Fölsto m. valack i hagen?

Tagliabue

Trådstartare
Mitt russto går i väntans tider, innan hon skickades på betäckning gick hon med sin kompis; min andra häst som är en travare. De kommer mkt bra överens men valacken kan bli lite arg ibland och är dominant, mesta dels är det bara bus i honom.

När vi fick hem mitt sto från betäckningen (dräktig) hade hon tyvärr fått lättare fångkänning och har sedan dess gått i en liten konvalecent hage i hennes riktiga hage fast på jordunderlag då det var de bästa vi kunde ge henne. Har haft ut vet och hovis regelbundet och hennes hovar är bättre, vågar nu inte släppa ut henne i hagen igen med kompisen utan tänkte vänta tills det blir snö på backen så hon inte får i sig gräset.

Till saken så tar jag in båda hästarna tillsammans utan problem, valacken står med ponnyn bredvid henne och de kommer bra överens, ponnyn har rymt några gånger ut till valacken utan problem där heller (alltså för dom att komma överens).

Jag funderar nu hur det blir till våren när vi förhoppningsvis får ett föl, ska jag göra en till hage där ponnyn får stå själv med fölet och låta valacken kunna nosa på sto och föl om det vill sig de, eller ska jag skita i att göra en ny hage och ha dom tillsammans och hoppas de går bra om det dyker upp ett föl? Är inte orolig att valacken ska åka på stryk, mest orolig över hur valacken reagerar på fölet.

Vi har just nu ett annat föl i stallet (inte mitt), denne går själv och valacken har sett fölet men inte haft någon kontakt med fölet. Valacken är kastrerad som 3½ åring och är nu 5. Som hingst var han dundersnäll men var elak på andra hästar som gick förbi hans hage osv därav min oro för fölet ..

HUR göra? Vill ju helst att ingen ska gå själv, dvs vill inte ha valacken själv och vill inte ha stoet själv dock går hon ju med fölet ..

Har inte funderat på fölbete, känns inte riktigt aktuellt med ett ponnysto som haft fång..
 
Sv: Fölsto m. valack i hagen?

Jag hade lite samma problem nu i våras när vi fick föl, har en arab valack som kan vara riktigt dominat mot andra hästar men de funkar bra mellan honom och mamman, dom har aldrig bråkat eller så :)
så när fölis kom 10 dagar för tidigt, vi var inte riktigt beredda ;) så mamma å bebis fick gå in en hage och valacken gick i hagen bredvid, med samma staket. Mamman vaktade fölis mkt och först fick inte valacken komma i närheten av staketet :) efter ca 2 veckor släppte vi tillsammans dom i mamman och fölis hage, så att det var deras revir och valacken gjorde precis som mamman bestämde :)
Så prova att ha dom skilda först :)
 
Senast ändrad:
Sv: Fölsto m. valack i hagen?

Låt definitivt mamman få gå själv innan hon fölar och när fölet kommer och ett tag första tiden innan du släpper ihop. Det är lugnast både för mamma och valack. Jag hade sett till att ha rejält staket så att ingen kommer till skada om valacken blir närgången och mamman blir beskyddande. Om de kan gå i hagar som löper brevid varandra så känner de sig inte så separerade som man tror, de har utbyte av varandra ändå.
 
Sv: Fölsto m. valack i hagen?

Mina hästars hage som de nu går i är mitt emellan 2 andra hagar, varav det bara är 1 tråd mellan min hage och den andra hagen (alltså inte typ 1m mellan tråden så att de inte kan nå varandra), på den andra sidan som gränsar mot en annan hage är det däremot minst 1m mellan min hage och nästa hage. Så jag vet inte hur jag ska kunna lösa de på sidan där det bara är 1 tråd?
 
Sv: Fölsto m. valack i hagen?

Hur menar du? slå upp dubbel staket och dra en tråd till? eller ännu enklare - skruva i en tvärslå i existerande stolpar som är 1 meter lång och dra dubbeltråd via dessa.

fast om dina hästar känner varandra är det överkurs - det jag menade med min första kommentar var att du byggt en hage i hagen. det låter väldigt rangligt. Om hästarna känner varandra och normalt inte är "på", funkar det säkert med ett enkel staket så länge det är stadigt och rejält och det är el i tråden.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 855
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 060
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 924
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp