Fölpremiering..vill veta allt!

Z

zuzzen

Hej. Sådärja..nu är fölet ute, snart en månad gammal och växer strålande. Givetvis vill jag ta den och få lillkillen bedömd av "proffs" (ifall man ska sälja etc). Vad ska jag tänka på inför premieringar och annat? Såg att vårt förbund har i slutet av augusti (20 aug)..mitt föl kommer då vara 3 månader gammal. Hur förbereder ni inför detta? Hantering, pappersexercis etc?
På min hingst var det 3 månaders levande föl avgift (Roderik)..hur fungerar det med papper etc då? Förmodar att jag inte får några papper förrän den avgiften är betald? Vilka papper behövs på sto resp föl inför anmälan och premiering?
Har varit inne på ASVHs hemsida..men hittade bara en anmälningsblankett.

Så alltså...
1. Hur förbereder ni era ston/föl inför detta? Hantering av föl innan? Mina pållar går på bete nu hela sommaren..tar in en timme per dag och pysslar lite.
2. Papper på föl? Anmälan? Allt som man behöver göra och förbereda?
3. Klarar man visningen själv? Jag har aldrig visat häst inför domare etc..var kan man få tips??
4. Lastning. Hur tränar ni? När börjar ni träna? Hur kör ni dem i transporten? Har en kylinge boogie. Stoet är ganska nervöst och svårlastat tyvärr.

Många tack på förhand
 
Sv: Fölpremiering..vill veta allt!

På en premiering får bara stoet skriftligt kritik, dock brukar dommaren lite kortfattat säga vad denne tycker om fölet. Om du vill få fölet bedömt bör du åka på en fölmönstring som brukar anordnas i slutet av sommaren runt om i landet.

Du behöver ha med dig medhjälpare då även fölet ska ledas, brukar sedan visas löst inne i ringen.

Börja träna på att leda fölet så tidigt som möjligt, första gångerna kan du rida på stoet o ha fölet som handhäst, brukar funka bra och fölet lär sig snabbt att det inte går att komma loss så det är lika bra att följa med mamma.

Ett tips inför lastningen är att lasta fölet först, då brukar stoet vilja springa in efter.

Vi knoppar alltid både sto och föl inför bedömningar.

Lycka till.
 
Sv: Fölpremiering..vill veta allt!

Hej och tack!

Givetvis var det fölmönstring jag menade...korkade jag:crazy: .
När kan man börja rida stoet? Lämnar ni fölen i boxen eller tar med dem ut i början??
Smart tips om lastning! Tack!
 
Sv: Fölpremiering..vill veta allt!

Anmälan ska ske på ASVHs anmälningsblankett om det är ett halvblod, kopia på moderns registreringshandlingar ska bifogas med anmälan. Om fölet hunnit registreras ska även kopia på fölets pass bifogas.
Se även
http://www.asvh.se/regelmenten/bedregl_fol.pdf

Fölet ska visas i skritt och stå still med föraren, det bör man träna innan, vi tränar det med stoet och fölet på en grusväg utanför hagen så många gånger att vi tycker att det fungerar. I trav kan man välja själv om man vill springa med fölet eller släppa det. Vi brukar släppa fölet i trav och släpper både stoet och fölet när galopp ska visas, vi visar själva.
 
Sv: Fölpremiering..vill veta allt!

elle12 skrev:
Fölet ska visas i skritt och stå still med föraren, det bör man träna innan, vi tränar det med stoet och fölet på en grusväg utanför hagen så många gånger att vi tycker att det fungerar. I trav kan man välja själv om man vill springa med fölet eller släppa det. Vi brukar släppa fölet i trav och släpper både stoet och fölet när galopp ska visas, vi visar själva.

Har aldrig varit på fölmönstring för halvblod - så en liten dum fråga:
Hur menar du med att "släppa" dem i galopp???

/Kristin
 
Sv: Fölpremiering..vill veta allt!

Man släpper dem lösa, så att de kan röra sig fritt.
 
Sv: Fölpremiering..vill veta allt!

OK... En "dum" fråga till. Såg att vår regionala förening inte verkar anordna någon fölmänstring. Vi har inte så långt varken till Skåne eller Småland, skulle jag kunna visa upp mitt föl på någon av dessa platser istället?

/Kristin
 
Sv: Fölpremiering..vill veta allt!

Du kan anmäla till vilken fölmönstring som helst i Sverige, närmast är väl bäst! Jag fick inte välja om fölet skulle vara löst eller ledas i traven på visningen, men vi gjorde båda! Träna på att leda fölet på hyfsat långt grimskaft, de vill se rörelsen så fri som möjligt när du leder. Om du ska trava med fölet vid hand på visningen så är mitt tips att du låter fölet springa före stoet. För om mammsen springer före är det STOR risk att liten inte håller traven utan far omkring åt alla håll :p

Du får skriftligt omdöme på fölet, och är inte stoet stambokfört kan man passa på att få det gjort samtidigt! Den lilla ska också kunna stå still under bedömningen, inte korrekt uppställd men stilla, locka gärna med något så att halsen sträcker ut lite. Ett annat tips är att du och medhjälpare har en liten vit prasslig påse fastsatt längst ut på piskorna, det ger lite extra fart för att få fram galoppen! De små vet ju inte vad vanlig pisk är, så lite prassel är som sagt bra! För helhetens skull är knoppar på både sto och föl jättefint, domarna brukar gilla att man ansträngt sig lite! Kom oxå ihåg att om liten vill dia direkt efter allt spektakel så måste den få göra det för att lugna sig lite!! Hoppas allt går bra!
 
Sv: Fölpremiering..vill veta allt!

Tack för ett bra svar! Och lycka till alla ni som ska ut på fömönstring. Jag hoppas verkligen att vi också kommer iväg.

/Kristin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp