Fölhantering??

L

lie

mitt varmblodsto är dräktig och det är hennes första föl och första gången som jag har en häst som ska ha föl!tänkte fråga lite frågor??

1.när ska man vänja fölisen vid grimma?
2.har hört av en att man inte ska borsta fölet?
3.har även hört att hovslagaren ska komma och se till fölisens hovar jätte ofta,hur ofta?

tack på förhand! :)
 
Vänj fölet vid grimma med en gång. Ta på och ta av. Ofta.
Har alltid borstat mina föl. Har dom pissfläckar överallt så fräter ju det.
Låt hovslagaren titta till fölets hovar när han/hon ändå ska verka/sko stoet. Sedan kan ju hovslagaren bedöma hur ofta det behövs.
Lycka till! :)
 
Kul att du ska få tillökning :)

I nuläget är det viktigaste att se till att den blivande mamman mår bra. Tänk på att hon bör vaccineras mot virusabort i 5, 7 och 9:e dräktighetsmånaden. Vid sista sprutan är det bra att ta en stelkramp också.
Glöm inte att ge stoet tocosel.

När väl fölet kommit ut är det bra att vänja den vid grimma och att du får ta på det överallt. Om du ska borsta eller inte är upp till dig själv. Troligen menade personen att du inte ska "förstöra" fölets eget skydd mot regn och kyla. Att borsta ibland gör ingen skada. Hur ofta hovslagaren ska komma beror helt på hur fölet sliter hovarna. En del måste "hållas efter" ofta och en del kan man vänta längre med att verka.

Lycka till med fölisen ;)
 
Ett tips är att skaffa boken "Att bli med föl". Den är väldigt bra, och där står det mesta man behöver veta.
Annars så är det så att ju mer man hanterar ett föl, desto lättare får man med den vuxna hästen sedan. men man ska inte hålla på för mycket, eller för länge, men man ska absolut inte vänta med sådana saker som att ha grimma på, bortsta/klappa, och ta i ben och hovar.
Verkning bedömmer hovslagaren hur ofta, men du bör titta på hur fölet ser ut när den kommit ut, har den några exteriöra avvikelser? I sånt fall bör du ta ut hovslagaren ganska tidigt för en bedömning.
Ser den rak och fin ut så kan man ju vänta någon månad. Men man ska kratsa hovarna och lyfta benen själv och öva inför besöket från de första dagarna.
 
Hej Kul för dig
Jag såg i Hästmagasinet tidning började de med unghästskola förra nummret. NR 6 De började från början när man får föl.
Jag köpte nr 7 i går detta fortsätter helatiden
Köp den.
Det är underbart med föl. Detta som vi har är vårt första föl. Men det går bra . Man får läsa och fråga alla som vet så man inte gör fel.
Lycka till Mitt föl är på bilden :banana:
 
o tack så mkt..! ska köpa den tidningen i morn:=) okej vad gulligt..! :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 084
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
581
Senast: Anna-Bella
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 120
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp