Fölets storlek vid födsel och framåt

prinsessfeminist

Trådstartare
Jag skulle vilja veta vilken mankhöjd era föl hade vid födseln, samt föräldrarnas storlek och vilken ras/raser som är inblandade.

Vad tror ni om att vi har en tråd där vi följs åt?
Jag har mätt vår lille varje vecka nu, och han har två mått till protokollet.

Vad sägs, vilka hänger på?
 
Jag kan fylla på så länge jag kan :)
Vecka 1: 100 cm
Vecka 10: 115 cm

U. 140 cm
E. 158 cm

Arab/frieser/knabbeponny
Oj, så stor din fölunge var vid födseln!

Spännande att se hur stor den blir.

Jag har googlat så mycket om tillväxtkurvor etc att jag nästan vågar påstå, att har jag inte läst det, så finns det inte. 🥴

Det jag konstaterat är att det finns generella mått som indikerar hur stor hästen blir som vuxen, men att det då och då avviker betydligt.

Och har man en korsning, ja, då är det än mer osäkert.

Jag vet ju en d-ponny som betäcktes med en stor halvblodshäst, som resulterade i en c- ponny tex.

Oavsett, det blir ju det det blir, men det är roligt att spekulera och försöka dra slutsatser.
 
Oj, så stor din fölunge var vid födseln!

Spännande att se hur stor den blir.

Jag har googlat så mycket om tillväxtkurvor etc att jag nästan vågar påstå, att har jag inte läst det, så finns det inte. 🥴

Det jag konstaterat är att det finns generella mått som indikerar hur stor hästen blir som vuxen, men att det då och då avviker betydligt.

Och har man en korsning, ja, då är det än mer osäkert.

Jag vet ju en d-ponny som betäcktes med en stor halvblodshäst, som resulterade i en c- ponny tex.

Oavsett, det blir ju det det blir, men det är roligt att spekulera och försöka dra slutsatser.
Haha har också googlat halvt ihjäl mig trots att jag vet att det sällan stämmer på korsningar 🙈😂
 
Renrasig varmblodstravare. Vi mätte aldrig henne vid födels men vid 4 veckor var hon 110 cm i mankhöjd.
Hon är inte hemma just nu så inte sätt henne på två veckor misstänker att hon växt en del 😆 Risk finns att hon blir ungefär lika stor som Mamma. Född med långa ben och fick redan från födseln knäböja för att komma åt att dia.


Mammahäst 165 cm i mankhöjd ( växte fort som föl upp i 1 och halvt års ålder då började hon stanna av, var mest långa ben )
Pappa häst 164 cm vid avelsbedömning.
 
@prinsessfeminist Ja iom just korsningsbiten känns det hopplöst att gissa, men jag får garanterat inte den ponny jag föreställt mig :D modern var mycket mindre i samma ålder, jag träffade henne första gången när hon var drygt 7 veckor. Har sett ett halvsyskon till mitt föl i år född ungefär samtidigt, men renrasig arab, mindre än min trots betydligt större mor. Så det är verkligen ett lotteri där man får skrapa sin lott först om sisådär 5 år!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 463
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 256
Hundhälsa Hej. Jag behöver er hjälp! Jag har en 2-årig Kokoni (grekisk ras, men ingen gatuhund) Han har drabbats av njursvikt, var inne med honom...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: BornAgain
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp