Föl som skakar igen =/

Alexandra_W

Trådstartare
Jag blir snart matt.

Har ju gnällt om att Kele fryser så hon skakar såfort det regnar minsta lilla. Nu har hon dock vid flera tillfällen skakat något fruktansvärt och haft iskalla öron när det bara varit ruggigt med. Jag har trakasserat tre vet som säger "Konstigt, aldrig hört något liknande, ingen aning alls faktiskt" *stön*

Nu när jag var ner och nattfodrade står en normalvarm fölis med normalvarma öron, utan temp och pigg och glad och skakar som en gammal alkis. Hon skakar så hon ser ut att hålla på och ramla omkull. Men glufsar glatt kraftfoder och är helt som vanligt.

NÅGOT är ju fel, men VAD? Det är 3.5 plus i stallet och vindstilla, hon kan inte frysa, det måste vara något annat, men vad? =/

Ska börja föra dagbok om hur och när hon skakar och se om jag hittar en röd tråd, snart börjar jag tro på hjärnskada..

NÅGON som har NÅGRA teorier, jag blir snart desperat? NÅGOT är ju fel, men VAD?

=/


Snart byter jag in hästarna mot ett akvarium alltså.. =(
 
Du har ju kallstall, lillan kanske trots allt fryser om baken? Har du provat att slänga på ett täcke och se om det går över? Om det inte gör det så är det helt klart någonting annat som är tokigt, och inte kylan i sig.
Har läst många av dina trådar om Kele och hon har ju haft ganska tokiga problem med lunginflammationer o dylikt, kanske är hennes immunsystem inte helt återställt ännu utan kräver lite särbehandling?
Hur är det med fölpälsen och pälsbyte hos föl egentligen?

Stötte på min dam i stallet en dag, kanske var 5-10 grader inomhus men hela pälsen stod rätt upp och hon darrade. Dagen efter började hon sätta vinterpäls.
 
Hon fryser med täcke med. T ex om hon blivit blöt och skakar/fryser så skakar hon med täcke med. Även flera h efteråt när hela hon utom lite på öronen är torr och varm.

Med täcke ute (la ner det projektet efter senaste vetbesöket pga just täcke dock) så frös hon likförbaskat när otäckade delar blev blöt).

Hon borde frysa exakt lika mkt eller mer ute tycker man. De små liven står ju ofta och hänger vid grinden några timmar innan insläpp typ, och det kan vara hemskare väder då utan att hon fryser, men när hon kommer in och får proppa i sig mat så fryser hon. Men på mornarna efter 12 h inne i box och när det är ÄNNU kallare, så fryser hon inte?

Det går liksom inte ihop =/

Hon hade lindrig bakterieorsakad lunginflammation vid tre veckors ålder. Troligen spelade det in att stoet slet navelsträngen direkt så fölet förlorade de extra antikropparna.

Sen fick hon en luftvägsinfektion till när hon var 4 månader och vi var in på ATG-kliniken för något helt annat. I övrigt har hon varit frisk.

Och - VIKTIGT - hon har varit sådär extremfrusen för minsta regn ända sedan början. Även ljumma, lätta sommarregn.

och regn är väl EN sak, då får jag väl ta in henne. Men när hon fryser i övrigt med? Om det nu är fryser, jag börjar undra...
 
det är ju helt klart en cirkulationsstörning.....men VAD???
Äter hon egen mat nu??? Jag skulle prova ge henne lite avkok på hagtorn och se vad som händer....
 
*suck* ...det är inget kul det där... låter som om det faktiskt skulle kunna vara centrala nervsystemet... det finns virus och infektioner som kan drabba CNS... har vet kollat såna grejer? typ hjärnhinneinflammation?
 
Avkokt på hagtorn? Hmm..vad är det bra för och hur smakar det? Vi talar med kräääääsna fölisen? =) Som dock verkar bli lite vuxnare i det fallet med. Men alltså, jag vet knappt hur hagtorn ser ut? *skäms lite*

Och jo, NÅGOT är ju galet, men vad & varför liksom? =/

Ang CNS: Veterinärerna säger ju (per telefon) att de aldrig hört om liknande och att det låter himla skumt. Ochg har förslaget "Täcka henne" typ. Vilket inte fungerar - hon fryser ändå. Och om jag måste täcka nu, vad ska jag göra med henne i januari när det är minus 30 då?

Men jag tror INTE på att det här igår var att hon frös för att det var KALLT. Då skulle hon frusit när jag tog in. Då tror jag mer på cirkulationsstörning etc som Martha var inne på..
Sen, det finns alltså inga andra tecken på att något är "onormalt", tja, förutom sprutfobin då, men det gör liksom att veterinärerna tycker just "vet inte" och eftersom fölis själv verkar ta skakningarna med ro så tycker de jag kan se om det växer bort. Vilket det uppenbart inte gör..
Men jag blir
 
gå in på hippok9's sida och läs om den....den är stärkande för hjärtat och därmed för cirkulationen :)
 
Ska kolla. Även om jag är klart tveksam så skadar det ju inte, och jag är snart beredd att prova voodoo om någon sa det kunde fungera =)
 
Glömde ju skriva:

Jo hon äter egen mat nu. Hon står sedan en dryg månad tillbaka i egen box nattetid, går med mamma på dagtid. På lördag åker mamma hem så då får hon klara sig utan mamma även dagtid.

Har fri tillgång på bra hö i hagen, och fri tillgång på bra hösilage inne. Får dessutom kraftfoder. Roar det någon kan jag skriva exakt vad hon får, men det är uträknad foderstat och ligger på lite plus mot vad hon egentligen ska ha enligt tabellerna.
 
Hur är hon när du borstar(med hårdare borste)?? Är hon känslig i huden då?..när dom blir kalla i de yttre extremiteterna så brukar det ju bero på att energin behövs någonannanstans...är hon lika kall på mulen de gånger öronen är kalla??hon har ju varit med om ganska så mycket redan och t ex penicillinet kan ju ställa till en hel del oreda i en liten hästmage, som i sin följd kan få rubbningar i andra organ...och nedsatt immunförsvar i allmänhet...ja, nu har du lite att fundera över.....
Det kanske är lite väl enkelt med hagtorn...men det sätter ju som sagt skjuts på cirkulationen...och har du tur så kan ju allt rätta upp sig bara på det :)
 
Jag borstar ju inte så mycket (vill inte ta bort fettet ur pälsen) men de gånger jag borstar så njuuuuter hon. Både av rejält "gnuggande" med piggborsten (det är henens favorit) och vanligt borstande med rotborste. Har fått ta i rejält med rotborsten för att få bort lera några gånger och hon tycker bara det är skönt. Inte kittlig eller nånting heller vad jag märkt eller på annat sätt känslig eller "konstig" i huden.

Jo, hon har ju varit med om en del det lilla livet, men sen vi (i förtid) avbröt sista PC-kuren har hon inte varit minsta dålig vad jag vet. Ingen temp, inte en droppe snor (ens vattenklart) och inte en hostning. Pigg, glad, alert kelig och social och busar och har sig i hagen. Tillsynes en frisk och kry fölis alltså.

God aptit, växer och går upp i vikt som hon ska etc. Fin i pälsen (utom den lilla fölpäls hon inte tappade).

Verkar ha plåtmage förresten, fick aaaaningens antydan till lös skit efter 10 dagar med hippotrim men det är enda hennes mage reagerat någonsin faktiskt. Hade földiarre två dagar när mamam fölbrunstade med, men annars har hon aldrig varit minsta "rubbad" i magen om man gör en bedömning utefter hur skiten ser ut. Hon har "svartare" bollar än de stora hästarna dock inget jag övht tänkt på förrän nu, men =)


När hon har skakat har endera hela hon varit som en ISBIT, eller så har hela hon utom öron, mule och ben varit varma. Igår var som sagt dock hela hon normalvarm, över hela kroppen. Det blir mer och mer mystiskt hela grejen =/

Ska prova med hagtorn, som sagt det skadar juinte även omd et inte fungerar. Och fungerar det blir ju ingen gladare än jag =)
 
Att hon tycker det är skönt att bli borstad ganska regält KAN tyda på att hon tycker det är skönt att få massage i sina muskler. En häst som går och spänner sina muskler så pass mkt. att det blir skakningar kommer även att skaka med täcke eftersom täcket i sig kan ge obehag på de redan för spänd muskelatur. När hon fått stå inne länge så har hon hunnit slappna av och fått igång sin cirkulation igen, men så går hon ut och troligen så är hon en liten frusen dam och då spänner hon sig igen. Hur är det med hennes hovar, så hon inte ömmar när hon går.
Det låter som ni är inne i en liten ond cirkulationsstörningscirkel.

Prova att borsta henne och massera henne mer, kanske med anrikaliniment, (strunt i fettet nu, bara hon får må bra inombords) och prova Hagtorn invärtes, det fungerar, du kan köpa droppar på Naturapoteket som man späder med vatten, detta verkar inte ge någon likt eller smak. Det skall inte vara vilken Hagtorn som helst utan en speciell sort om man skall ge sig ut och plocka själv bör man ha koll.

MVH/
 
Fast att hon gillar piggborsten tror jag mer är att föl gillar att bli kliade, och så är det ju fällningstider nu. Samtliga njuter som attans när piggborsten åker fram =) Hon får lika lång överläpp om jag kliar med fingrarna och/eller naglarna.

Men jag kan ju prova massera henne, har en sådan där "massageskrapa" med gummiploppar på (inte vanlig gummiskrapa, svårt att förklara) och den tar ju inte bort något fett.

Ska kolal efter hagtorn på hälsokosten idag med.

Och, hon kan alltså börja skaka efter att ha kommit IN med. Jag har förvisso kallstall, men som igår kom de in från halv storm. Hon skakade inte. Sen tre h senare skakar hon. Men hon skakar sällan på mornarna ens om det är minusgrader i stallet t ex. Det finns liksom ingen riktig röd tråd, förutom att hon fryser som f*n av minsta regn, men som igår var ju inget regn.
 
Det är just den röda tråden som oftast kan ge svaren. Om man tar bort regnet, finns det någon tid på dygnet som hon skakar mer än andra? Morgonen verkar ju vara en icke skakande tid.

Det jag tänker på är ev. detta när hon äter, för även med fri tillgång så äter hon ju inte konstant. Blodsockret?

Hoppas det ordnar sig för dig och dina..

MVH
 
Jo, jag håller som sagt var på att försöker föra bok om när hon skakar.

Men som igår. De kom in 20.00 och skakade inte. Hon hade då 2 kg hösilage och 0.35 kg korn och 1 kg breed. 23.30 när jag var ut och nattfodrade har hon ätit upp nästan all mat (lite hösilage kvar). Och skaaaakade. Och hon lär ha ätit ganska många av de timmarna. Så blodsockret borde varit ganska högt?

På mornarna ligger hon oftast och snarkar när jag kommer, och då skakar hon aldrig. Eller, nu ljög jag, jag vet faktiskt inte om hon skakar på mornarna nuförtiden =/ Hon gjorde inte det när hond elade box med mamma i alla fall, men nu står hon själv och morgonen = dags att dia, så det är ganska högljutt och studsigt =) Omöjligt att se om hon skakar mao.
 
Då borde sockret vara upp på, nu kan jag ju inte så mkt. om effekterna av vandrade blodsocker mer än att det kan ge dessa effekter.

Jag skulle ju kunna leta orsaker hur länge som helst :o, en annan är den att om hon oftast skulle få det EFTER att hon ätit, kan dessa skakningar vara kramper från magen som kommer vid spälkningen??

Ska nog sluta fundera har nog med min :cry:

MVH/
 
Vad är det för fel på din?

Fast eftersom hon blir sådär av regn med, och inte påverkas om hon äter (som igår kvällen så fick hon ju kraftfoder och mer hösilage med och glufsade i sig det (kraftfodret) men skakade ju ändå. Och det där med regn..

Äh, jag får helt enkelt föra dagbok några veckor får vi se.
 
Det mesta är fel på min. Det kommer mer och mer efter Elichian och mer och mer tycks falla på plats i pusslet.

Har en kortistråd med lite fakta uppe.

MVH/
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha, så har jag ägnat några veckor åt att föra dagbok över skakningarna. Om vi exkluderar NEDERBÖRD (då fryyyser hon, inget snack om...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 675
Hästvård Jag börjar bli desperat. De har ju uppenbarligen glömt skicka med regntålighetsgenen med fölis. Hon fryser något fruktansvärt såfort...
Svar
12
· Visningar
1 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp