Habina

Trådstartare
Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu.

Mitt sto kommer ursprungligen från M-linjen på Gotland (Sindarve) och delar av den finns kvar där idag. Alla, både ston och hingstar, heter något som börjar med M. 2019 föddes tex Sindarve Malte och 2016 Sindarve Mio. Det är en stofamilj som är känd för att lämna väldigt okomplicerade ”lagom” fjordhästar, vilket gjort att de flesta ston gått i verksamhet och familjen därmed börjar bli liten (delvis därför jag betäckt).

Men Ariels (som mitt sto heter) mormor bröt traditionen, hon fick namnet Aila. Mamma till Ariel heter Andra och alla avkommor efter Aila och hennes halvsyster Athena heter nåt på A (även hingstarna).

Gott så. När Ariel fick sitt första föl gick jag helt emot det och hingstfölet fick ett namn på R efter sin pappa Rex.

Så nu hade jag bestämt namn (några olika) där stofölet får namn på A och hingstfölet på T (efter pappa Temperament).

Men nu börjar jag vackla. Har ett urgulligt namn på T till ett sto, som är helt unikt iaf i blå basen och blup. Som anspelar på pappan (ev. blev 2021 hans sista säsong i avel).

Fast jag hade ju tänkt att stofölet skulle heta Akvileia, kallas för Leia (för det är Ariel baklänges minus R:et) och givetvis också vara en prinsessa.

Samtidigt känns inte hingstnamnen jag tänkt ut (Triumf, Tiggr, Triton, Tempest) helt klockrena.

Idag började jag prata med min mamma om hur allt med fjordhästarna började och att den första fjordhäst jag ridit hette Alfons. Som är ett perfekt namn då jag såklart vill ha fiktiva personer (vilket ju Akvileia inte är).

Så nu har jag totalt tappat det och börjat fundera på namn på M. :banghead:

Hjälp!
 
Visst är det roligt? :angel: :meh: Vi måste ju dels kolla upp så namnet inte finns inom en 20 års period har jag för mig att det är men allra helst ett namn som inte finns alls i databasen.

Så det har genom åren blivit
Omaha Beach
Malibu Beach - strandtema plus att min Pappa är historieintresserad där av namnet Omaha.

Sen blev det en
May Grace - född i Maj.
June Grace - född 1 juni och helsyster till May.

Och förra året blev det en Maggie Grace. Maggie hade jag redan bestämt mig för innan hon föddes skulle bara övertyga Pappa också :angel: Men han tyckte hon var en Maggan.

Nu står det helt stilla, allt jag vet är att Grace ska vara kvar. Det har blivit lite av vår grej känns det som, köper man en häst härifrån ska man veta vart den kommer ifrån. Och då Pappan till årets avkomma är Fransman ( importerad för sin stam till Sverige 🤤) så funderar jag på något fransk klingande. Men som sagt står helt stilla ..
 
Visst är det roligt? :angel: :meh: Vi måste ju dels kolla upp så namnet inte finns inom en 20 års period har jag för mig att det är men allra helst ett namn som inte finns alls i databasen.

Så det har genom åren blivit
Omaha Beach
Malibu Beach - strandtema plus att min Pappa är historieintresserad där av namnet Omaha.

Sen blev det en
May Grace - född i Maj.
June Grace - född 1 juni och helsyster till May.

Och förra året blev det en Maggie Grace. Maggie hade jag redan bestämt mig för innan hon föddes skulle bara övertyga Pappa också :angel: Men han tyckte hon var en Maggan.

Nu står det helt stilla, allt jag vet är att Grace ska vara kvar. Det har blivit lite av vår grej känns det som, köper man en häst härifrån ska man veta vart den kommer ifrån. Och då Pappan till årets avkomma är Fransman ( importerad för sin stam till Sverige 🤤) så funderar jag på något fransk klingande. Men som sagt står helt stilla ..
je m'appelle Grace :angel:
 
Om jag spånar lite hej vilt så kommer jag på lite namn:
@Habina : Milka (som chokladen), Mimmi, Madrigal, Mistral, Mio, Miramis, Mirabel. 🍀

@MayGrace : My Grace, Merci Grace, French Grace, Golden Grace, Gracefulness, The Great Grace, Magnolia Grace☀️

Tips tas emot till namnförslag på E eller C, ev.även på J,fölet kommer att vare e.Emmerton
u.Crazy Jozzan, kallas för ”Doris”

Förra årets föl döptes till Finding Nemo , mamman till Doris heter Cajsa Cavat, så kanske något fiktivt där med ? ☺️
 
Om jag spånar lite hej vilt så kommer jag på lite namn:
@Habina : Milka (som chokladen), Mimmi, Madrigal, Mistral, Mio, Miramis, Mirabel. 🍀

@MayGrace : My Grace, Merci Grace, French Grace, Golden Grace, Gracefulness, The Great Grace, Magnolia Grace☀️

Tips tas emot till namnförslag på E eller C, ev.även på J,fölet kommer att vare e.Emmerton
u.Crazy Jozzan, kallas för ”Doris”

Förra årets föl döptes till Finding Nemo , mamman till Doris heter Cajsa Cavat, så kanske något fiktivt där med ? ☺️
Eilonwy om det blir ett sto?
 
@MayGrace: Mademoiselle Grace. En Maggan och en Madde. Gulligt ju!
Om jag spånar lite hej vilt så kommer jag på lite namn:
@Habina : Milka (som chokladen), Mimmi, Madrigal, Mistral, Mio, Miramis, Mirabel. 🍀

@MayGrace : My Grace, Merci Grace, French Grace, Golden Grace, Gracefulness, The Great Grace, Magnolia Grace☀️

Tips tas emot till namnförslag på E eller C, ev.även på J,fölet kommer att vare e.Emmerton
u.Crazy Jozzan, kallas för ”Doris”

Förra årets föl döptes till Finding Nemo , mamman till Doris heter Cajsa Cavat, så kanske något fiktivt där med ? ☺️
Ja vi får hoppas de blir ett sto mycket enklare då än om det blir en hingst 😅 Fast vill gärna ha en hingst i år 😉
 
Om jag spånar lite hej vilt så kommer jag på lite namn:
@Habina : Milka (som chokladen), Mimmi, Madrigal, Mistral, Mio, Miramis, Mirabel. 🍀

@MayGrace : My Grace, Merci Grace, French Grace, Golden Grace, Gracefulness, The Great Grace, Magnolia Grace☀️

Tips tas emot till namnförslag på E eller C, ev.även på J,fölet kommer att vare e.Emmerton
u.Crazy Jozzan, kallas för ”Doris”

Förra årets föl döptes till Finding Nemo , mamman till Doris heter Cajsa Cavat, så kanske något fiktivt där med ? ☺️

Alltså i min hjärna poppade genast Ester upp. Inte för att det är en fiktiv person (finns säkert nån), men tänk så gulligt med Doris och Ester!

Cordelia är jag väldigt förtjust i och på J kanske Joline?

Egon, Carl-Oskar och Jonathan om hingst?
 
Mitt sto heter Calendar Girl. Nej, googla inte det, ni vet inte vad ni får upp…
Fölet bör heta något på Cal eller Car och gärna vara en stad/by/nationalpark eller nåt sånt, jag gillar att resa…
 
Om jag spånar lite hej vilt så kommer jag på lite namn:
@Habina : Milka (som chokladen), Mimmi, Madrigal, Mistral, Mio, Miramis, Mirabel. 🍀

@MayGrace : My Grace, Merci Grace, French Grace, Golden Grace, Gracefulness, The Great Grace, Magnolia Grace☀️

Tips tas emot till namnförslag på E eller C, ev.även på J,fölet kommer att vare e.Emmerton
u.Crazy Jozzan, kallas för ”Doris”

Förra årets föl döptes till Finding Nemo , mamman till Doris heter Cajsa Cavat, så kanske något fiktivt där med ? ☺️
Christoffer Robin 😁
 
Jag tror det får bli Monster om det är en hingst och Matvrak om det blir ett sto. :rofl:
Monster är fantastiskt, jag brukar kalla min islänning för det ibland :D Jag har själv alltid velat döpa en fjording till Marodör men numer håller jag ju bara på med islandshästar och avel är dessutom inte det minsta aktuellt...

Jag gillar egenskapsnamn överlag, både i form av 'virtue names' där tex Grace, Hope etc går in om vi pratar engelska, på svenska finns ju Charmör och liknande hästnamn.

Allvar, Aktsam, Alert, Mjuk, Modig, Tuff, Tyst, Tolerant är alla namn som är typ egenskaper och som jag tycker skulle kunna passa på fjordingar (men även om jag inte har koll på fjordingar jättemkt längre så minns jag ändå hästar med Sindarve Tuff i stammen så det kanske går bort :) )
 
Monster är fantastiskt, jag brukar kalla min islänning för det ibland :D Jag har själv alltid velat döpa en fjording till Marodör men numer håller jag ju bara på med islandshästar och avel är dessutom inte det minsta aktuellt...

Jag gillar egenskapsnamn överlag, både i form av 'virtue names' där tex Grace, Hope etc går in om vi pratar engelska, på svenska finns ju Charmör och liknande hästnamn.

Allvar, Aktsam, Alert, Mjuk, Modig, Tuff, Tyst, Tolerant är alla namn som är typ egenskaper och som jag tycker skulle kunna passa på fjordingar (men även om jag inte har koll på fjordingar jättemkt längre så minns jag ändå hästar med Sindarve Tuff i stammen så det kanske går bort :) )

Jag försöker intala mig själv att om jag inte döper fölet till Monster, så kanske den blir lätthanterlig. :angel:

Tuff tycker jag är så gulligt och Sindarve Tuff levde så pass länge sen så det är inte konstigt att "låna" namnet. Men eftersom jag alltid har korta namn som jag sen förlänger, så kanske det är lika bra att kalla fölet Tuffing direkt. ;)

Sen kom jag på igår kväll att både Tara och Anya är två namn jag gärna skulle haft på stoföl.

Det här blir ju bara svårare och svårare. :arghh:
 

Liknande trådar

Avel Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston..... Iallafall så...
2
Svar
34
· Visningar
3 219
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp