Fölningstest?

_Smulan_

Trådstartare
Vad finns det för fölningstest på marknaden? Såg att ripegården pga sjukdom inte levererar några varor/tar emot beställningar så foaltime kan man ju utesluta...:(
Behöver verkligen ett test av något slag då mina hästar nu är på bete nån kilometer bort, altså inte så att man kan se dom när man kollar ut genom fönstret, och jag har inte tid/möjlighet att sitta dygnet runt i hagen...;)
Det är väl lite tidigt än, men det är bra att vara förberedd...:) !
 
Sv: Fölningstest?

Testet verkar ju inte så tillförlitligt ändå... Varför inte ta in stoet på stall i stället, så att du kan övervaka? Och följa de tecken som man gått efter sen urminnes tider... ;)
 
Sv: Fölningstest?

Håller med Ameo.

Strunta i testet, vi är många som har haft konstiga resultat på det. Mitt sto skulle enligt testet fölat den sista april, men är beräknad till midsommar. Inget föl ännu. Ett test som visar fel på mer än en månad klarar du dig nog utan.

Ta hem hästen, du kommer ångra dig massor om ngt händer och ingen har regelbunden uppsikt över henne.

Jag själv vågar knappt jobba nu och jag jobbar inte ens halvtid, avskyr att lämna henne utan uppsikt i hagen, även om det bara är några timmar:banana:
 
Sv: Fölningstest?

Har tyvärr inte så att vi kan ha dom hemma nu... Har dom aldrig på stall heller, dom går på lösdrift. Hon har inte sett insidan av en box på 5 år (utom förra sommaren då hon och jag var och hälsade på en kompis, vi var tvungna att ta ut henne igen efter en halvtimme då hon blev helt galen, trots hästsällskap) så det är nog ingen bra idé att börja nu.
Jo, kollar frenetiskt efter tecken...:D , blir väl det jag får gå på! Har läst i nån tråd här innan att foaltime tydligen inte är så pålitligt...? Tänkte bara att det kanske kan underlätta lite och förkorta vakperioden..
Kan bli kul sen när jag ska börja vaka då hagen är minst 3 ha stor...:crazy:
 
Sv: Fölningstest?

Men snälla nån! DU kan ju inte vaka i en så stor hage! DU får väl i alla fall stängsla av den så att det blir realistiskt att hålla koll på henne! Sen får du bosätta dig i en husvagn intill hagen, där du kan kika på henne genom fönstret!
 
Sv: Fölningstest?

se genast till att du stängslar in en plan,torr liten "ruta" där fölet kan födas utan att skada sig/rulla nedför ngn slänt.komma utanför staketet mm.
Att fölvaka i en så stor hage som hon går i nu, är inget att rekomendera alls!

Vad händer om ditt sto skulle bli alvarligt skadat och behöver ställas upp i box, tex på ett djursjukhus???

Även om man väljer att ha sina hästar på lösdrift(vilket fungerar bra i många fall) så innebär det ju inte att de ska gå "vind för våg" .:crazy:
 
Sv: Fölningstest?

Självklart ska jag sova vid hagen, i bilen hade jag tänkt. Jobbar dock så jag kan ju inte vaka hela dagen..
Fölis kan knappast rulla under stängslet då det är häck precis bakom staketet i princip hela vägen. Finns bara en slänt hon skulle kunna lägga sej i och det är mycket svag lutning på den. Finns inget vatten den skulle kunna hamna i heller.
Självklart lämnar jag inte mina hästar vind för våg, det är helt otroligt vilka fördomar vissa människor har om lösdrift!:eek: Kan säga att mina hästar är mycket mer välskötta än många hästar jag har sett på stall! Är otroligt noggrann med vaccinationer, verkningar, träckprov/avmaskningar (det är nog inte många hästar som har förmånen att varje år gå på i princip parasitfria beten/hagar då vi har mycket mark och växelbetar med kor) noggrant uträknade foderstater för varje häst...
Funderar på att stängsla in en mindre bit åt henne...får se, hon måste ju ändå ha möjlighet att gå in om hon vill, likaså dom andra hästarna..+att hon blir väldigt orolig om hon blir själv. Tycker dessutom att det är naturligare om hon får föla i närheten av flocken om hon vill det, alt gå iväg om hon vill det.
 
Sv: Fölningstest?

Förstår inte varför du går i sådan försvarsställning direkt...?:crazy: Ingen har väl "hoppat" på dig ang hur du avmaskar, vaccinerar mm. Det enda vi(jag) reagerade på var hur du beskrev problemet att ha henne i box-ett stort problem anser jag(men jag har kanske fel...)OM det nu någon gång skulle hända ngt som gör det nödvändigt att stalla upp henne(eller hennes föl) det var ju dina egna ord "Hon har inte sett insidan av en box på 5 år (utom förra sommaren då hon och jag var och hälsade på en kompis, vi var tvungna att ta ut henne igen efter en halvtimme då hon blev helt galen, trots hästsällskap)"
Jag vet ju inte hur er hage är utformad, men om den är 3ha stor så skulle iallfall jag tycka det var svårt att ha ordentlig koll på stoet...vilket jag tolkade som att du också tyckte-dina egna ord igen "
Kan bli kul sen när jag ska börja vaka då hagen är minst 3 ha stor"

Vad händer om stoet "får panik"-fölningen inte går enligt planerna(felläge tex) och hon börjar vimsa omkring- hur lätt är det då att få tag på henne i en så stor hage...Alölt kan ju hända. Hade en god vän som just förlorade sitt stoföl i en sådan händelse- hennes annars så snälla och tillgivna ungsto fick fullständig panik och sprang omkring med fölet halvvägs ut...

Jag hoppas verkligen att det går bra med ditt sto o hennes fölning.

Lycka till med vakningen....


Jag har ALDRIG ifrågasatt ditt val att ha hästar på lösdrift... Kan meddela att jag tillhör dom som oftast väljer att ha unghästarna på lösdrift(om flocksammansättningen tillåter detta..) dessutom har jag till o från använt mig av lösdrift sedan sent 70 tal, så jag anser nog att jag har en del kunskap ang. det hela.
 
Sv: Fölningstest?

Ok,ursäkta..:o ! Det är bara det att jag har dåliga erfarenheter med människor som verkar hur trevliga som helst tills dom får höra att man har häst i lösdrift. Fattar inte varför det är en sån stor grej för vissa, jag ser inte ner på folk för att dom rider hoppning tex, bara för att jag inte gör det...jaja.

Iallafall så tackar jag för alla svar, intressant att höra hur ni gör.

För att ni ska känna er lite lugnare..;):D ..kan jag säga att jag kommer dela av hagen så att det blir lättare att hålla koll. Kommer dock låta valacken gå med henne, blir han jobbig (vilket jag inte tror eftersom han är lägre i rang) flytta honom.
 
Sv: Fölningstest?

FOaltimetestet verkar i år ial ha visat fel resultat på nästan alla ston, så håller med om att du nog kan stryka det. Verkar iofs bara ha visat fel så att det sagt att det är dags för fölning tidigare än egentligen, och det är väl bättre än motsatsen, men ändå.

Håller också med om att hägna av hagen, och sen skulle jag faktiskt vara VÄLDIGT bekymrad över att stoet inte kan vara i box utan att bli 'tokig', det finns ungefär tusen och en anledningar som kan leda till att hon och fölet kommer behöva stå i box. Så det skulle ge mig magsår faktiskt, och jag skulle omdelbart börja träna på det.

För du har väl boxar?? Det MÅSTE du ha även om du har lösdrift ju, så förslagsvis så tar du in och börjar träna stoet lugnt och fint så du har fått lite större chans att det går bra om de måste stå inne sen.
 
Sv: Fölningstest?

För du har väl boxar?? Det MÅSTE du ha även om du har lösdrift ju skrev:
Jo, har en sjukbox. Har tränat så hon kan stå inne kortare stunder men ej så hon kan stå inne flera timmar i sträck.. Största problemet är väl om den andra hästen inte är med inne.. Håller med om att det är viktigt att hon kan det men tänker inte ha henne inne när hon ska föla iallafall...
Hade henne i stall förr men hon mådde aldrig bra av det trots stor(4x5m) box. Var en notorisk boxvandrare trots fri tillgång på hö och hade alltid jättesvullna ben på morgonen.
Tänker inte sitta och försvara mitt beslut här mer, det var inte det denna tråden handlade om och alla gör väl det dom tycker är bäst.
Tackar för alla tips iaf!:)
 
Sv: Fölningstest?

_Smulan_, jag tror inte att ditt sto tänker så mycket på att hon är ensam inne när fölningen väl är igång och du finns där med henne. Då har hon nog fullt upp med att föla.
 
Sv: Fölningstest?

Men har du inte tänkt på hur du ska göra om FÖLET av någon anledning behöver stå på box? Det är ju tyvärr så att det kan finnas en rad skäl till varför fölet kan behöva stå på box kortare eller längre stund. Det är ffa det jag tänker på, föla tycker jag stoet kan göra ute, det är ju det allra bästa om det går.

Men jag tänker mer på sen när fölet är fött. Chansen finns ju stoet håller sig lugn, men om inte tänker jag.
 
Sv: Fölningstest?

Hon är säkert lugnare i boxen med fölet hos sej.
Hade ändå tänkt träna båda att stå inne nån timme ibland, om inte annat så för fölets skull. Kan ju hända att man måste stalla upp den när man ska tävla också...nån gång i framtiden..:D ! Hehe...går väl saker o ting i förväg...men det är ju det den är tänkt att användas till!
Men, som sagt, tänker inte ha henne där när hon ska föla så det blir till att träna mer sen när fölet är fött. Slår man ju två flugor i en smäll så att säga...:) !
Har slagit i stolpar, för att dela av hagen, idag. Sätter dit trådarna sen när det närmar sej. Är nog ett tag kvar...hoppas jag...:( !
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 707
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp