Föl/unghäst med äldre valack?

axa

Trådstartare
Är lite inne på att skaffa en unghäst/avskilt föl, men har endast en äldre valack sedan tidigare.
Är detta att avråda helt ifrån, eller kan det fungera bra för båda parter? Era erfarenheter?
Befintlig valack går nu med en två-åring han tytt sig väldigt vid, men tänker om det är detsamma när de är ännu yngre än så?
 
Jag har inte haft någon så ung häst själv, men däremot jobbat ett tag på ett stuteri. Där fanns en del föl och unghästar som stallades upp där just för att ägarna inte hade jämnåriga kompisar i vanliga stallet. Min uppfattning, efter att ha pratat en del med ägaren/chefen där, är att jag inte skulle välja att ha en så ung häst utan jämnåriga hagkompisar. Att det underlättar mycket (både just då och för framtiden) och gynnar deras utveckling på många sätt, och är viktigt åtminstone under de första åren.
 
  • Gilla
Reactions: axa
Jag har en ettårig hingst som jag valt att ha på lösdrift med 1-3-åriga hingstar o valacker istället för att ta hem honom till mina valacker (4 och 7), just för att jag vill att han ska ha ett riktigt flockliv på stora ytor under sina första år. Han kommer få gå kvar där till hösten han fyller tre är tanken, för att sedan tas hem och ridas in. Jag har visserligen möjlighet att ha mina på lösdrift (och kommer ha det i så stor utsträckning jag kan), men tycker ändå inte att det blir tillräckligt "bra" flockliv för unghästen. Så ur mitt perspektiv är din plan inte det optimala för unghästens utveckling.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
  • Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp