Fölvakargänget

Inget av intresse här. Mer än att mjölken börjar skifta till mer grumlig. Hon lade sig och sov liggande på sidan under tidig morgon. nu Ikväll har hon fått gå i hela hagen och gräsa lite medans jag varit hemma och då har hon gjort riktiga rusningar, oklart varför. Sen full fart in i lösdriften igen och hänga där. Men det var bra för hennes ljuver, som släppte lite ödem.
 
Helt enig, kameran verkligen en livräddare!

Här har jag två stycken som är hyfsat redo, känslan är nog dock att båda tänker sig fölning imorgon kväll/natt. De har lite svårare att komma till ro än vanligt och jag skulle tippa på att det börjat röra på sig så smått där inne.
Känner den ena väldigt väl och hon följer hittills exakt sitt vanliga mönster, ska bli intressant att se om hon fortsätter med det, isf blir det som sagt bebis imorgon kväll❤️
Somliga kan man lita på❤️ Vattnet gick kl 18:02, hingsföl ute kl 18:20 utan assistans, kunde i lugn och ro bevaka fölningen från utsidan av boxen. Väldigt harmoniskt.

Gosse snabbt på benen, ca 30 min gammal, hittar juver själv och diar ordentligt knappt en timma gammal. Nu ska vi bara bajsa också.

Ibland är mitt jobb väldigt enkelt😃.
 

Bifogade filer

  • 40ED1701-22ED-4E1C-86FB-E3ACF4BB2535.jpeg
    40ED1701-22ED-4E1C-86FB-E3ACF4BB2535.jpeg
    511,4 KB · Visningar: 44
Inget av intresse här. Mer än att mjölken börjar skifta till mer grumlig. Hon lade sig och sov liggande på sidan under tidig morgon. nu Ikväll har hon fått gå i hela hagen och gräsa lite medans jag varit hemma och då har hon gjort riktiga rusningar, oklart varför. Sen full fart in i lösdriften igen och hänga där. Men det var bra för hennes ljuver, som släppte lite ödem.
Ändå skönt när det händer lite med mjölken. Brukar gå ganska fort sen när den väl skiftar färg tycker jag. Oftast iaf😅
 
Grattis till en lyckad fölning @Karro-Lina (lite sent på det, men det kommer kanske en till inatt för dig? ) Här blir det ännu en natt med fölvak. Mjölken är ngt vitare, klibbar mer och stoet har vankat omkring mest hela dagen. piskat med svansen, kliat rumpan, flemat och huggt sig mot flankerna. Går och ställer sig vid sin kissochbajshörna väldigt ofta utan att det kommer ngt. Äter med mkt god aptit dock. Nordsvenskar är riktiga matvrak. Äter upp en massa halm också. :D Känns som att det faktiskt kan komma ett föl inatt! Har dock aldrig haft en förstföderska tidigare. Helt klart mer svårtydd än mina vana ston.
 
Grattis till en lyckad fölning @Karro-Lina (lite sent på det, men det kommer kanske en till inatt för dig? ) Här blir det ännu en natt med fölvak. Mjölken är ngt vitare, klibbar mer och stoet har vankat omkring mest hela dagen. piskat med svansen, kliat rumpan, flemat och huggt sig mot flankerna. Går och ställer sig vid sin kissochbajshörna väldigt ofta utan att det kommer ngt. Äter med mkt god aptit dock. Nordsvenskar är riktiga matvrak. Äter upp en massa halm också. :D Känns som att det faktiskt kan komma ett föl inatt! Har dock aldrig haft en förstföderska tidigare. Helt klart mer svårtydd än mina vana ston.

Förstisar är kluriga. Men väldigt mysigt när de blir mammor för första gången🥰❤️

Hoppas du fått föl inatt🤞
 
Förstisar är kluriga. Men väldigt mysigt när de blir mammor för första gången🥰❤️

Hoppas du fått föl inatt🤞
Tyvärr inget föl inatt. Hon var jätteorolig och vankade och spände sig och plymade riktigt med svansen. Rullade sig ett par ggr. Så tänkte yes!! äntligen. Men nej.. Kl 05 imorse då gick hon och la sig... platt som en pannkaka och sov i nästan 40 min... Passade själv på att blunda lite extra. För iaf så har ingen av mina vilat precis innan fölning haha.
 
Igår vid insläpp trodde jag det va på g. Men hon har ätit o sovit hela natten och nu äter hon igen.
Hade jag vågat hade jag också sovit en längre stund, det behöver jag. Får ingen känsla nu att det är på g men vad vet man.
Dessutom har jag själv fått mensvärk….
Hur många dagar är hon idag?
 
Hur många dagar är hon idag?
Mest av allt vill jag skriva ”ja 300 björnar dansade i kostym inatt i stallet” för jag är så trött…
Men jag minns inte dygn faktiskt, jag kan inte tänka längre. 340 kanske? Hon är mer obekväm nu, vet inte hur hon ska vila, sparkar mot magen osv.
 
331 dygn och bortsett från att hon verkade lite besvärad häromdagen med en del stänk på benen så syns inga tecken på fölning. Eftersom jag är megasjuk fortfarande har jag vänt på dygnet totalt och ligger ändå vaken på nätterna, det i kombination med att jag är hemma och barnfri denna vecka gör vaket "enkelt". Sen om jag faktiskt hade orkat ta itu med en fölning i nuläget är en annan fråga. Kommer ju få igen det med råge nästa vecka när jag lär tajma barn, jobb och fölning på samma gång säkert... Just nu är blotta tanken på att ens gå utanför dörren och mocka fölbox tillräcklig för att göra mig gråtfärdig..
 
Här har vi en Donna som är på 321 dygn idag vilket gör att till helgen kommer hennes bevakning påbörjas ordentligt mer en vad hon har nu, då hon lurade oss totalt förra året. Nu gick det bra ändå men man vet aldrig. Kommer bli mycket serier, alarm och annat närmsta tiden känner jag 😂🙈 Om jag var sliten innan pga av studier och jobb så undrar jag hur jag kommer se ut efter det här 😳
 
:banghead::banghead::banghead::banghead: just hemkommen från jourläkarcentralen, hemsläppt på nåder. Läkaren anmärkte att jag verkade stressad vid ankomst. Jo tack, jag lämnar en häst som kan föla precis när som helst utan uppsikt.:grin: Vid minsta försämring är det akuten som gäller i natt. Sambon är (till skillnad från exet som gladeligen lät mig jobba med begynnande sepsis...) benhård eftersom jag är gravid. Bebis framför häst. Jag kan sköta kameravaket från sängen men behöver jag åka in lär han få köra, och mitt sista besök där inne slutade med inläggning i flera dagar. Hans päron är jättesnälla men är livrädda för hästar. Gode gud, låt henne inte föla 🙏 (Det första som mötte oss när vi kom med bilen var en rullande häst med skrapande framben..). Jag ska se om jag kan ragga fölhjälp från sängen..
 
:banghead::banghead::banghead::banghead: just hemkommen från jourläkarcentralen, hemsläppt på nåder. Läkaren anmärkte att jag verkade stressad vid ankomst. Jo tack, jag lämnar en häst som kan föla precis när som helst utan uppsikt.:grin: Vid minsta försämring är det akuten som gäller i natt. Sambon är (till skillnad från exet som gladeligen lät mig jobba med begynnande sepsis...) benhård eftersom jag är gravid. Bebis framför häst. Jag kan sköta kameravaket från sängen men behöver jag åka in lär han få köra, och mitt sista besök där inne slutade med inläggning i flera dagar. Hans päron är jättesnälla men är livrädda för hästar. Gode gud, låt henne inte föla 🙏 (Det första som mötte oss när vi kom med bilen var en rullande häst med skrapande framben..). Jag ska se om jag kan ragga fölhjälp från sängen..

Så jobbig och stressande situation för dig. Önskar jag bodde lite närmare så jag hade kunnat hoppa in som fölningsassistans☺️
 
:banghead::banghead::banghead::banghead: just hemkommen från jourläkarcentralen, hemsläppt på nåder. Läkaren anmärkte att jag verkade stressad vid ankomst. Jo tack, jag lämnar en häst som kan föla precis när som helst utan uppsikt.:grin: Vid minsta försämring är det akuten som gäller i natt. Sambon är (till skillnad från exet som gladeligen lät mig jobba med begynnande sepsis...) benhård eftersom jag är gravid. Bebis framför häst. Jag kan sköta kameravaket från sängen men behöver jag åka in lär han få köra, och mitt sista besök där inne slutade med inläggning i flera dagar. Hans päron är jättesnälla men är livrädda för hästar. Gode gud, låt henne inte föla 🙏 (Det första som mötte oss när vi kom med bilen var en rullande häst med skrapande framben..). Jag ska se om jag kan ragga fölhjälp från sängen..
Jag är ju både tillgänglig o van men bor väl för långt bort?
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
903
Relationer Jag behöver också tips på present, då svårt komma på nånting 😅 Är till min mamma som fyller år snart. Godis går alltid hem, men...
Svar
10
· Visningar
718
Senast: Halcyon
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 326
Senast: MiaMia
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 070
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp