Föl & ston i flock

Tyra005

Trådstartare
Hej! Vi har förhoppningsvis om allt går som det ska 2 föl i stallet nästa sommar. Undrar hur det är med ston och föl i flock? Stona i fråga som ska föla går just nu på sommarbete med 2 andra ston som ej ska ha föl.

Vad är bäst för de kommande fölen? Att bara gå med sina mammor (båda i samma hage.) Eller är det bättre att de går i ”större” flock alltså med totalt 4 ston.

Tack på förhand! ☺️
 
Jag brukar ha sto och föl själva i 2-3 veckor och sen släppa ihop med andra. Var noga med att se till att det är lugnt och att fölen kan lägga sig ner och vila så ska det nog gå bra med flock. :)
 
Beror mycket på hästarna. En fungerar kanon och andra inte. Min förra häst var lekfarbror till 2 fuxföl. Han älskade fölungar. Min häst var fux, fölens mammor svarta. Fick ofta frågan om dessa " tvillingar". En nykommen häst vad förra ägaren sa var en fet häst fölade i blandflockshagen. Ledaren i hagen en valack övervakade fölningen. De andra stod i ring för att skydda fölet mot rovdjur. Stall ägaren åkte till badplatsen och hämtade veterinären. Allt gick bra. Sen finns det hästar som inte gillar föl men nog mer ovanligt.
 
Så länge det är bara ston och de känner varandra från innan så brukar det gå fint att ha alla ihop. Men som @Freazer skriver kan de med fördel gå själv med mamman de första veckorna.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 962
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp