S

semlis777

hur länge tycker ni att ett föl(en hingst) kan gå ihop med sin mamma??? kan tillägga att det är en ponny. tacksam för svar.............. :)
 
hejsan! ett föl bör ej skiljas i från sin mamma helt förens den är ca 6 månader minst, innan dess har ej fölets tarm flora i magen ej hunnit utveckla sig. dvs att fölets mage ej är redo att äta o smälta ned kraft fodret.men sätt fölen i varsin box på nätterna o i samma hage på dan!! lycka till!
 
Puttar upp denna eftersom jag har samma fråga. Har nu ändrat mina planer för mitt hingstföl och han ska istället få flytta hem till mig tillsammans med mamma (hade planerat skarp avvänjning, med flytt av stoet från en dag till en annan). Så... nu undrar jag hur naturlig avvänjning går till om man har hingstföl? För stoföl så blir det ju att hon helt enkelt går kvar med mamma (och evt. stoflock). Till slut kör mamman bort henne och hon får inte dia mer, men hon kan ändå gå kvar i hagen. Men hur gör man med hingstfölen?
Hur länge kan min lillkille gå med mamma (och två dundersnälla valacker) i hagen egentligen? :confused:
 
Varför kan inte fölet gå med mamman tills sommarbetet börjar och han kan släppas med andra ettåringar? Risken för betäckning måste väl ändå vara mkt låg...
Men jag är ingen expert.
 
Jag har gjort så att de gått heltid med mamma tills de är 6 månader.
Sedan har de fått gå med mamma på dagarna i 2 månader till.
 
men kan dom gå ihop tills han är ca 8-9månader???
Det är ju individuellt hur tidigt fölen blir könsmogna, man får hålla stenhård koll från dag till dag på stoets brunst och hur hon då beter sig mot sin son och andra stons söner!!
Men mina hingstungar (ponnyer/halvblod/araber) går med sina mammor på dagarna upp till den åldern o ibland något längre!
Stona har varit 'skitsura' om ungarna börjat klättra på deras ryggar, de flesta ston har detta 'inbyggt' i sig.. att inte betäckas med sin egen son, men det HAR HÄNT (fast inte hos mig).. så man kan inte känna sig säker!!!

Mvh/ :)Bia
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 223
Senast: Jaasse
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Hat
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp