Fölelak?!

E

Eem

Har ett föl på 4 månader nu som är skapligt äventyrlig av sig. För några dagar sedan rymde hon in i hagen där ett 5 årigt sto och ett 7 årigt sto går. Det 7 åriga stoet bryr sig inte om ungen så länge hon inte kommer för nära, då sparkar hon. Grymt men normalt. Däremot det 5-åriga stoet; så fort hon får syn på att ungen är inne i hennes hage så sätter hon i gång och tokjagar fölet med öronen slickade bakåt och tänderna framme. Skulle hon "få tag" på fölet så är jag ganska övertygad om att hon skulle ha ihjäl det :(
Hur eller varför kan hon vara så agressiv? Ser hon inte att det är en liten unge eller är det ett normalt beteende?
Nån som sett nåt liknande?

MVH Eem
 
Kan vara för att hon är osäker och inte vet hur hon ska hantera situationen. :confused: Eller så jagar hon ut henne...."från hennes flock."
Har hon själv haft föl nångång (det stoet som jagar fölet)?
Om hon har haft föl själv så kan jag tycka att det låter konstigt att hon jagar den lille. Oftast så blir dom fölkära! Och vill då sno varends unge innom synhåll!!!! :love:
 
Hon har inte haft föl. Hon är heller inte den ranghögsta av dem två som går i hagen, om det kan vara skälet till att hon jagar fölet. Men man tycker att fölet ska vara för litet för att anses hotande på rangordningen. Fast det tycker kanske inte det är stoet...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: iNHALE
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp