Fölvakargänget

Min har varit lite orolig i kväll och vandrat runt mer än vanligt, så i natt sover jag på plats och kan ha koll både in real och i kameran. Men egentligen tror jag att det är ett par dagar kvar. Min sambo/särbo väntar också föl (beräknad 14/5) och det stoet har också betett sig lite annorlunda i dag. Så efter att ha vakat ihop och haft väckarklockan och väckt varandra (då jag kollat min på kameran) så får vi göra det på varsitt håll i natt. Men jag ringer honom om det är dags! Jag har varit lugn hela vintern och våren men börjar nu bli lite nervös och ångrar att jag inte läst på mer, är ju 5 år sen jag hade föl själv
 
Min har varit lite orolig i kväll och vandrat runt mer än vanligt, så i natt sover jag på plats och kan ha koll både in real och i kameran. Men egentligen tror jag att det är ett par dagar kvar. Min sambo/särbo väntar också föl (beräknad 14/5) och det stoet har också betett sig lite annorlunda i dag. Så efter att ha vakat ihop och haft väckarklockan och väckt varandra (då jag kollat min på kameran) så får vi göra det på varsitt håll i natt. Men jag ringer honom om det är dags! Jag har varit lugn hela vintern och våren men börjar nu bli lite nervös och ångrar att jag inte läst på mer, är ju 5 år sen jag hade föl själv
Det fiffiga med nuförtiden är ju att all tänkbar info finns på nätet och nu har du ju kanske massor av tid att läsa på (eller inte😅).
Man kan också fråga precis vad som helst här på Buke. Man ska använda sig av all den erfarenhet som finns samlad härinne😃. Finns inga dumma frågor!!!
 
Det fiffiga med nuförtiden är ju att all tänkbar info finns på nätet och nu har du ju kanske massor av tid att läsa på (eller inte😅).
Man kan också fråga precis vad som helst här på Buke. Man ska använda sig av all den erfarenhet som finns samlad härinne😃. Finns inga dumma frågor!!!
Det ska nog gå bra, sambon har typ hundra fölningar på sitt samvete och jag har ju fyra fölningar själv också som gått bra, men det är ju fem år sedan sist!
 
Trodde nästan att det skulle bli föl här inatt.
Tempar Noella regelbundet morgon och kväll ca 6 v tillbaka (ca 3-4 ggr i veckan) för att ha koll på hennes normaltemp.
Den brukar ligga på 37,9-38,1. Igår kväll var den 37,4.
Både hennes mamma och mormor har fölat när tempen gått ner 0,5-0,7 grader.
Haft stenkoll hela natten, men ingen fölis.
Men hon har grejat runt en del och har inte legat ner mer än någon kort stund. Inte velat komma till ro.
Hon är svårare att läsa av än mina andra ston jag haft. Har aldrig behövt vaka mer än 1-2 nätter tidigare, här blir det betydligt fler.
Eller om jag börjar tappa känslan för att se rätt tecken!😉
 
Varför är tråden för våra dräktiga ston låst? Måste ju få uppdatera om våra mamma mu-hästar 🙈

Dygn 332 för Kimbi. Fortsatt lugnt. Lite förvärkar men ingen ändring på mjölken. Inatt får bebis gärna stanna inne då det finns som minst back-up. Har dock rekar runt lite så i värsta fall finns det hjälp att tillgå, men hoppas jag slipper 😊.
 
@Marty tycker också att det är tråkigt att den är låst.😕
Vi är ju ändå några kvar som inte fått föl än.
Här är juvret mer fyllt och spenarna börjar fyllas ut. Hon börjar bli rätt trött och går inte med någon högre hastighet till hagen.
Tror inte det är helt dags än, men vågar inte låta bli att vaka. Är ju så svårt att veta när det drar igång på allvar.
 
@Marty tycker också att det är tråkigt att den är låst.😕
Vi är ju ändå några kvar som inte fått föl än.
Här är juvret mer fyllt och spenarna börjar fyllas ut. Hon börjar bli rätt trött och går inte med någon högre hastighet till hagen.
Tror inte det är helt dags än, men vågar inte låta bli att vaka. Är ju så svårt att veta när det drar igång på allvar.
Det kan ju gå fort på slutet så man vet ju aldrig. Lika bra att hålla koll ❤️.

Vad är hon på för dygn nu?
 
@Marty Hon är på dygn 329 så kan ju komma när som. Är ju hennes första föl så vet ju inte alls om hon ger några tecken på att det är på gång.
Bättre att vara vaken lite för mycket än för lite i det läget!😉
 
Haft ytterligare en lugn natt. Sover och äter, det enda är att hon kliat svansen en del.
Idag är det solsken efter allt regnande så hoppas att det gör att hon vill föla!😉
Tycker juvret är rätt stort och spenarna är rätt fyllda. Fanns en liiiten aning till kristall på ena idag.
Vet ju att den kommer när den är färdigbakad, men vill ju se det lilla livet!😁
Man blir ju så fölsjuk när man ser alla andras föl.😉
 
Kimbi var ganska orolig inatt istället, så jag har inte vågat sova speciellt mycket. Ett tag kändes det som det kunde blivit inatt, men så lugnade hon sig igen. Hon pendlade en del mellan lite oroligare och lite lugnare perioder. Vi får hoppas att det betyder att det snart är dags ❤️
 
Fortfarande inget föl. Trodde verkligen att det skulle bli i natt. Rejäla juver som droppade igår kväll. Haft larm varje halvtimme hela natten och kollat.
Vid 03 trodde jag det var på gång. Hon började sparka, gå runt, gräva i bädden och försökte lägga sig ner, men avbröt.
Men efter ett tag helt lugn och börjar äta.
Dagens juverbild.
20220601_052020.jpg
 
Fortfarande inget föl. Trodde verkligen att det skulle bli i natt. Rejäla juver som droppade igår kväll. Haft larm varje halvtimme hela natten och kollat.
Vid 03 trodde jag det var på gång. Hon började sparka, gå runt, gräva i bädden och försökte lägga sig ner, men avbröt.
Men efter ett tag helt lugn och börjar äta.
Dagens juverbild.
Visa bifogad fil 92008

Har hon haft de där vaxpropparna tidigare eller är de nya?
 
@Valerianovna Hon fick dem i går, hade mer som kristaller innan.
Fortfarande inget föl och mjölken droppar till och från. Hoppas att hon fölar snart så att hon inte får för dålig råmjölk.
 
@Valerianovna Hon fick dem i går, hade mer som kristaller innan.
Fortfarande inget föl och mjölken droppar till och från. Hoppas att hon fölar snart så att hon inte får för dålig råmjölk.

Håller tummarna då för att den kommer snart så det inte strular med råmjölken :heart Det brukar inte dröja så länge när de riktiga vaxpropparna dyker upp.
 
Nu är min fölvaka över!😁
Strax efter 21 ikväll fick Noella ett litet stoföl.
Nu har den kommit upp på benen, ätit och kissat och Noella är en jätteduktig mamma.
Det enda är att fölet inte verkar vilja ligga ner. Hoppar runt och diar om vartannat, men ligga ner vill hon inte. 🤔
Vad gör man?
 
Nu är min fölvaka över!😁
Strax efter 21 ikväll fick Noella ett litet stoföl.
Nu har den kommit upp på benen, ätit och kissat och Noella är en jätteduktig mamma.
Det enda är att fölet inte verkar vilja ligga ner. Hoppar runt och diar om vartannat, men ligga ner vill hon inte. 🤔
Vad gör man?
Härligt att höra ❤️
Här fortsätter jag att vaka och börjar tro att det där fölet aldrig behagar titta ut.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
901
Relationer Jag behöver också tips på present, då svårt komma på nånting 😅 Är till min mamma som fyller år snart. Godis går alltid hem, men...
Svar
10
· Visningar
718
Senast: Halcyon
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 325
Senast: MiaMia
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 067
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp