"Föl ska inte äta havre"..? + BESVIKEN!

Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Med all respekt, men jag tror inte M är kunnigare på telefon än på mail faktiskt. Trevlig är hon säkert, men kunnigheten reserverar jag mig starkt för eftersom det var hon som jag mailade med.

Och visst kan man ha dåliga dagar, fast jag tror inte man kan skylla dylikt uttalande på "dålig dag" faktiskt..

Men, vi får väl se vad mailsvaret blir =)
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Nej, nu ströks Dynavena raskt som förslag *sucka*

Ringde "lokala" ÅF som talade om att de bara tar hem Active 50, Active 100 och brick. Och att det blir (sant i och för sig) för dyrt att ta hem en säck Mixt åt mig per månad. Men det skulle minsann gå liiiiika bra med Active 50 eller 100, det fungerade minsann ALLA hästar på, och täckte all behov. Och man fick absolut inte ge mineraler, då kunde de få pålagringar. När jag försynt inflikade att de beror allt på höet det så talade han om att de minsann hade riktlinjer, och att man oftast bara behövde ge hälften av rek giva.

När jag då talade om att jag valt Dynavena just för att hitta ett med LÅÅÅÅÅÅGA mineralvärden blev det lite tyst. När jag talade om att ALLA andra foder ger kraftigt mineralöverskott medan Dynavena ger MINUS på mineralerna blev han sur och kontrade med att "ja, men det finns så mkt tabeller och statistik och man kan inte hålla på och få det exakt. Vi har fodrat med 50 och 100 samt brick i xx år, och det gör minsann personer A, B och Z med".

Och de föder alltså upp halvblod.. Stackars halvblod säger jag...

men, Dynavena är ute ur leken. Dels för jag inte får tag i det utan att åka genom halva Sverige (och jag har inte råd att ta hem hela vinterns behov på en gång), men ffa för att både generalagenten och återförsäljarna verkar totalt foderokunniga och blir sur om man försöker förklara att "jamen JAG vill ha ett foder som passar ihop med MITT hö, och jag har räknat och jämfört och sökt och kommit fram till vad som passar MIG, så jag vill bara veta om jag kan få tag i foder X elelr ej, inte bli påprackad ett foder som inte passar MITT hö"
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Usch vad besviken man blir på dem. Deras sortiment ryker från min fodersida direkt! :devil:
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Jag har haft liknande problem med Dynavena. Jag ville beställa Active 20 men blev rekommenderad 50, för det funkar minsann alla hästar på.

Nu råkade det vara så att 1 kg havre och 1 kg Active 20 skulle bli helt perfekt för mitt hö, men det ville M inte rekommendera.

Jag brydde mig inte om Dynavena alls efter det.

mvh Jessica
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Intressant att fler har samma erfarenheter. Och tragiskt.. (jen - du har svarsPM *s*)

men som sagt, det rök från min foderlista med, och då inte bara för att det var svårt att få tag i här, utan för bemmötandet.

Ringt generalagenten för Red Mills. Som var trevlig, och framför allt frågade vad jag hade för häst etc, och när jag sa att jag hade räknat och jämfört och det passade perfekt med mitt hö så var reaktionen "Vad bra, det brukar fungera himla bra, men då måste man ju ha ett bra hö i botten, annars blir det ju fel i alla fall".

Tyvärr är närmsta återförsäljare i Täby. Fick ett nummer, men jag tror jag fått fel för jag kommer till något annat jäkla företag. Ska forska i det. Men jag åker betydligt hellre mååånga mil till Täby och köper RM än lika många mil för att köpa Dynavena.

Och - om jag fattade generalagenten rätt ang priset så är RM riktigt, riktigt bra i pris med. Nu kanske jag fick priset ut till återförsäljarna, men som jag fattade var det riktpriset ÅF ska ta av kunde jag fick.

men som sagt, måste försöka få rätt på firman som säljer det där.
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Skulle någon kunna utveckla det här med mineraler och pålagringar?

Tusen tack!
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

såg en annons i Ridsport nu, något nytt märke. Blir så irriterad, den ena sorten de hade, skrev det "anpassad för alla hästar", eller något sånt om :crazy: Hur fasen kan det vara så? :mad: (typ: Funkar till alla hästar).
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Dom kanske har ett sortiment som passar alla hästar......
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

Men det där kan ju faktiskt stämma, de har foder i sitt program som passar alla hästar. Fast jag skulle hellre se att de hade sortiment som passade alla hästar och allt hö ;)
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

nej, det var alltså en speciell sort (jämför tex med Krafft grund), som alltså var "framtaget för att passa alla sorts hästar".
 
Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!

det finns faktiskt ett foder som man kan få skräddarsytt...man lämnar in höanalysen och utefter detta så gör dom så gott dom kan...bioactive nåt heter det(let på nätet) dom har ju färdigt sortiment, men har man konstiga värden el dyl så kan dom göra ett efter just din hästs behov.....men, då måste du köpa en hel pall..och det är ju förståeligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har börjat fundera på egen häst men jag har inte riktigt koll på vad hästen ska äta. Här kommer lite frågor som ni gärna får svara...
2
Svar
24
· Visningar
3 157
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp