Följ med in i nya ridanläggningen i Nyköping

Sedan 2016 har Nyköping inte haft någon ridskola som får kommunalt stöd, efter att Bullersta lades ner. Nu är den nya ridsportsanläggningen på Arnö i Nyköping klar och redo att tas i drift i början på nästa år.
– Det har varit ett väldigt stort intresse, säger Sofi Hamilton projektledare.
 
Vilket märkligt foderbord. Ska man stänga foderbordet medan det fortfarande finns mat kvar så hästarna blir utkörda från det? Kommer inte det att bli en extrem stress för hästen att den oförutsett kommer bli av med maten och dessutom på det sättet? Jag tror att en av mina skulle börja hetsäta totalt och den andra aldrig skulle våga sticka in huvudet i manicken om det funkar som det låter på henne.
 
Det låter ju helt kajko med tidsstyrd matning med hö. Det säger ju ingenting om hur mycket en häst har fått? En del äter snabbare, en del äter långsammare. En del kommer hetsa för att få så mycket som möjligt på sin tid, med foderstrupsförstoppning som följd. Då står den hästen ockå ute, osedd.

Det är rätt mycket frågetecken runt den nya anläggningen, och vem ska ha råd med hyran där. I mycket har projektledaren kört sitt eget race, det finns ingen befintlig klubb eller verksamhet som har fått styra efter önskemål eller erfarenhet hur anläggningen ska utformas.
 
Det låter ju helt kajko med tidsstyrd matning med hö. Det säger ju ingenting om hur mycket en häst har fått? En del äter snabbare, en del äter långsammare. En del kommer hetsa för att få så mycket som möjligt på sin tid, med foderstrupsförstoppning som följd. Då står den hästen ockå ute, osedd.

Det är rätt mycket frågetecken runt den nya anläggningen, och vem ska ha råd med hyran där. I mycket har projektledaren kört sitt eget race, det finns ingen befintlig klubb eller verksamhet som har fått styra efter önskemål eller erfarenhet hur anläggningen ska utformas.

Man ställer in tiden utifrån häst tex hastighet den äter, mängden den ska ha osv. Jag antar även ättid per gång eftersom det också är vetenskapligt testat att för kort tid per gång är dåligt och ska undvikas. Dessutom brukar man till hästar som inte behöver fodras extremt strikt även alltid ha fri till gång på halm. Det kan ju anpassas till att ha lågvärdigt hö på fri tillgång istället och fodra högvärdigt på tid. Och behöver ingen begränsas gör man inte det. Problem med hetsätning skulle jag snarare tro är mer förekommande när man ger för små givor så att de tar slut för fort eller för sällan, det är ju inte lika bundet till att man tar hästen ifrån maten för att det finns kvar. I sådana fall är ju hästen verkligen matstörd av att behöva hetsäta tills allt den ser är slut, väldigt mänskligt skapat.
 
Okej, nu tittade jag på videon. Det är ju ingen skillnad på att fodra grovfoder så jämfört med att ha en lunchgrind tex? Jag reagerar mycket mer på att de inte säger om de har fri tillgång på halm och att öppningar är så täta. Hinner alla (hur många) äta tillräckligt? Men annars, öppet 2 h, stängt 2 h kanske funkar jättebra tex.
 
Vilket märkligt foderbord. Ska man stänga foderbordet medan det fortfarande finns mat kvar så hästarna blir utkörda från det? Kommer inte det att bli en extrem stress för hästen att den oförutsett kommer bli av med maten och dessutom på det sättet? Jag tror att en av mina skulle börja hetsäta totalt och den andra aldrig skulle våga sticka in huvudet i manicken om det funkar som det låter på henne.
Väggen går upp långsamt när ättiden är slut och blir inte utkörd utan får välja själv när den vill gå där ifrån.
 
Det låter ju helt kajko med tidsstyrd matning med hö. Det säger ju ingenting om hur mycket en häst har fått? En del äter snabbare, en del äter långsammare. En del kommer hetsa för att få så mycket som möjligt på sin tid, med foderstrupsförstoppning som följd. Då står den hästen ockå ute, osedd.

Det är rätt mycket frågetecken runt den nya anläggningen, och vem ska ha råd med hyran där. I mycket har projektledaren kört sitt eget race, det finns ingen befintlig klubb eller verksamhet som har fått styra efter önskemål eller erfarenhet hur anläggningen ska utformas.
Finns mycket erfarenhet från olika aktivstall från andra länder och från våra 3 riksanläggningenar så inga obeprövat.
 
Vilket märkligt foderbord. Ska man stänga foderbordet medan det fortfarande finns mat kvar så hästarna blir utkörda från det? Kommer inte det att bli en extrem stress för hästen att den oförutsett kommer bli av med maten och dessutom på det sättet? Jag tror att en av mina skulle börja hetsäta totalt och den andra aldrig skulle våga sticka in huvudet i manicken om det funkar som det låter på henne.

Vi har detta system till våra hästar och fungerar super bra, vi upplever att alla hästarna har ett inre lugn de vet exakt när de ska äta och hur länge, inget spring mellan hötussar och ingen som får mer än någon annan. Alla får maten exakt samtidigt. I våra hagar har vi öppet 4gr 30 min då alla relativt runda, något år när vi hade hästar som behövde mer mat valde vi längre ättid.

Iår testar vi även med att de inte får hö exakt när de kommer ut, utan de är ute ca 20 minuter innan maten öppnas, även detta har skapat en lugnare flock. Ingen stress ut och mindre bråk vid utsläpp, vi släpper ut hela flocken i en folla dvs leder inte ut hästarna.

Vi har en mycket matglad fording i en av hagarna, de få gånger när foderstationen är ur funktion (händer max 1 gång per år) så har vi fodrat högar i hagen då stressäter de och mycket oro med vandrande mellan högarna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: kma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 146
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik
  • Boende bredvid fjäderfäfarm och grisfarm

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp