Fölet Zelda behöver hjälp för att överleva

I mina ögon är det bästa absolut att hitta en amma i första hand, i andra att hitta en fostermor som kan ta sig an den lille även om man måste fortsätta nappa fölet. Jag hamnade ju själv i den sitsen och hade tack och lov stor hjälp av stuteriet där de stod inhyrda. Jag nappade kvällar och nattetid, jobbade dagtid och de skötte nappningen och skötseln övrig tid.

@Stoodyear och @Linneannie, om ni har möjlighet så kolla med något större travstuteri om ni kan få hjälp? Visst, det kostar, men de har personal och stuteriveterinärer, plasma och erfarenhet. De kan ha oturen att förlora ett föl och då kanske det går att hitta en amma den vägen, men framförallt så har de sto- och fölflockar där den lille med amma/fostermor kan gå under sommaren. :)

Lite off topic... Jag hade fundering när föl i min närhet blev utan mor; är det passande att erbjuda sto som har mjölk ifrån fjolårsföl? Hur stor skillnad är det på mjölken vid det lagret? Det handlar ju oavsett inte om råmjölk så långt är jag med, men är det stor skillnad på hur mkt näring det är i mjölken nu när mitt föl är 8 månader jämfört med när mjölkproduktionen var ny?
Den minskar ju men det är bättre med ett sto oavsett om hon kan ge di eller inte så fölet får någon annan häst att ty sig till. De kan även börja producera igen och även då så är det inte så mycket för näringens skull som för kontakten och möjligheten att ta sig en tröstslurk vid behov som jag tycker det är viktigt. :d
 
Jag har haft oturen att under åren fått föda upp föl utan mamma eller amma. Det går men är dyrt, arbetsamt och kräver kunskap hos den som ska göra det. Inte minst för att om det lyckas ska bli en häst som behöver veta att den är just häst och inte präglas på människor.

Som exempel på kostnader så för tio år sedan, när jag hade ett sto som dog och lämnade ett två veckor gammalt föl. Det fanns ingen möjlighet till amma, utan det blev till att föda upp henne på mjölkersättning. Då för tio år sedan kostade det oss i bara mjölkersättning 40 000,den klart dyraste häst jag föttupp.
 
Att skriva att den måste avlivas är kanske lite väl - men vi vet inte om det är reporterns formulering. Om JAG fick ett föl som förlorade sin mamma som nyfödd så ja då skulle en amma vara "enda" chansen. Jag har ingen som helst möjlighet nappa upp ett föl. Handlar inte om att inte vilja utan om att inte ha resurser. Om jag ska sluta studera och jobba så visst då har jag tiden - men inte pengarna att göra det. Har jag pengarna - då har jag inte tiden. Moment 22.

Skänka bort fölet - visst. Men hur många som har ekonomin och möjligheten att nappa det VILL ha ett (som i detta fall) korsningsföl med okänd härstamning osv? Jag tror inte spekulanterna står på kö. De vettiga spekulanterna alltså.

Så även jag skulle kunna säga till en reporter att om jag inte hittat en amma så måste jag tyvärr avliva det. Utan att mena att det är enda lösningen som finns rent teoretiskt. Men det skulle vara enda anledningen för mig. Skulle sen en reporter vinkla det så tja...

Hoppas de hittat eller hittat en amma det fungerar med!
 

Liknande trådar

C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 494
Senast: sandrafors
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 496

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp