Fölnamnfunderingar 2019

Min mamma fick pancreascancer och gick bort mkt hastigt förra våren.
Jag har haft diffusa tankar på att ta föl men alltid slagit undan dem (avel är ju lite som roulette). Iallafall gick jag i hagen i slutet av maj och noterade att stoet brunstade. Tankarna på föl svävade förbi men inte mer än så. Lite senare på kvällen ringde grannen och berättade att hennes 3 ston skulle betäckas och tyckte såklart att jag också skulle betäcka mitt.... Dom kunde ju ha fölkollo ihop osv.
Jag var fortfarande skeptisk men åka till station och kolla hur det stod till "där inne" var ju första steget så jag ringde dit och var välkommen dagen efter. Efter mkt lite sömn och nattjobb på det lastade jag alltså in stoet och åkte iväg. Dom tur var har vi bra 3 mil dit.
Och jodå, allt såg så bra ut och ägget var stort och fint så vi var välkomna tillbaka dagen efter för inseminering, passade det kl 12.....? Jaha, okej, ja visst, tack då 🤪

Vad fasen håller jag på med tänkte jag? Men efter att mamma gick bort så hastigt så känner jag att jag ändrat inställning en smula. Lite mer att va fasen, man lever bara en gång. What come may be liksom.

Åkte hemåt och orkade inte ens fundera på hur jag skulle presentera detta för maken, så jag lät helt enkelt bli....
Hann inte mer än hem förrän de ringer och undrar om jag kan komma tillbaka redan samma dag för ägget var visst rätt stort så dom hade diskuterat och ville helst inte vänta.
Ja, jo, visst. Ska bara sova några timmar...

Tillbaka igen på kvällen, inseminering, hem och dagen efter kontroll om ägget släppt. Och ja det hade det.....
Nu är det en vecka kvar till beräknad fölning. Hon är tjock som en propp och juvret började växa för några veckor sedan.

Men namnet då?
När jag berättade historien för syrran så sa hon direkt att blir det ett föl måste det heta "Meant To Be" .... Och ja det är ju klockrent så så får det bli. Nu håller vi bara tummarna att det går bra hela vägen!
 
Jag behöver hjälp, idétorkan är total.

Jag har ett stoföl, kallblodstravare, som jag inte hittar något passande namn till. Den lilla är en lite försiktig fröken som dock har massor med spring i benen. Pappa är B.W. Modde och mamma heter Thea Tabac. Jag funderar på något med "Viol" för att anknyta till att hon är blyg, men sen står det helt stilla. Eftersom det är en kallblodstravare måste namnet vara nordiskt klingande, dvs på svenska/norska.
Storasyster som är 1 år heter Äventhyra.

Några idéer? :confused:
 
Jag behöver hjälp, idétorkan är total.

Jag har ett stoföl, kallblodstravare, som jag inte hittar något passande namn till. Den lilla är en lite försiktig fröken som dock har massor med spring i benen. Pappa är B.W. Modde och mamma heter Thea Tabac. Jag funderar på något med "Viol" för att anknyta till att hon är blyg, men sen står det helt stilla. Eftersom det är en kallblodstravare måste namnet vara nordiskt klingande, dvs på svenska/norska.
Storasyster som är 1 år heter Äventhyra.

Några idéer? :confused:
Violte? Kan stavas Violthe/Viol the (har noterat att kallblodstravaren inte sällan har särskrivna namn) för att tydligare knyta an till mamma Thea.

Mossviol finns tydligen och det ger samma begynnelsebokstav som pappan.

En helt annan idé är ett namn som Tafatt, som beroende på hur det uttalas, kan både ha en liknande betydelse som "blyg" men även signalerar fart i och med användningen "leka tafatt". Plus att det börjar på "t".
 
Kanske Skuggviol
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skuggviol

Eller Ängsviol (För att få samma begynnelsebokstav som syrran) https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ängsviol

Finns massa fina violer :love: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Violsläktet

Mvh Miks
Ängsviol var fint :)

Violte? Kan stavas Violthe/Viol the (har noterat att kallblodstravaren inte sällan har särskrivna namn) för att tydligare knyta an till mamma Thea.

Mossviol finns tydligen och det ger samma begynnelsebokstav som pappan.

En helt annan idé är ett namn som Tafatt, som beroende på hur det uttalas, kan både ha en liknande betydelse som "blyg" men även signalerar fart i och med användningen "leka tafatt". Plus att det börjar på "t".
Tafatt var en rolig idé :)

Dessa förslag kommer definitivt med på min lista! :up:
 
Jag behöver hjälp, idétorkan är total.

Jag har ett stoföl, kallblodstravare, som jag inte hittar något passande namn till. Den lilla är en lite försiktig fröken som dock har massor med spring i benen. Pappa är B.W. Modde och mamma heter Thea Tabac. Jag funderar på något med "Viol" för att anknyta till att hon är blyg, men sen står det helt stilla. Eftersom det är en kallblodstravare måste namnet vara nordiskt klingande, dvs på svenska/norska.
Storasyster som är 1 år heter Äventhyra.

Några idéer? :confused:
Violett? Då ser ju namnet till att hon är först över mållinjen också... Viol-ett :D Ultraviolett om du vill ha det längre. Om du inte vill att det ska vara tydligt att det handlar om blomman viol, vill säga.
 
Nu är den min tur att behöva lite idésprutning!
Vill gärna ha ett svenskt namn som har med ärta eller böna att göra (från mamma), pappa är Mr Vain.
"Självklara" valet blir ju Mr Bean, men vill gärna ha ngt svenskt.
Oddsen talar för ett brunt föl.
Böngrodden var en tanke, men blir kanske lite väl udda.
 
Nu är den min tur att behöva lite idésprutning!
Vill gärna ha ett svenskt namn som har med ärta eller böna att göra (från mamma), pappa är Mr Vain.
"Självklara" valet blir ju Mr Bean, men vill gärna ha ngt svenskt.
Oddsen talar för ett brunt föl.
Böngrodden var en tanke, men blir kanske lite väl udda.
Rosenböna till ett fuxsto? Går kanske till fler färger?
 

Liknande trådar

E
Avel Skulle vilja ha namn förslag för mitt kommande föl, e Cortado u Karina. Om det blir ett hingstföl vill jag att de börjar på C. Om det...
Svar
8
· Visningar
1 212
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp