S

semlis777

har ett föl som blev verkad för första gången igår,men nät han springer så haltar han på ett framben. vad kan detta bero på? kan dom vara så känsliga vid första verkningen?? kan tilllägga att han inte halta när han springer på gräset ,utan innne i en nerbetad hage(jord hage) där marken är ganska hård
 
Det är ganska vanligt att både vuxna hästar och föl blir ömfotade efter verkning. Ibland kanske man lyckas verka en aning mer på ena hoven, då blir det mindre kvar att gå på och kanske mer ömhet just där.
Eftersom han inte haltar när nderlaget blir mjukare så tycker jag du ska avvakta ett tag. Blir han inte bättre ska det kollas upp, men jag skulle gissa att han blir bättre inom en vecka och då VAR det förmodligen bara ömma fötetr..
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 551
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp