Fönster fram i transporten

mimus

Trådstartare
Är det nödvändigt för hästen? Om det finns 2 öppningsbara fönster i taket på släpet. Vad har frontfönstret för funktion mer än att man kan (i bästa fall) se in till hästen att den står upp.

Hur skulle ni resonera. Är det ett måste?

"mimus i släpköpartankar"
 
Sv: Fönster fram i transporten

Frontfönster är inte nödvändigt för hästen tycker jag. Den ser ut bättre genom sidofönster. Det som jag tycker är praktiskt med frontfönster är att det blir ett till ljusinsläpp och man kan kika in till hästen.
 
Sv: Fönster fram i transporten

Jo, jag tycker också det är praktiskt av just den anledningen, men iom att jag köper nytt så ingår inte frontfönster som standard.

Är det "värt" att lägga 2000 extra redan nu på att få dit ett, eller kommer jag ångra mig sen om jag inte gör det.
( har redan valt till en del extra och maxgränsen ekonomiskt är redan överstigen)

"mimus som velar hit och dit och inte kan bestämma sig"
 
Sv: Fönster fram i transporten

Skulle inte få för mig att inte ha fönster fram, så mycket ljus som möjligt i transporten är ju klart bäst.
 
Sv: Fönster fram i transporten

Min häst står mycket lugnare i släpet med frontfönster, och själv tycker jag det är jättebra att man ser hennes bläs i backspegeln så jag vet att hon står upp och är ok!
 
Sv: Fönster fram i transporten

Med tanke på att det finns måååånga släp med sadelkammare som helt täcker frontfönstret så är det ju uppenbarligen inte nödvändigt. Däremot om just din häst kommer reagera på att inte få frontfönster är ju svårt att säga.

Mina kikar mer genom takfönstren än frontfönstret btw när de vill titta ut. Antagligen för takfönstren sitter på bättre höjd, de ser mer och de *host* är renare. Jag täckte frontfönstret en kort resa för unghästen för att se om hon tänkte hoppa mindre i släpet när det stod still dock, men det gjorde ingen skillnad. Hon verkade dock inte bry sig om att hon 'bara' hade takfönster heller. Då har jag dock ett vanligt litet (dvs inte sånt där låångt som te x på en del Kylinge) frontfönster, och det är inte direkt glasklart genom det. Takfönstren däremot ser man utmärkt genom.

JAG skulle köpa släpet utan frontfönster, och sen i efterhand sätta i det om du känner att du vill/det behövs!
 
Sv: Fönster fram i transporten

Alexandra_W skrev:
JAG skulle köpa släpet utan frontfönster, och sen i efterhand sätta i det om du känner att du vill/det behövs!

Tack, det var den linje jag var inne på men behövde bara support.
:bow:
För gamla hästen tror jag frontfönstret är egalt och unghästen har åkt så lite så där tror jag det inte heller spelar nån roll.
 
Sv: Fönster fram i transporten

Hej!

Fönstret fram är nog inte direkt till för hästen, mer för att få in ljus, skulle jag tro. Jag gillar fönstret fram för jag gillar att titta vad pållan sysslar med i transporten (verkar mest stå och filosofera, men kan ju ibland börja hoppa runt och då tycker jag det är skönt att kunna se att hon fortfarande står på benen.) Transporten vi hyr har fönster fram, vilket gör en enorm skillnad i ljus mot den transporten vi lånar som inte har det.. Men för hästen tror jag inte det gör nån större skillnad, hon går hellre in i fönstertransporten, men det kan ha att göra med att den är nya och fräsch och ffa boggie och lånesläpet är mörkt och gammalt och mycket skumpigt enaxlat../ Lavinia, som snart köper ett boggiesläp..
 
Sv: Fönster fram i transporten

Min lilla häst åker bättre med sidofönster lr vad de nu heter. Eftersom hon kan ser ut vad som händer utanför. Med fönster fram ser hon bara bilen ;) Men för ljusinsläppets skull kan fönster fram vara bra.
 
Sv: Fönster fram i transporten

Mina är så små så då får jag hissa upp dom i taket för att de ska kunna använda sidofönster :D :p Men jag vill ha stort fönster fram för bästa ljusgenomsläpp och för att man har lite koll på dom.
 
Sv: Fönster fram i transporten

hehe, men ja tänkte då på större hästar ;)

haha, va gulligt :D kan tänka mej två shettisar som hänger i taket på en transport, vilken syn!! :rofl:
 
Sv: Fönster fram i transporten

mimus skrev:
Hellre en boggie utan fönster :

Så, nu har jag bokat mitt boogiesläp
:banana: :banana:

Utan fönster, MEN köper förmodligen en sån där kamera att ha i släpet och bilen framöver, när det är dags för unghästen att åka mer.
Då SER man ju mer av vad som händer därbak och inte bara en mule då och då.
 
Sv: Fönster fram i transporten

Det blev en Henra Amazone -05 :)
Svart/grå

(Funderade på Cayenne, men då skulle jag köra med viss överlastvikt)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Utrustning Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står...
Svar
11
· Visningar
1 050
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 978
Senast: SiZo
·
Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp