Fölmönstring

Copernicus galopperade när vi skulle springa med honom i grimskaft, så vi fick släppa direkt. Och han travade, och travade, och travade. Så mycket att vi fick problem att få honom att galoppera!!

Han travade inte riktigt lika fint som förra lördagen, men klart godkänt (han kunde inte trava alls i onsdags, galopperade markbundet och var i klar framvikt...). Klart nöjd med poängen, även om jag inte riktigt håller med om att han ngt kort kors... Det kändes mest som om domarna tänkte "hmm, han ska nog bara ha 46p, var ska vi dra ner och vad ska vi motivera det med". De tyckte också han var liten!

Typ: 8 Harmonisk, ngt liten
Huv-hals-bål: 7 Vackert huvud, lång hals, välliggande bog, ngt kort kors.
Extrem.:7 Välbenad från sidan, tåvid fram
Skritt: 8 Energisk, taktmässig
Trav: 8 Lätt, taktmässig, god mekanik (de SA också att han var ngt ngt bakom sig, men att han hade gott påskjut, men det skrev de inte).
Galopp: 8 Vägvinnande, välbalanserad.

46p klass 1.

Eftersom det är en gångartshäst jag vill ha så är jag klart nöjd med 8or på gången. Han är dessutom av färgen SVARTBRUN enligt ID-kontrollanten som nyligen varit på kurs. Alltså han är svart, men är brun runt ögon och nos och nåt mer (ljumskar?), typ "black and tan" hos rottweiler.
 
Ja vi var där men jag vet ej om jag såg ditt föl, gick det bra?
 
Jag visade mitt föl "Bentley" i Braås den 23/8.
Han är efter Bernstein - Phaeton - Illusion och född den 25/6.

Typ: 8 Ädel, välproportionerlig, något omusklad, för dagen överbyggd.
Huv,hals,bål: 8 Uttrycksfullt huvud, välformad hals, något outvecklad bog och sluttande kors.
Extrem: 8 Välbenad från sidan, något utåttåad vänster fram, korrekt i rörelse.
Skritt: 7 Ren, energisk, något stel i rörelse för dagen.
Trav: 8 Lätt, spänstig med bra lyft
Galopp: 7 Lätt, spänstig, något i framvikt för dagen.
Totalt 46 p

Jag är i stort nöjd eftersom han är ganska mycket överbygd för tillfället.

Själva visningen var däremot rena cirkusen:
Jag hade lagt ner många timmar på att rykta, fläta och putsa men det spolierades av en störtskur när vi väntade på vår tur. När jag släpte Bentley travade han bara 5 m innan han dök ner i spånet och rullade sig. Efter mycket viftande och tjoande fick jag upp honom. När vi sedan släpte stoet för galoppen, brände hon i väg hela långsidan (60) för att sedan dyka ner och rulla sig och då ville fölis oxå klia lite igen!!! Gissa om det var muntra tongångar bland åskådarna då jag som är rejält överviktig fick springa och jaga rullande sto med föl..... Dessutom hade jag tagit av honom grimman och han ville inte bli infångad igen när det var så livat i ridhuset. :rofl:

Shady: Jag är lite intresserad av stammen på en av dina uppfödningar "Golden Pearl".

Lill
Stall Nöbbeled
 
Hej!
Vi visade Cactus, vår lilla tjej e. Cardento-Magini på Hässleröd i Uddevalla den 23/8. Hon fick utlåtandet:
- välutvecklad, välprop. - 8p
- väl ansatt hals m. naturlig resning, muskelfylld i överlinje och kors - 8p
- välbenad - 8p
- ngt kort, taktmässig, för dagen oengagerad skritt - 7p
- lätt, taktmässig, travar bakom sig - 7p
- rund, bra balans, rytmisk galopp - 8p
totalt 46 p, och jag är så nöjd, hon visade verkligen ingen skritt utan gick bara nyfiket och tittade sig runt, så jag kan inte begära mer där. Som, förhoppningsvis, blivande hopphäst, är jag mycket glad över utlåtandet i galoppen. Mamma och föl skötte sig exemplariskt, dessutom var det ju min man Fredriks dop när det gäller mönstring, han skötte det med den äran. Däremot hade vi cirkus innan vi kom iväg. Maja, mamman hade gått med en sten hårt fastkilad i foten, vilket hon kan ha gått med i upp till ett dygn och markerade därför, jag ville stryka men åkte i sista stund (flätorna var inte helt fina....), när vi väl lastat gick kopplingen sönder på vår bil, helt utan förvarning, så hästarna fick skutta några meter inne i kärran, av med dem igen, bytte bil och på med dem igen....
tur att de är så gudomligt snälla...... :love:
Men det var kul trots allt runt omkring och vi längtar redan tills nästa år
hälsningar Nina
 
Grattis! det är alltid kul när det blir klass 1 föl. Fina kort. vad är det för föl? vem är den efter? vilket vackert huvud! :)
 
nej, ett brunt sto med brunt föl, e San Quintero, ett svart sto med brunt föl, e Nobel.
ska ni visa på fölchampionatet? :D
 
Det gick inte så bra för vårat Non Stop föl, han bara galopperade och busade, nästan ingen trav, så den kunde dom knappt bedömma, och var spänd och taktade i skritten. Han fick: 887768 44 menjag är inte så besviken ändå, hade han visat skritten ordentligt och travat så hade han fått minst 45 i alla fall.Han har väldigt bra skritt och helt ok trav.
Lite trist bara att dom satte 7 a på benen han ä'r pyttelite utåtåad på ett framben och så sa dom att han har en bruten kota bak, vilket inte stämmer för han var lite svullen bara pga av en spark för ett tag sedan. Han är väldigt fin i sina ben.Dom berömmde galoppen i alla fall (det var ju den han visade mest av :D ) och på en hopphäst är det ju viktigast.

Mvh Hanna
 
Golden Pearl
2000
E: Partisan - Elizar - Dragon.
Ägs av en man på Öland men är till salu. Vill du veta mer så PM:a mig så kan du få fler svar
 
Det är min uppfödning från i år. Hon är E: Stanford. Ja visst har hon vackert huvud. Det tyckte domaren också.
 
Vi övar för fullt till championatet!!

Såg nu på startlistan till visningen, du gick in eftet Non Stop väll??
Vi gick ut och hämtade våra hästar när Non Stop fölet var visad
 
Vi visade vår hingst unge i lördags 23/8
Bland alla dessa hästar 95 st
Han visade bra resultat
877787 Han var övebyggd bak och lite innåt tåad.
Alla växer ju så olika vid denna ålder.Han är 3mån.
Gångarterna traven var m god
Ska ställa ut honom vid 1 år som hingst.
Vi ska behålla honom. Kanske vi tar ett föl till på vårt sto. :banana: :banana: :banana:
 
Visade vår Camaro M-Cardento unge i Uddevalla 22/8. Han fick 877778=44p. Inte så strålande poäng men vi är inte missnöjda ändå. Han var mycket finare för ett tag sedan... Dessutom ska han bli hopphäst och då är det ju roligt med bra galopp.
Kommentarerna till 7:an på ben var "nöjaaktigt korrekt, men något tät". Tyckte det var lite konstigt, naturligtvis är han tät, han är ju så liten... Nåja, vad vet jag, han kanske är tät till och med för sin storlek.
 
Hej!
Att han bedöms som tät, hör ihop med hans rörelser.
Istället för att sätta hovarna på en rak linje, går hans hovar i en "båge inåt". Alltså som som hästar som stryker sig gör. Hade han inte gjort det, kan det hända att du hade fått en 8a där!
Men, men, det är ju lite av ett lotteri!
Fölvisningar ser jag främst som social träning.
Det är så mycket som skall klaffa.
Fölet skall inte vara i en häftig tillväxt.
Skall inte vara spänd i nya omgivningar.
Starta på en "bra plats", då domaren "har hunnit" sätta sin skala.
Fölet skall inte ha hunnit att bli trött, eller inte visas i dess vanliga "sovperiod" på dagen (mina går inte att sparka liv i mellan 11 och 13.30!).

För ett par år sedan, såg jag en fölvisning.
Märren var otroligt bra, fölet likaså, men visarna!
Visade i hawaii shorts, fick inte fram stoets trav -> kunde inte springa så fort, ja helt katastrof!
Stoet var så bra, att hon fort kunde ha fått 42 poäng med annan visare. Nu spelade det ju ingen större roll, eftersom hon bara skulle stambokföras.
Fölet var också kanon! Men den fick ju inte heller visa vad den gick för.
Domaren skall ha ros för att han "såg igenom", och tog ut fölet till final.
DET gladde mig mycket! Men det är inte ofta man ser....

lycka till vidare!
 
Vi får inte glömma av våra föl trots att poängen inte blir den bästa.
De är ju våra gullgrisar fast inte det blev det bästa fölet
Min hingst är den goaste gubbe fast han bara fick 44p
Vi provar igen när han är 1 år. kanske vidare när han är 3 år . Då han vuxit färdigt.
lite fel igentligen at bedömma olika åldrar 4 veckor eller 4 månaders föl. Deär ju fulare i bland .
Vårt föl är 3 månader och högre bak än fram . Det fick han avdrag på Överbyggd som de sa. Pyttelite tåtrång.
Oelastisk pgav att han var överbyggd bak.
Traven var mycket god
Vi gillar han mycke mycke ska behålla han som hingst om det går . :banana: :banana: :bump: :bump: :banana:
 
Problemen på fölmönstringarna är ju att många föl är i växt perioder när dom visas. Tycker väl till en viss del att dom föl som är sent födda har lite förtur, i och med att dom OFTAST inte kommit in i dessa växt perioder. Men det är bara att ta nya tag varje år.

Visst tycker man lika mycket om fölet även om det blir en 50 poängare eller en 42 poängare. Alla har ju sin personlighet.
 
BRA skrivet
Vi älskar våra föl trots allt
Hoppas att de blir fina ridbara hästar.
Vår hings har glimten i ögat och ett gott lynne.
Tycker det är viktigt
snäll att hantera har hunnit en bit på väg för att han är så snäll.
Zerolco efter Lavirco 967
mamma Zoega efter Maraton 600
Detta är hennes tredje föl. Förra 'ägaren tog 2 föl på,henne
1 hingst o 1 sto. stot fick ett föl 02 aprill
kolla resultat Zupe efter PresigeVDL1011 Han är hingst fortfarande. Hässleröd Uddevalla.
Vi får kanske prova en gång till vill ha ett sto.
:banana: :banana: :banana:
 
Fölmönstring på Bollerup

Har visat mitt ännu odöpta New foretststo på fölmönstring på Bollerup idag, hon är född den 2 juni e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 u.Priory Miss Ellie RNF 1734. Hon belönades med 89797=40p.

Hlsn Helena
 
Re: Fölmönstring på Bollerup

Nej, tyvärr dömer de inte galoppen på ponnyfölen, får i allafall vara glad att ponnyfölen bedömdes på fem punkter och inte på tre...
Shady: Hon är isabell förresten, mitt lilla stoföl :D

Hlsn Helena
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 688
Senast: Valle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 592
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 349
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 081
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp