som sagt, fel kan det bli ibland, det är mänskligt :)

Varför inte ringa till Marie som har Dynavenas sida, hon är Mycket kunnig och trevlig!! (misstänker att det är henne du mailat med...?).
Själv ska jag börja fodra med Dynavena snart :D Har hört så mkt gott om fodret tidigare så jag provar ;)
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Det är väl snarare som så att havre innehåller för lite lysin (en aminosyra)? HAr man för hög andel havre och ett sto som ger dåligt med mjölk kan det ge lysinbrist.

Mitt föl äter iaf 0,5 kg havre (+ 0,3 kg breed) per dag och hon mår ju rätt ok :D. Detta har jag tagit från Plancks bok, även om den nu är rätt föråldrad kanske.
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Havre har mer lysin än korn i alla fall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har börjat fundera på egen häst men jag har inte riktigt koll på vad hästen ska äta. Här kommer lite frågor som ni gärna får svara...
2
Svar
24
· Visningar
3 106
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 123
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp