Fölnamnfunderingar 2019

sorbifolia

Trådstartare
Gissar att det är flera än jag som börjat fundera på namn till nästa års föl? Vore kul om vi kunde hjälpas åt lite med förslag! :)

Jag brukar köra så att hingstföl får namn som börjar på pappas bokstav, medan stoföl får mammas förbokstav. Utöver det vill jag ha någon koppling till båda föräldrarna i namnet, minimum en bokstav eller två från den andra förälderns namn med.

Men - i år väntar jag ju föl e. Carême, som kommer ur "R-linjen" (Radiator - Raphael - Ramiro...), varför jag skulle vilja att ett eventuelt hingstföl fick förbokstaven R (istället för C). Isf behöver jag dock en annan form för koppling till pappan, gärna något franskt ord kanske? Och fölets blivande mamma heter Abigale (e. Ladiesdream/Animo), hon måste med på något sätt också...

Så om det blir ett stoföl vill jag ha ett namn på A och gärna med fransk anknytning, evt. bokstäverna C och/eller R inblandad.

Någon som kan hjälpa mig med förslag, please? :angel:

Ös även på med era egna funderingar ang. namn på blivande föl! :D
 
Gissar att det är flera än jag som börjat fundera på namn till nästa års föl? Vore kul om vi kunde hjälpas åt lite med förslag! :)

Jag brukar köra så att hingstföl får namn som börjar på pappas bokstav, medan stoföl får mammas förbokstav. Utöver det vill jag ha någon koppling till båda föräldrarna i namnet, minimum en bokstav eller två från den andra förälderns namn med.

Men - i år väntar jag ju föl e. Carême, som kommer ur "R-linjen" (Radiator - Raphael - Ramiro...), varför jag skulle vilja att ett eventuelt hingstföl fick förbokstaven R (istället för C). Isf behöver jag dock en annan form för koppling till pappan, gärna något franskt ord kanske? Och fölets blivande mamma heter Abigale (e. Ladiesdream/Animo), hon måste med på något sätt också...

Så om det blir ett stoföl vill jag ha ett namn på A och gärna med fransk anknytning, evt. bokstäverna C och/eller R inblandad.

Någon som kan hjälpa mig med förslag, please? :angel:

Ös även på med era egna funderingar ang. namn på blivande föl! :D

Kanske bara göra det enkelt och döpa fölet till Arc? Enkelt att uttala och komma ihåg. Då har du alla tre bokstäver med och arc är det franska ordet för "båge"... som ofta används som metafor i ridsammanhang... :idea:
 

Åh jah, Acrobat är jättefint! :love: Noterar ner Arc med. :up: Funkar de till ett sto mån tro?

Och skulle man kunna döpa en eventuell hingst A'Crobat eller något liknande...? (Det har redan funnits en godkänd hingst i NWB som het Acrobat, så troligtvis får jag inte regga ett hingstföl med det namnet)
 
Frankrikes nationalhelgon är ju en kvinna som heter Jeanne d'Arc ... Det går väl kasta om til Arc d'Jeanne... haha.. :D
Ja, hoppas du hittar något som liknar Acrobat... går det sätta in ett ord efter bara? Acrobate? Acrobata? Acrobati? Acrobato? Vore ju ganska coolt det med! :love:
 
Har bläddrat lite i Cambridge French dictionary (:love:) och hittat dessa nya namnförslag:

Hingstföl:
Randonneur
Rebelle
Rebellion
Ramelle
Revanche
Racoleur
Rameur
Ralph

Stoföl:
Acrobatique
Amulette
Amélie
Aristocratique

Lägger till Arême på listan, tack! @Fredag :)
 
Gissar att det är flera än jag som börjat fundera på namn till nästa års föl? Vore kul om vi kunde hjälpas åt lite med förslag! :)

Jag brukar köra så att hingstföl får namn som börjar på pappas bokstav, medan stoföl får mammas förbokstav. Utöver det vill jag ha någon koppling till båda föräldrarna i namnet, minimum en bokstav eller två från den andra förälderns namn med.

Men - i år väntar jag ju föl e. Carême, som kommer ur "R-linjen" (Radiator - Raphael - Ramiro...), varför jag skulle vilja att ett eventuelt hingstföl fick förbokstaven R (istället för C). Isf behöver jag dock en annan form för koppling till pappan, gärna något franskt ord kanske? Och fölets blivande mamma heter Abigale (e. Ladiesdream/Animo), hon måste med på något sätt också...

Så om det blir ett stoföl vill jag ha ett namn på A och gärna med fransk anknytning, evt. bokstäverna C och/eller R inblandad.

Någon som kan hjälpa mig med förslag, please? :angel:

Ös även på med era egna funderingar ang. namn på blivande föl! :D

Hingst - Régale.
 
Mitt föl ska döpas till något på P om det blir en hingst.
Den måste ha ’Prima’ innan namnet om ett sto. (Vilket ger betydligt fler möjligheter)

Pappa är Zappa.
Mamma är efter Metall.

Jag kan tänka mej Prima även om det är en hingst om det skulle passa, eller är Prima för feminint?
Prima Kaus tex.
 
Mitt föl ska döpas till något på P om det blir en hingst.
Den måste ha ’Prima’ innan namnet om ett sto. (Vilket ger betydligt fler möjligheter)

Pappa är Zappa.
Mamma är efter Metall.

Jag kan tänka mej Prima även om det är en hingst om det skulle passa, eller är Prima för feminint?
Prima Kaus tex.
För mig blir det prima kaos. Så nä :)
Jag är ofta speaker på tävling, ibland vill man ta ett samtal med uppfödaren/namngivaren och fråga hur de egentligen tänkte. Många gånger är det korta namn som är krångliga. Eller som senast: Givenchy för att inte tala om alla frieserhästar
 
Mitt föl ska döpas till något på P om det blir en hingst.
Den måste ha ’Prima’ innan namnet om ett sto. (Vilket ger betydligt fler möjligheter)

Pappa är Zappa.
Mamma är efter Metall.

Jag kan tänka mej Prima även om det är en hingst om det skulle passa, eller är Prima för feminint?
Prima Kaus tex.

Jag tycker inte Prima är särskilt feminint. Annars finns det ju en uppsjö namn på P... Vill du ha med något från pappa/morfar i namnet med?

Ett alternativ kunne varit engelska "Prime"? Prime Time, Prime Suspect, Prime Minister... Spånar bara hejvillt här... :D
 
Jag tycker inte Prima är särskilt feminint. Annars finns det ju en uppsjö namn på P... Vill du ha med något från pappa/morfar i namnet med?

Ett alternativ kunne varit engelska "Prime"? Prime Time, Prime Suspect, Prime Minister... Spånar bara hejvillt här... :D
Hellre fokus på mamma men inte så noga egentligen.
Har några namn som är vin-relaterade 😇 men även olika metaller och så.
 
Mitt föl ska döpas till något på P om det blir en hingst.
Den måste ha ’Prima’ innan namnet om ett sto. (Vilket ger betydligt fler möjligheter)

Pappa är Zappa.
Mamma är efter Metall.

Jag kan tänka mej Prima även om det är en hingst om det skulle passa, eller är Prima för feminint?
Prima Kaus tex.
Primavera? Betyder vår på italienska (och är även namnet på ett australiensiskt vin, om det var ett intressant tema).
 
Mitt föl ska döpas till något på P om det blir en hingst.
Den måste ha ’Prima’ innan namnet om ett sto. (Vilket ger betydligt fler möjligheter)

Pappa är Zappa.
Mamma är efter Metall.

Jag kan tänka mej Prima även om det är en hingst om det skulle passa, eller är Prima för feminint?
Prima Kaus tex.
Primus till en hingst? Prima tycker jag passar bara till ett sto.
 

Liknande trådar

E
Avel Skulle vilja ha namn förslag för mitt kommande föl, e Cortado u Karina. Om det blir ett hingstföl vill jag att de börjar på C. Om det...
Svar
8
· Visningar
1 212
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp