MajaR

Trådstartare
Hej, jag och min häst ska ha vårt första föl när som helst. Hon har gått 341 dagar idag och visar alla tecken på att det är på gång men jag är osäker.
Hon satte mjölk för drygt 4 veckor sedan, släppte bäckenbanden för ca 2 veckor sedan, fick vaxproppar för 6 dagar sedan och igår började hon droppa mjölk. Jag har inte sett det droppa men hon har torkad mjölk på benen som jag tycker ser ganska vit ut men det är svårt att se när man inte ser dropparna, jag kan heller inte mjölka eftersom hon blir sur och sparkas.
Jag har även sett fölet sparka mitt under magen på henne och det borde väl betyda att fölet ligger åt rätt håll?
Ni som vet, när tror ni fölet kommer komma? Hon är själv i sin lösdrift så ingen annan häst kan störa henne men hon kan se 2 andra ston som precis har fått föl
 

Bifogade filer

  • IMG_20190507_090143.jpg
    IMG_20190507_090143.jpg
    247,5 KB · Visningar: 92
Det låter onekligen som att det snart är dags. Pilla inte på hennes juver om hon inte vill. Vaka noga på henne. Hur bra koll har du på henne?
Jag kollar till henne med jämna mellanrum, hon har ännu inte visat några tecken på att ha ont men jag har kollat varannan timme hela natten. Imorse ca 04.30 vandrade hon så jag tänkte att det kanske var dags men det verkar som att hon bara väntade på mat för när jag var där nästa gång stod hon och åt och det har jag fått höra att de inte gör när det väl är dags?
 
Jag kollar till henne med jämna mellanrum, hon har ännu inte visat några tecken på att ha ont men jag har kollat varannan timme hela natten. Imorse ca 04.30 vandrade hon så jag tänkte att det kanske var dags men det verkar som att hon bara väntade på mat för när jag var där nästa gång stod hon och åt och det har jag fått höra att de inte gör när det väl är dags?

Jag tycker det låter som om du skulle behöva titta till henne en gång i halvtimmen.
Har du någon erfaren person att be om hjälp när fölningen sätter igång? Från första tecken på fölning till att det är klart kan det gå på bara en kvart. Råkar man ut för ett felläge eller annan komplikation måste man snabbt vara behjälplig så man inte förlorar både sto och föl.
 
Varannan timme är för sällan. När jag vakade senast råkade jag ställa klockan fel av ren trötthet och ställde den på en timme istället för en halvtimme. När jag kom ut i stallet var fölet fött och höll på att befria sig från hinnorna. Som tur var låg hon rätt och det hade gått hål på hinnorna annars hade jag kunnat förlora både sto och föl.
 
Jag kollar till henne med jämna mellanrum, hon har ännu inte visat några tecken på att ha ont men jag har kollat varannan timme hela natten. Imorse ca 04.30 vandrade hon så jag tänkte att det kanske var dags men det verkar som att hon bara väntade på mat för när jag var där nästa gång stod hon och åt och det har jag fått höra att de inte gör när det väl är dags?

Varannan timme tycker jag är för lite. Det kan gå snabbt när det väl är dags och blir det ett felläge behöver du kunna vara snabbt på det att fixa det eller skaffa hjälp. Har du ngn veterinär du kan ringa som är beredd att komma direkt om det skulle vara ngt?

Det är så svårt att säga att stona gör si och så för alla är olika. Mitt avelsto är "alltid" jättelugn innan, äter lugn, vandrar inte men ett annat sto jag har hjälpt till med vid fölning är alltid väldigt orolig, vandrar runt och blir lite uppskruvad liksom. Tror det är som för människor att vissa har det lite jobbigare än andra mer kanske starkare värkar osv. När det är första fölet så är det som sagt svårt att säga att ditt sto kommer att göra si och så. Du får försöka studera hur hon verkar och som sagt hålla koll på henne oftare. När jag tycker det är nära kollar jag säkert var 5-10 min i kamera (med ljud på kameran så jag hör hur hon låter). Försöker störa henne så lite som möjligt men verkar ngt fel så går jag genast ut till henne.

Har du kamera eller ngt annat/annan person som kan hjälpa dig att vaka? Det är rätt tufft att vaka själv när man behöver vaka ofta. Vet en kompis som har typ såna här svettband på sina lösdrift ston men det är inte heller alltid stona svettas så att larmet går.
 
Du borde ha föl redan, eller snart iaf... Hade kört väldigt intensivt vak på ett sto som ser ut som din. Nattetid innebär det att jag sovit i stallet och uppehållit mig i stallet även dagtid. Varannan timme är för sällan, det kan gå på 20 minuter.
 
Nu har jag varit i stallet sedan ca 11 och kollat henne några gånger i timmen, fortfarande visar hon inga tecken på att det kommer snart, utom de som jag redan beskrivit. Jag har veterinär jag kan ringa samt kunniga i min närhet som tex stallägaren. Hur vanligt är det att de fölar när det regnar? Det har nämligen regnat till och från hela dagen och stundvis även haglat, hon har dock möjlighet att gå in i en stor lösdrift där det inte skulle vara några problem att få plats att föla så länge hon lägger sig rätt
 
Nu har jag varit i stallet sedan ca 11 och kollat henne några gånger i timmen, fortfarande visar hon inga tecken på att det kommer snart, utom de som jag redan beskrivit. Jag har veterinär jag kan ringa samt kunniga i min närhet som tex stallägaren. Hur vanligt är det att de fölar när det regnar? Det har nämligen regnat till och från hela dagen och stundvis även haglat, hon har dock möjlighet att gå in i en stor lösdrift där det inte skulle vara några problem att få plats att föla så länge hon lägger sig rätt

De kan absolut föla när det regnar. Många ston vill dock vara själv när de fölar, har du möjlighet att hålla dig lite undan men fortfarande se henne? T.ex. genom ett fönster eller något?
 
De kan absolut föla när det regnar. Många ston vill dock vara själv när de fölar, har du möjlighet att hålla dig lite undan men fortfarande se henne? T.ex. genom ett fönster eller något?
Finns inga fönster in till lösdriften så kan inte se henne utan att gå fram till öppningen eller öppna på baksidan där det är en stor skjutdörr som låter mycket så går helst inte där, brukar smyga fram och kika när hon inte är ute, är hon ute så tittar jag bara från staketet för att störa så lite som möjligt
 
Nu har jag varit i stallet sedan ca 11 och kollat henne några gånger i timmen, fortfarande visar hon inga tecken på att det kommer snart, utom de som jag redan beskrivit. Jag har veterinär jag kan ringa samt kunniga i min närhet som tex stallägaren. Hur vanligt är det att de fölar när det regnar? Det har nämligen regnat till och från hela dagen och stundvis även haglat, hon har dock möjlighet att gå in i en stor lösdrift där det inte skulle vara några problem att få plats att föla så länge hon lägger sig rätt

Vad bra att du har kunniga i din närhet som kan hjälpa dig! Guld värt :)
Vissa ston fölar i vilket väder som trots många gamla hästgubbar påstår att stona håller sig när det är dåligt väder. När jag jobbade med hästar så hade vi en som kom under ett oväder med åska och blixtrar med strömavbrott osv. Brukar säga att han kom med dunder och brak 😁

Är nyfiken på hur det går/gått med ditt sto? Blivit föl ännu?😍
 
Vad bra att du har kunniga i din närhet som kan hjälpa dig! Guld värt :)
Vissa ston fölar i vilket väder som trots många gamla hästgubbar påstår att stona håller sig när det är dåligt väder. När jag jobbade med hästar så hade vi en som kom under ett oväder med åska och blixtrar med strömavbrott osv. Brukar säga att han kom med dunder och brak 😁

Är nyfiken på hur det går/gått med ditt sto? Blivit föl ännu?😍
Inget föl ännu, men jag praktiskt taget bor i stallet för att kunna hålla koll 😅 verkar dock inte som att det blir nån gång snart, enligt en annan jag pratade med så var det inte vaxproppar hon hade på spenarna utan den ena var bara en kristall och den andra bara början till vaxpropp så jag får kanske vänta en stund till
 
Mitt sto fick åtminstone två föl utan att ha haft vaxproppar innan.
Ja de flesta ston får inte vaxproppar. Men nu har mitt sto fått det, i alla fall enligt de flesta som sett dem, men vanligtvis kommer ju fölen inom 3 dagar efter att proppar a kommer men min har nu haft i 7 dagar
 
Nu har det börjat komma mer droppar av mjölken som jag lyckats känna på, igår var den inte så klibbig men enligt mig ganska vit (har dock inget att jämföra med) idag såg den ut som på bilden och jag tycker den är väldigt klibbig. Hur nära tror ni att det är? Finns det andra saker man kan titta på som skvallrar om att det är på gång?
 

Bifogade filer

  • IMG_20190509_110031.jpg
    IMG_20190509_110031.jpg
    184,7 KB · Visningar: 71
Nu har det börjat komma mer droppar av mjölken som jag lyckats känna på, igår var den inte så klibbig men enligt mig ganska vit (har dock inget att jämföra med) idag såg den ut som på bilden och jag tycker den är väldigt klibbig. Hur nära tror ni att det är? Finns det andra saker man kan titta på som skvallrar om att det är på gång?

Tror att det är väldigt nära. Du har fått många bra tips angående vak. Jag vill bara också upprepa hur viktigt det är. En fölning kan gå på allt mellan några minuter och upp till en halvtimme för att det ska vara en så god prognos som möjligt. Är du då dessutom ovan så är det bra att vaka ännu oftare än en gång i halvtimmen just för att du kan missa symtom. Vi väntar föl nummer 3 och 4 nu vilken dag som helst och våra ston övervakas var tioende minut. Så har du den möjligheten så är det absolut att rekommendera. Det du kan ha som hjälp för att förutsäga om hur nära fölningen är är Ph stickor. Kommer även skicka ett pm till dig :)
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
896
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
765
Senast: Eloise
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 579
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp