Fölstorlek och funderingar.

Casper

Trådstartare
Hejsan hej..
Gud va duktig xet va igår när mamma åkte, ja grät ju som vanligt för jag är blödig:cry: men han stod kvar i hagen me dom andra och sa inte ett ljud. På kvällen i stallet så blev han lite orolig över va mamma höll hus:( men återfann lugnet ganska fort faktiskt. Idag verka han som vanligt.. lite mer pratig när man kommer kanske..

Ägarna till stoet som jag leasat hämtade som sagt henne igår:cry: jobbigt men full förståelse från min sida!.. Men dom tittade även på min fölis och han är tydligen lite mindre än Hedvigs tidigare föl, vilket gjorde att dom trodde att han inte skulle bli lika stor som hennes andra.. (hennes två el treåring kommer inte ihåg vilken men den är 171cm blandannat:crazy: )
När hon tittade på min så fick hon en känsla av att han inte blir "så stor", vilket jag personligen tycker känns bra, hon tippar på en höjd på ca 165cm.
Mamman är 165cm och hingsten 168cm tror jag.. Jag har hört både 165 och 168cm.
Men nu till funderingarna, en del säger att han kanske skenar iväg över sommarbetet på höjden, men jag HAR FÖR MIG (vet alltså inte) att jag läst någonstans att man brukar räkna på att ca 90% av fölets storlek i höjd är "klar" vid ca ett års ålder?
Är det rätt eller fel? och hur har ni upplevt det me era?

Eftersom man är rätt kort själv.. (158cm:angel: ) så blir jag ju inte direkt ledsen om han stannar på runt 165cm:)

Så hur funderar ni kring storlekarna på era? nu har jag inte mätt han på ett tag men kan göra det nu ikväll, han skiljer dock rätt mkt på bak och fram höjdmässigt..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp