Fölet kotar över!

M

Miemats

Är det någon som har erfarenher av föl som föds med svaga kotor? Jag har även en 2 åring som kotade över vid födseln,men han rätade på sig efter 4 dagar. Mitt stoföl är idag 9 dagar och kotar över bara värre och värre. Hon har haft stödbandage, stretchats, fått sprutat antibiotika och haft skenor men ingenting verkar hjälpa. Du lutar det åt operation av senorna. Någon som gjort detta?? :(
 
Sv: Fölet kotar över!

Jag har haft ett hbl föl som kotade över så mycket att hon fick hela senan svullen, men det gick över av sig själv. Jag tror jag hade min hovslagare och tog ned fölet i trakterna! Ingen operation det gick över.
 
Sv: Fölet kotar över!

Fick en fölunge förra sommaren som föddes med för korta böjsenor, han kunde inte ens räta ut benen (alltså mkt värre än Din).
Vi provade i två dygn med skenor och streching + en medicin som skulle hjälpa till att tänja ut senorna, det funkade inte. Efter dessa två dygn blev han inlagd på Strömsholm för gipsning och det hjälpte (men det är mkt eftervård).
För ngn månad sen (vid 10-mån ålder) kom det tillbaka i form av bockhov och då blev han opererad, nu är han helt återställd.
 
Sv: Fölet kotar över!

Vår fölunge kotatde över på v.f ganska mycket. Det var så hon gick på kronranden. Men jag var på henne ganska omgående och tänjde flera gånger om dagen. Till saken hör att hon var väldigt vek bak, är fortfarande något vek. Vi fick jobba en del på att få henne att stå . Så diandet var ett bekymmer i början.
Jag slängde ut all halm redan första dygnet och strödde upp med kutterspån. Så att det blev lite stadigare underlag. När de varit ute så har de fått gå i en hage som har väldigt fast underlag.
Vi har inte behövt raspa vår i trakten utan hon går nu normalt, däremot så ska vi ta lite i tån på ena bak för att hjälpa upp där.

Men vi hade ett sto som lämnade föl med överkotning/senkontraktion fram två år i rad. Båda två fick vi jobba mycket med tänjning samt raspa trakterna ofta . Båda blev kanonfina och vi har inte sett någon tendens att det skulle vara bekymmer idag då de är 2 och 3 år gamla.

Lycka till
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 367
Senast: Dopy
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 803
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 792
Senast: Docka
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 425
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp