Fölet Zelda behöver hjälp för att överleva

Alltså jag fattar att det kan vara svårt att flaska upp ett föl, det tar mkt tid och omöjliggör kanske vanliga jobbet. Men det kalkylerar man väl med när man skaffar föl??? ¨
kanske man i så fall får erbjuda att skänka fölet till någon som kan föda upp det istället? billigare att ge bort än o betala slakt om inte annat...
Och råmjölk har den väl inget behov av i flera månader? Mjölkersättning borde duga bra, saknar den antikroppar från modersmjölk är det ju plasma som gäller nu då den är för gammal att ta upp ur tarmen oavsett...
Verkar som att både hästägare och journalist är väldigt okunniga på häst.

Dessutom om mamman "Hon var lite för gammal för att kunna överleva" verkar väldigt konstigt, betäckte dom ett sto som var för gammalt för o klara det eller vad? eller för gammal för o klara en kolik (vilken ålder är det i så fall, känner en som överlevde kolik som 30 åring och finns nog äldre med).
¨
tragiskt om ett föl ska behöva avlivas på grund av detta....
 
Alltså jag fattar att det kan vara svårt att flaska upp ett föl, det tar mkt tid och omöjliggör kanske vanliga jobbet. Men det kalkylerar man väl med när man skaffar föl??? ¨
kanske man i så fall får erbjuda att skänka fölet till någon som kan föda upp det istället? billigare att ge bort än o betala slakt om inte annat...
Och råmjölk har den väl inget behov av i flera månader? Mjölkersättning borde duga bra, saknar den antikroppar från modersmjölk är det ju plasma som gäller nu då den är för gammal att ta upp ur tarmen oavsett...
Verkar som att både hästägare och journalist är väldigt okunniga på häst.

Dessutom om mamman "Hon var lite för gammal för att kunna överleva" verkar väldigt konstigt, betäckte dom ett sto som var för gammalt för o klara det eller vad? eller för gammal för o klara en kolik (vilken ålder är det i så fall, känner en som överlevde kolik som 30 åring och finns nog äldre med).
¨
tragiskt om ett föl ska behöva avlivas på grund av detta....

Ja råmjölken är väl det allra första bara?

Det är mycket som känns konstigt i det här men jag gissar på en tjuvbetäckning med tanke på dillandet om att det var fel tid för föl att födas. Inte idealisk tid, visst, men fel tid i vårt land skulle jag säga är slutet på augusti och framåt. Det finns garanterat en drös travarföl som föddes för knappt en månad sedan.
 
Ja, journalisten måste ha missuppfattat något, råmjölken är den allra första. Det verkar ju som om fölet fått i sig den men nu måste nappas med täta mellanrum för att klara sig.

Tycker att det känns lite drastiskt att säga att fölet måste avlivas om man inte hittar en amma, det finns ju ersättning. Det är dyrt och det tar mycket tid men fölet brukar överleva.
 
Lite off topic... Jag hade fundering när föl i min närhet blev utan mor; är det passande att erbjuda sto som har mjölk ifrån fjolårsföl? Hur stor skillnad är det på mjölken vid det lagret? Det handlar ju oavsett inte om råmjölk så långt är jag med, men är det stor skillnad på hur mkt näring det är i mjölken nu när mitt föl är 8 månader jämfört med när mjölkproduktionen var ny?
 
Lite off topic... Jag hade fundering när föl i min närhet blev utan mor; är det passande att erbjuda sto som har mjölk ifrån fjolårsföl? Hur stor skillnad är det på mjölken vid det lagret? Det handlar ju oavsett inte om råmjölk så långt är jag med, men är det stor skillnad på hur mkt näring det är i mjölken nu när mitt föl är 8 månader jämfört med när mjölkproduktionen var ny?
Jag har en kompis som gjorde så och det gick bra. Jag tror snarare det är mängden mjölk än innehållet som är skillnaden.
 
Eftersom jag känner ägaren vill jag meddela att 1) mamman (zerica) var gammal, och 2) de visste inte att hon bar dräktig, de kom it i stallet en morgon så hade hon fått ett föl bara. De har en liten rymming och därför hade hon blivit dräktig, de hade alltså inte planerat att betäcka henne, så skriv inget mer sånt, tack.
 
Stoet köptes i maj förra året och förra ägaren hade ingen aning om att hon var dräktig när hon såldes. Således har inte nya ägaren heller fått den informationen.

Fölet har fått råmjölken(det är journalisten som skrivit tokigt) den äter nu mjölkersättning varje timme dygnet runt, ingen amma ännu hittad.

Att föda upp häst helt för hand är långt ifrån en bra lösning. Det ansåg även veterinär. Och ja, det omöjliggör dessutom arbete.

Om samtliga ägnar mindre tid åt att spekulera vilt kring detaljer och mer tid åt att försöka hitta ett sto som förlorat sitt föl, vore det fantastiskt. Det kan eventuellt som sista lösning vara aktuellt att ge bort fölet till någon som kan tänka sig att föda upp den.
Men först, försöka hitta en amma.
 
Är det verkligen fel tid för föl? Föds inte många travare och galoppörer redan i februari så det borde väl inte vara helt omöjligt att hitta en amma? Hoppas det går bra
 
Det går nog, men man måste fortfarande blanda ihop mjölkersättningen. Man kan inte ha en hink med X antal liter i sittande hela dagen sådär, då blir det dåligt.

Jodå, ersättning håller sig över dagen, det är inga problem. Framförallt nu när det är kallt.
 
Bukefalos i ett nötskal eller? Hur kan man bara yttra sig så taskigt som ni gör?
Ni låg troligtvis inte i halmen och grät då stoet dog. Ni matade säkert inte ungen varje timme dygnet runt. Ni har inte en blekaste aning om hur omständigheterna är för dom drabbade.
Inte undra på att världen är så jävlig när inte ens ni kan ge åtminstånde ett råd på vägen...

Enkelt att sitta bakom en skärm och fördöma och vara expert..

Har man fått föl så har man ansvar skriver nån nöt här.
Inte så himla enkelt om man inte ens visste i förväg...
Skäms ni inte alls??

:meh:

AM
 

Liknande trådar

C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 494
Senast: sandrafors
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp