Föl som skakar igen =/

Några dagar med dagboksskrivning ger egentligen två röda trådar. Yttertemperaturen spelar roll. Ju lägre den kryper dessto mer skakar hon. MEN, hon skakar mer inna än ute, även om temperaturen är högre inne. Mest skakar hon vid nattfodringen. Dvs när hon garanterat haft mat och dessutom ätit kraftfoder.

Provat servera kraftfoder på morgonen. Inga skakningar. Så det har inte med maten (typ matsmältning etc) att göra.

Jag fattar inte ett smack. Men jag ska ta och "dagboka" några veckor till, sen ska jag leta rätt på en veterinär som har någon jädra teori. Annars kommer hon få en helvetisk vinter.
 
Det är inte så att hon kanske fryser mindre ute när hon hon kan röra sej mer???...jag menar hästar brukar ju ha för vana att dra ett race då och då om de fryser för att få upp tempen...sedan brukar ju hästarna samlas i grupp nära varandra och nyttja varandras kroppsvärme!?! ;) :confused:

Har du spån eller halm i boxarna?...funderade på att om hon har sovit...så har hon ju säkert legat ner...nere i halmen är det ju ganska varmt och mysigt...det kanske är därför hon inte fryser på morgonen? ;) :confused:

Ja du detta är inte lätt...jag fortsätter och funderar och följer vad du skriver... ;)
 
Jag funderade också på det där att de kan röra sig mer i hagen. Men hon kan komma in från hagen och frysa med, har hänt mer än en gång. Sista timmen innan de kommer in brukar de dessutom stå på strategiska ställen och hänga/slumra och vänta på intag.

De gånger hon frusit vid intag (alltid om det regnat minsta yttepyttelilla eller om det varit ruggigt) så ställer hon sig själv och skakar. Går inte i läs, rör sig inte för att hålla värmen, går inte och äter etc. Och jag har ju provat att låta henne vara kvar ute då, för att se om hon tänker lösa det själv med att röra sig, men det har hon inte gjort.

Men jag tänkte faktiskt prova att SLÄPPA UT igen efter att de varit inne och ätit. Dvs jag tar in som vanligt vid 20. Sen får hon äta upp kraftfodret och sen släpper jag ut dem igen. Och så kollar jag vid normal nattfodringstid om hon fryser då med fast hon varit ute.

Jag har ganska djup spånbädd i boxen, varmt och skönt. Fast hon kan ligga ner och frysa vid nattfodringen med (hon reser sig ju när jag kommer, men skakar).

Men närmsta experimentet är att släppa ut dem igen efter intagfodringen, och se om hon fryser vid nattfodringen med. Gör hon INTE det så är det ju för hon står i boxen hon fryser (men varför fryser hon då inte på morgonen..), GÖR hon det är det något annat.

/Hobbydetektiven
 
Bara att se till sig själv tycker jag.
Jag fyser var enda kväll=trött!
Fryser aldrig på morgonen då jag vaknar=utvilad! :idea:
 
Näää... du fryser ju inte så du skakar varenda kväll liksom? Och gör det vid lunchtid eller på eftermiddagen om det är lite kyligt ute?

Dessutom, föl som är trötta lägger sig och sover. Djupt ;) Så vore hon så trött så skulle hon ju lägga sig och sova. Om inte ute så inne. Och hon är pigg och glad spelevink när hon kommer in, äter sin mat, funderar på om det ska hända något roligt, äter mer, står och dåsar, äter lite mer, undrar om det ska hända något roligt etc. När jag kommer ut vid kvällsfodringen brukar det vara två pigga öron som ser ut som antenner och uppfodrande gnäggningar. De gånger hon har varit TRÖTT ( t ex efter jättemycket bus i hagen) så ser man det på henne redan när hon kommer in. Hon äter lite av maten och sen lägger hon sig behagfullt i spånet och snarkar. Oavsett vad jag sysslar med i stallet.

Och de sover ju inte hela nätterna heller (hon har en massa hyss för sig nattetid så det är nog ganska aktivit. Hon har 4*4 meter box så det finns lite yta att roa sig på, inte så mkt fysiskt som psykiskt. Akta dig för att lämna en jacka på boxkanten eller något. Då har hon jättekul halva natten med den ;))

Sen tror jag dock benhårt på att det finns någon MER parameter än utetemperatren som påverkar. Dvs hon skakar för att det är kallt och för att..ja vadå..men nåt. Annars skulle hon ju skaka HELA natten (eller, skaka tills hon fått upp värmen lite, sluta och sås ätta igång igen en stund senare etc)
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha, så har jag ägnat några veckor åt att föra dagbok över skakningarna. Om vi exkluderar NEDERBÖRD (då fryyyser hon, inget snack om...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 707
Hästvård Jag börjar bli desperat. De har ju uppenbarligen glömt skicka med regntålighetsgenen med fölis. Hon fryser något fruktansvärt såfort...
Svar
12
· Visningar
1 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp