Följdfråga om strö...

Leeelot

Trådstartare
I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör runt en del.På morgonen är det tomt i mitten, kallt o oskönt spec nu... Har provat att vattna det i mitten, stampa det, o lägga massor ovanpå =lika tomt, kke något bättre ibland. Tips på vad jag kan göra? Testa o lägga rejält lager torv i mitten? Har funderat på boxmatta, men det är ju vansinnigt dyrt (iaf de tjocka på tex Gg, finns ju även tunnare på tex vidaxl, de är bara 12 mm), är också lite tveksam till detta, då hästen har varit/är hosthäst o tål inte massa ammoniakgaser. I ett tidigare stall hade hästen jämte mattor på golvet (kobåsmattor med plan botten där det samlades massor med urin, o var en samverkande orsak till att min häst började hosta), så vet inte om "riktiga" pusselmattor är bättre? Behöver man isf lägga över hela boxen, eller räcker det i mitten? Men då blir det ju en kant...o mattan kke åker runt?
 
Jag har aldrig upplevt ammoniakdoft när vi haft bädd vintertid. Har du provat det? Upplever att det blir svårt för hästarna att dra runt en ordentligt packad bädd också..
 
Får ni lov att ha vilket strö ni vill?

Annars en riktigt anlagd permanentbädd. De luktar inte om de är ordentligt gjorda
 
Ja, mitt förslag är också att testa med en bra anlagd halmbädd. Lägg ett tjockt lager av halmkakor i botten, tätt. Sen mer halm ovanpå. Mocka aldrig ner i botten utan låt kisset rinna ner i botten. Där startar en process och halm och kiss bryts ner till jord. Ha gärna torv i botten för att få igång processen bra (och neutralisera ammoniak), men halmen ska vara så tjock att du aldrig kommer ner till torven.
 
Har du testat halmpellets i botten? Det packar sig rätt bra och blir en hård kaka om man inte rör i den, stabilare än torven blir enligt mig, som isolerar mot det kalla golvet. Det kräver ju dock att man kan få till att kakan byggs upp vilket ju kan vara svårt med en propeller med et problemet finn sju oavsett sort av strö.
 
För min häst som också drar undan i mitten (där hon ligger) hjälpte permanentbädd, annars väldigt rejält med halm och att inte gräva i de delarna i onödan.
 
Tack för svar. Tyvärr tror jag att hon rör runt för mkt för permanentbädd. Hon bajjar lite här o var, o trampar runt det också, o mocka utan att peta i bädden går inte...
Kom på nu att jag har en bit tjock gummimatta, hade den som sparkskydd uppmonterad på väggen. Ca 1 mx1,20m. Funderar på om jag kan lägga den i mitten av boxen... Blir ju dock kanter på ca 3 cm, kke inte så bra o trampa på dem?
 
Tack för svar. Tyvärr tror jag att hon rör runt för mkt för permanentbädd. Hon bajjar lite här o var, o trampar runt det också, o mocka utan att peta i bädden går inte...
Kom på nu att jag har en bit tjock gummimatta, hade den som sparkskydd uppmonterad på väggen. Ca 1 mx1,20m. Funderar på om jag kan lägga den i mitten av boxen... Blir ju dock kanter på ca 3 cm, kke inte så bra o trampa på dem?
Det brukar inte vara någon fara om de rör runt så länge man har ett rejält övre torrt lager. Dvs man kan gräva runt översta dm eller så och hästen kan bädda ner sig i det torra också. Plus att om du har bädd och det hamnar bajsar nere i bädden så gör ju inte det ngt. Då ligger de kvar. Det är bara det övre torra lagret som ska vara rent och torrt.
 
Tack för svar. Tyvärr tror jag att hon rör runt för mkt för permanentbädd. Hon bajjar lite här o var, o trampar runt det också, o mocka utan att peta i bädden går inte...
Kom på nu att jag har en bit tjock gummimatta, hade den som sparkskydd uppmonterad på väggen. Ca 1 mx1,20m. Funderar på om jag kan lägga den i mitten av boxen... Blir ju dock kanter på ca 3 cm, kke inte så bra o trampa på dem?

Är det en ordentligt bädd så ska det inte påverkas. När jag gjorde halmbäddar så började vi med lite kalk eller stallosan. Sen ett tunt lager torv. Sen kalk/stallosan igen. Sen två lager med hela halmkakor en på längden och en på tvären, så hårt man kunde packa dem, absolut inga springor emellan. Och sedan 20cm fluffig halm uppepå. Bädden var alltså minst 50 cm hög, och missar man en skit så hamnar den i bädden, inga problem. Vissa med permanentbädd jobbar ju så också, de bara ströar över skitarna med.

Vi mockade i löshalmsdelen, men rörde absolut inte de hela kakorna under. Och ju längre vintern gick så övergick ju även en del av den tidigare lösa halmen till att vara mer "kaka".

Att det sen tog typ en dag att mocka ur att till sommaren talar vi tyst om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp