Föltäcke eller inte?

E

Eem

Såg ett föltäcke i Hööks och funderar på om man kanske ska inhandla ett till varmblodsfölet. Eller är det onödigt? Vi har haft flera föl förut och dom har inte haft täcken på vintern. Men vi har inget vindskydd och träden ger inte mycket skydd heller. Jag tänker på när det är blåsigt och snöar. Kyla klarar dom men när dom blir blöt... :( .
Är man överbeskyddande?

MVH Eem
 
Gör ett vindskydd istället, och se till att det alltid finns nog att äta.

Sedan kan du läsa senaste Hästfynd med, en artikel där som handlar om bl.a. täckesanvändning.. :smirk:
 
varför ha täcke på föl :confused: skulle hellre bygga ett vindskydd en köpa täcke till ett föl ...har dom bara mat och ett skydd att gå in i så klara dom sig :smirk:
 
GLÖM föltäcket från Hööks oavsett. Det har en rygglängd på ca 70 cm.

Det passar således bara nyfödda föl i princip.

Som jmf så mitt ARABföl hade vid 5 månaders ålder vuxit ur ett 85 cm täcke. Höökstäcket är alltså MYCKET mindre än det. Det passade inte min fölis ens när hon var tre..eller var det fyra..nåja..månader.

Så, har du inte ett alldeles nyfött föl så kan du stryka just det täcket oavsett om du tänker köpa täcke eller ej.

Ang täcka föl eller ej så håller jag tyst. Med ett föl som fryser så hon hackar tänder vid minsta nederbörd så är jag för täckning. Sen att det inte fungerar med min är en annan historia. (Det gick jättebra, jättebra och jättebra och sen fick hon spunk på täcket och skenade vilt i hagen. Och slog sönder små söta benen och matte fick skrämselhicka och en saltad räkning från veterinären.. Jag tar in istället numera)
 
Okej!
Jag får väl proppa i henne hö vad det går då.
Att bygga ett riktigt vindskydd nu är nog att glömma dock... :crazy:
Får ta på mig tänkarmössan :angel:
 
VILl du ha täcke så är det ju bara att köpa ett lättfodrat regntäcke? Mät rygglängden bara. Min ARABfölis på 6 månader drar 105 i täcke. Köper du ett Olympic Protector så är de ställbara i bogen/halsen, så de passar även små taniga fölisar.

Fast JAG törs som sagt inte sätta på täcke mer som närvarande, men jag hade just ett OP och det var superbt. Regntätt, andades, fleecefoder, reglerbart och LÄTT. Och tydligen fölätande efter två veckor ;P
 
Nja, det var nog det här att dom kan bli rädd och kuta benen av sig :crazy: som fick mig att ändra mig. :)

MVH Eem
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 188
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 500
Senast: Pilot
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 519
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 832
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp