Föl som är 6 dagar och dricker vatten!!

H

harpatopar

Hejsan!

Mitt hingstföl som är 6 dagar gammal dricker vatten, är detta normalt :confused: Han försöker även äta hösilage..

Någon som vet? :crazy: :cool:

Mvh Elin
 
Sv: Föl som är 6 dagar och dricker vatten!!

Det är högst normalt - men du ska TA BORT vattnet så fölet inte når det (och har du saltsten så ta bort den med så fölet inte når det). Fölungar ska dricka mjölk och inte vatten.

De för dock väldigt tidigt allt som mamma gör, dvs provsmakar allt hon äter, slabbar med vatten, slickar på saltsten etc.

Problemet är om de t ex kommer på att det är kul att dricka vatten och/eller slicka på saltstenen att de lätt får diarré och sen blir de snabbt uttorkade.

Så häng upp hinken såpass högt att små näpna fölmular inte når dit och kan okynnesdricka.
 
Sv: Föl som är 6 dagar och dricker vatten!!

Hej!

Jag tar alltid bort vatten och saltsten/mineralsten från mina fölisar/ston. Halvblodsfölen som gick på bete förra året och drack vatten fick diarre när dom var ca en 1 månad och det var bara att sätta in behandling snabbt (vet med dropp osv) för att stilla magen på dem, så att dom inte blev riktigt sjuka.

Stona vattnar jag i hink den första tiden, dygnet runt känns det som....

Hö och havre får fölisarna gärna smaka men inte vatten & saltsten/mineralsten den första tiden.
 
Sv: Föl som är 6 dagar och dricker vatten!!

Inte för att jag har så mkt erfarenhet. Men jag kan ju bara säga att det gjorde min lille kille också när han bara var ett par tre dagar gammal. Han är nu en månad precis och mår alldeles förträffligt, tuggar både gräs och hö som en hel "karl":d
Det jag vet att du bör vara uppmärksam på är så han äter ordentligt från stoet, ibland kan det spännande vattnet göra dem mätta, och det är ju inte bra, dom behöver mjölken så väl. Men jag skulle ju tro att han bara smakar eller?!
 
Sv: Föl som är 6 dagar och dricker vatten!!

Hej!

Oki, då hänger jag upp vattnet, saltstenen når han inte. Han är jätte duktig på att dricka mjölk, blev så förvånad när jag såg att den lilla ponken drack vatten..

Tack för svaren! :bump:

Mvh Elin
 
Sv: Föl som är 6 dagar och dricker vatten!!

de flesta fölungar är av naturen nyfikna och gör som mamma relativt tidigt i livet.

Att flytta upp saltstenen är klokt,den mår inte små fölmagar bra av.
däremot ställer jag mig ngt frågande till att ta bort/höja vattenspannen...

Jag har blivit lärd"av kloka,äldre män" att man ska ha extra koll på stoets mjölktillgång om föl börjar dricka mycket vatten väldigt tidigt... det kan ev.tyda på svag mjölkproduktion.

Men det är gammal kunskap, ngn som vet om det är en förlegad åsikt?
 
Sv: Föl som är 6 dagar och dricker vatten!!

Tänkte också på det...i naturen är det ju ingen som tar bort vattnet för fölen..;)
 
Sv: Föl som är 6 dagar och dricker vatten!!

jag har tagit bort saltsstenen som alltid, men vatten har de fri tillgång till, har dock inte sett lillan dricka... aldrig hört att de inte ska nå vattnet, kanske är smart?:confused:
 
Sv: Föl som är 6 dagar och dricker vatten!!

ancan skrev:
de flesta fölungar är av naturen nyfikna och gör som mamma relativt tidigt i livet.

Att flytta upp saltstenen är klokt,den mår inte små fölmagar bra av.
däremot ställer jag mig ngt frågande till att ta bort/höja vattenspannen...

Jag har blivit lärd"av kloka,äldre män" att man ska ha extra koll på stoets mjölktillgång om föl börjar dricka mycket vatten väldigt tidigt... det kan ev.tyda på svag mjölkproduktion.

Men det är gammal kunskap, ngn som vet om det är en förlegad åsikt?

Jag tycker att "gamla hästgubbar" sitter inne med massor av klokskap/kunskap, som vi ska ta till oss innan det är försent, fast ibland måste man också sortera lite. Jag har aldrig hört det där förut, kanske stämmer det, men rent spontant tänker jag "åt andra hållet". Dvs om fölet slaskar i sig mycket vatten "på kul" blir den mätt, och dricker mindre från mamman. Om fölet diar mindre stimuleras inte stoet, vilket i sin tur kan leda till svagare mjölkproduktion....

ge
 
Sv: Föl som är 6 dagar och dricker vatten!!

Att fölet väljer att dricka vatten kan vara att mamman går in i brunst eller är brunstigt. Då smakar inte den goda mjölken som vanligt, så fölis väljer annan cocktail. TA BORT VATTNET, FÖLEN MAGRAR AV MYCKET SNABBT.
 
Sv: Föl som är 6 dagar och dricker vatten!!

Fast enligt morfar(den gamle kloka hästmannen:love: ) var det så att fölet kompenserade brist på mjölk med drickande av vatten...

knivigt det där...vad kom först hönan eller ägget???
 
Sv: Föl som är 6 dagar och dricker vatten!!

I naturen så har fölen inte tillgång till vatten 24 timmar per dygn som de har när de är tamhästar.

Om ett föl dricker lite vatten med de andra de gånger hästarna går till vattenhålet för att dricka så är det nog inte hela världen. Men i det tama så har stoet tillgång till vatten (ska ha det iaf!) 24 timmar/dygn, och når då fölis det så har fölet också tillgång till vatten 24 h/dygn. Så det går inte att rakt av jmf med naturen
 
Sv: Föl som är 6 dagar och dricker vatten!!

ancan skrev:
Fast enligt morfar(den gamle kloka hästmannen:love: ) var det så att fölet kompenserade brist på mjölk med drickande av vatten...

knivigt det där...vad kom först hönan eller ägget???

Ja det är frågan! Jag vet inte, men det är ju själva sugandet som stimulerar stoet. Faktum är att ston vars föl är svaga och inte orkar dia får en sämre mjölkproduktion, eller tom sinar på grund av det. Med det som utgångspunkt är det iallafall inte helt ologiskt att tro att ett föl som dricker för mycket vatten inte diar så ofta som det borde...

ge
 
Sv: Föl som är 6 dagar och dricker vatten!!

Jo, jag håller med- men mina funderingar går så här.OM fölet söker sig till vatten för att de3n är törstig, får den kanske inte nog mjölk från mamman- då ska man kolla j*vligt noga några dygn så att fölis inte torkar ur utan det extra vattnet.

Dvs att det kanske är en varningssignal att något inte är ok, och att det ev behövs lite extranäring till fölet...
men som sagt- spekulationer!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 219
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp