Fölmönstringar i Ridsport

shady

Trådstartare
Har ni läst artikeln? Vad tyckte ni.

Jag håller med om det som skrevs, däremot tyckte jag att det var otroligt dåligt av ASVH att inte kunna svara.
 
Ja det var ett ganska intressant inlägg! ;)

Synd att ASVH inte svarade...hade varit nyfiken på vad de hade för åsikter.Lite både fegt och vagt att inte ens göra en ansträngning att svara...för de borde ju ändå inse hur många som är nyfikna! ;)

Jag har nog aldrig hört en så dum motivation till att inte svara...det stod: - "väljer att avstå för att artikeln var skriven under signatur"...jag menar-MEN HALLÅ!!!! ;)
 
De var väl en alldeldes utmärkt anledning att inte svara, de brukar inte göra det om insändaren är skriven anonym. Varför svara någon som inte ens kan stå för vad de säger?
 
Köper inte Ridsport regelbundet och hittade ingenting i den jag hade hemma. Men är väldigt intresserad av vad som stod.
Kan någon skriva i stora drag vad det handlade om? :)
 
Det handlade om poäng sättningen av föl. Att dom borde införa komma poäng skala (ex 7.8). Samt en fråga om varför skånes föl får bättre poäng än övriga landet.

Tidningen kommer ut i morgon
 
Och varför kall inte folk kunna skriva anonymt men ändå få ett svar?

Som jag fattade det så var det ett antal uppfödare med i denna insändare. Inte bara en. Skulle dom ha skrivit alla namnen då?

Visst det kunde dom ju ha gjort, men det var nog inte poängen med det hela.

Uppfödarna har ju sin rätt att tycka vad dom vill utan att ASVH skall veta vilka dom är. Dom har ju även en rätt att få svar på sina frågor eller???
 
...men uppfödarna riskerar ju att få ännu sämre poäng på sina föl om det kommer fram vilka som ifrågasatt något.

(har dock inte läst nya ridsport än)
 
Tycker också att det var en bra insändare, och håller med om det där med att det verkar vara olika poäng beroende på vart i landet det bedöms.
Konstigt egentligen... :confused:
 
Jag håller med insändaren. En tjej härifrån hade bästa föl i Örebro i fjol. Ett skåneföl fick lägre poäng än hennes på fölRiks, då hade den från Flyinge 54p och fick 50 el 51 på fölriks, blev 2:a el 3:a. Hennes hade 49p och fick 52 på Riks, och dömdes av samma dommare.

Så jag tror klart att de bedöms högre i Skåne.

Sen bedömdes de också lågt här i Värmland i år (se referat i samma tidning), vad kan då det bero på?
 
Att poängen kan skilja kan bero på mkt!
Fölen växer en del mellan championatet och riks, vissa blir snyggare, andra blir sämre!

Sedan så har skåne mkt bra hästmaterial, än vad det tex har uppe i norrland, och det gör en hel del.

Ju mer föl som är födda, destu felr är dett att bedöma och desstu fler kan få högre poäng. Är det inte så många att bedöma så är det svårare att hitta (procent mässigt räknat) bra föl.
Alla uppfödare tycker ju såklart att deras föl är finast, men man måste vara realistisk!
 
Jo..självklart är det så att fölen ändras väldigt fort. Jag har själv fått erfara detta i år när vårt lilla sto precis lagom till Riksfölet hade "tappat" sin trav...:)))

Men..att det såsom på en visningsplats i Skåne fanns 15 föl som bedömts vara värda 50 p eller mer...framstår för mig som rätt anmärkningsvärt. I så fall skulle ju fölen ..åtminstone något av dem...sopa mattan med de andra på Riksfölet och så har inte varit fallet vare sig i år eller andra år.

Så..någonting ligger det säkert i kritiken..
Men..hur mycket skulle det kännas som att ens föl verkligen var värt poängen?? Jag föredrar klart att få mitt bedömt av någon där poängen sedan står sig vid en andra visning för en annan domare.
 
Det är lika dant här i Småland, dom döms med mycket lägre poäng. Högsta poängen på våran fölmönstring i år var 48 el 49 poäng.

Sedan såg man då alla dessa föl från Skåne med 50 eller mer. Kan inte vara så bara att dom har ett bättre stomaterial, jag köper inte det.

Dessutom hade dom en Dansk domare, dom som är kända för att bedömma Svenska hästar högt.

Vi hade en svensk som dömde, bara det är ju också lite fel.

Vi kanske skulle gå ihop alla och skriva till ASVH och be dom svara????
 
:bow: Jag skriver också under, vet att crazy gör det också. Häng på alla som vill ha ett svar.
 
Till er som vill ha ett svar. Jag har skrivit ihop en sak och om ni vill kan jag PM:a det till er. Men jag behöver era namn och ort där ni bor för att kunna sskicka iväg det.

Hoppas ni hänger på och skriver under så jag får iväg det till nästa nummer av Ridsport.
 

Liknande trådar

Tjatter Vad tycker ni? Den har ju blivit otroligt hypad men jag tyckte att den var ganska överskattad den enda gång jag varit där. Då var jag...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 171
Senast: Niyama
·
Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 387
Senast: Amanda_F
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
536
Senast: Elo
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp