Fölhage? Hur länge?

HannaZ

Trådstartare
Har byggt en liten hage med träslanor så det kommande fölet inte trasslar in sig i elstängslet. Tänkte att sto och föl får gå där iallafall första dagarna.

Hur gör ni och hur länge? När upplever ni att fölen ser ordentligt?
 
De första dagarna har jag sto och föl i en mindre hage alternativt på ridbanan. Fjärde dagen ser de så pass bra att jag släpper dem i stor hage.
 
Vi har haft dem utanför stalldörren i mindre hage i ca 1 vecka sedan har de vart dags för större hage så mamma häst har fått beta gräs. Stor plan hage ska tilläggas!
 
Upp till en vecka alltså låter det som.

Hagen jag byggt är 11x13 så den är ju liten men där är gräs och skuggande träd. Den är i trädgården i nära anslutning t stallet så det var så stor den kunde bli med hänsyn till infiltrationsbädd och befintlig växtlighet.

Ska sätta snitslar på elstängslet så det syns bättre.
 
Upp till en vecka alltså låter det som.

Hagen jag byggt är 11x13 så den är ju liten men där är gräs och skuggande träd. Den är i trädgården i nära anslutning t stallet så det var så stor den kunde bli med hänsyn till infiltrationsbädd och befintlig växtlighet.

Ska sätta snitslar på elstängslet så det syns bättre.
Låter ju toppen!

Min har elstaket från början, 3 vita trådar. Ute enbart under uppsikt första 7-10 dagarna. Så det blev många timmar i solen för mig här nu i helgen. Har en kamera även över hagen.

Längtar tills man kan släppa i större hage!
 
Låter ju toppen!

Min har elstaket från början, 3 vita trådar. Ute enbart under uppsikt första 7-10 dagarna. Så det blev många timmar i solen för mig här nu i helgen. Har en kamera även över hagen.

Längtar tills man kan släppa i större hage!

Smart m kamera! Min är flyttbar och för utomhusbruk så jag borde kunna sätta den på utsidan av stallet iallafall till att övervaka fölhagen första tiden.

Funderar på att sätta en rad med slanor nertill oxå så den inte råkar rulla under....
Vad tror ni?
sketch-1556013518576.png
 
Mina föl har gått i hage med bara eltråd från dag 1. Jag har suttit med isolerad avbitare första 2 dagarna. De har nosat på tråden och fått sig en stöt och efter 2 gånger så har de koll på tråden.
Jag ska bygga hage med trästaket till nästa sommar, men jag upplever det lite som en myt att fölen inte skulle se tråden. Däremot är de ju impulsiva hela första året så det gäller att ha el i tråden och tråd som går av om de fastnar oavsett ålder tycker jag.
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Teilani
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: Habina
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 884
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Att vara Jessica

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp