Fölnamnfunderingar 2019

Olivin och Halit var fint! Jag var inne på Heliodor (är väl en ädelsten?) Men fick tvärnej av sambon som tyckte att det lät som ett stonamn. :meh: Jag tyckte att det var perfekt!:D

Jag tyckte Olivin var klockrent men tanke på Olivia :p

Heliodor är namnet på gul beryll (samma familj som smaragd, de är alla beryller men har fått olika namn beroende på färg). Heliodor kräver sin häst skulle jag säga, det är fint men lite omständligt.
 
Jag är en fegis som inte riktigt vågar planera namn innan jag har en liten knodd ute i stallet men jag ska förmodligen komma på namn på G igen. Förra fölet var jättesvårt med namn men kom efter många om och men på ett. Blir det för svårt så väljer jag bara första bokstaven i hingstens namn i stället, C känns mycket lättare.
 
Jag är en fegis som inte riktigt vågar planera namn innan jag har en liten knodd ute i stallet men jag ska förmodligen komma på namn på G igen. Förra fölet var jättesvårt med namn men kom efter många om och men på ett. Blir det för svårt så väljer jag bara första bokstaven i hingstens namn i stället, C känns mycket lättare.

Åh, jag tycker C är sååå tråkigt på hoppsidan iaf där det finns tusentals hästar från de olika C-linjerna. :p Har dock en egen uppfödning (hingst) med namn på C efter sin pappa... :rofl:
 
Jag tyckte Olivin var klockrent men tanke på Olivia :p

Heliodor är namnet på gul beryll (samma familj som smaragd, de är alla beryller men har fått olika namn beroende på färg). Heliodor kräver sin häst skulle jag säga, det är fint men lite omständligt.
Ja, Olivin är verkligen klockrent. Men jag skulle gärna vilja ha ett på H för att hedra Hip Hop nu när han inte lever längre. :heart
Appropå att namnet kräver sin häst så har jag hört flera säga att de blir vad man döper dem till och det har jag lite i bakhuvudet när jag funderar på namn. :p
 
@athena_arabians du har ju/väl pejl på metaller och stenar o sånt? :D

Kan du nåt roligt på P? 😎

Porfyr
Prehnit
Proudit
Purpurite
Pyrit (svavelkis, ett vanligt malmmineral som använts för framställning av svavelsyra)
Pyrop (en röd till rödbrun granat)
Pyrrhotite (magnetkis, en släkting till pyrit som är mer eller mindre magnetisk)
Pentlandit (en av mina favoriter, ett nickelmineral som jag prospekterat efter)
Padparadscha (en variant av safir)
Pechblände (en oren variant av uranoxid)
Plagioklas (fältspat, samlingsnamn för albit/anortit-serien)
Peridotit (en vacker grönt bergart som bildas långt ner under högt tryck och temperatur, består till stor del av olivin)
Petalit (en litiumbärande fyllosilikat som har Utö gruva i skärgården som typlokal)
Pekoit (ett ovanligt vismut-selen sulfosalt som bla finns i Falu gruva... jag hade det i mina prover som jag gjorde examensarbetet på)
Pegmatit
Paragonit

Grundämnen:
Palladium
Platina
Plutonium
Polonium
Praseodym
Prometium
Protaktinium
 
Jag tar tacksamt emot hjälp att hitta ett hingstnamn på H (stonamn har jag klart). Mamma heter Olivia och pappa är Hip Hop. Jag vill helst att namnet ska vara svenskt men är öppen för fler förslag. Hennes tidigare söner heter Unik och Obsidian så en egenskap eller ädelsten/sten/mineral eller liknande vore kul. (Men inte nödvändigt) Ping @athena_arabians ;)

Helios
Harmoni
Harts
Hysteri
Hertig
Hassel
Hellhammer
Hukefalos
Henrik
Hydro
Hymn
 
Porfyr
Prehnit
Proudit
Purpurite
Pyrit (svavelkis, ett vanligt malmmineral som använts för framställning av svavelsyra)
Pyrop (en röd till rödbrun granat)
Pyrrhotite (magnetkis, en släkting till pyrit som är mer eller mindre magnetisk)
Pentlandit (en av mina favoriter, ett nickelmineral som jag prospekterat efter)
Padparadscha (en variant av safir)
Pechblände (en oren variant av uranoxid)
Plagioklas (fältspat, samlingsnamn för albit/anortit-serien)
Peridotit (en vacker grönt bergart som bildas långt ner under högt tryck och temperatur, består till stor del av olivin)
Petalit (en litiumbärande fyllosilikat som har Utö gruva i skärgården som typlokal)
Pekoit (ett ovanligt vismut-selen sulfosalt som bla finns i Falu gruva... jag hade det i mina prover som jag gjorde examensarbetet på)
Pegmatit
Paragonit

Grundämnen:
Palladium
Platina
Plutonium
Polonium
Praseodym
Prometium
Protaktinium
Taaack snälla snälla du 🤗
 
@athena_arabians Du är ju uppenbarligen en hejare på detta. Du eller någon annan kanske har tips på stonamn på K? Har kommit på många fina hingstnamn där Keiron ligger högst på listan just nu, men stonamn har jag svårt att hitta något som fastnar. Mamma heter Kimbi och pappa är Zappa.
 
@athena_arabians Du är ju uppenbarligen en hejare på detta. Du eller någon annan kanske har tips på stonamn på K? Har kommit på många fina hingstnamn där Keiron ligger högst på listan just nu, men stonamn har jag svårt att hitta något som fastnar. Mamma heter Kimbi och pappa är Zappa.

Eftersom Kimbi är bl a ett namn på ett vattendrag i Kongo-Kinshasa så kan man ju fortsätta på det temat. Finns en del fina på K, finns en hel lista på wikipedia, här är några:

Kabusi
Kafue
Katakwa
Kawezi
Kayunga
Kiela
Kiyimbi
 
Eftersom Kimbi är bl a ett namn på ett vattendrag i Kongo-Kinshasa så kan man ju fortsätta på det temat. Finns en del fina på K, finns en hel lista på wikipedia, här är några:

Kabusi
Kafue
Katakwa
Kawezi
Kayunga
Kiela
Kiyimbi
Jag visste inte ens att Kimbi var ett namn på ett vattendrag :). Tack för tipsen! Flera fina ju. Lägger till dem på listan. ❤️
 
Namntips till welshmountainkille ? Antingen ska det börja på D eller T. D efter mamman då, och T efter pappan Brynbella Twm Twm. Funderingar så här långt är Tintin eller Despacito.

Känns inte helt rätt något av det.
 
Namntips till welshmountainkille ? Antingen ska det börja på D eller T. D efter mamman då, och T efter pappan Brynbella Twm Twm. Funderingar så här långt är Tintin eller Despacito.

Känns inte helt rätt något av det.

Några namnförslag från mig
Riktiga namn
Dafydd
Delwin
Deverrell
Dilan
Dewey
Drystan
Duach
Deryn

Taffy
Talyessin (betyder snygg/stilig för övrigt)
Tarran
Timotheus
Tremayne
Trent
Tirion (betyder snäll)
Tegeirian (betyder orkidé, inte att förväxla med personerna i Game of Thrones)

Några ord/begrepp som jag gillar
Dawel (betyder lugn)
Deori (betyder lucka typ)
Tywysog Y Mynydd (ska betyda prins från bergen eller något sådant)
Twyll (betyder typ bedrägeri)
Tylwyth teg (samlingsnamn för typ älvor)
 

Liknande trådar

E
Avel Skulle vilja ha namn förslag för mitt kommande föl, e Cortado u Karina. Om det blir ett hingstföl vill jag att de börjar på C. Om det...
Svar
8
· Visningar
1 212
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp