Fönster till fult hus

CCC2ECB8-8C85-43CB-922B-F4FDAD60EE07.jpeg

:)
 
Hade en kompis som renoverade ett hus från 1940-50talet, tegel iofs men där satte hon in fönster med ngt rundad överkant vilket var original och sitter på grannhuset. Blev jätte fint :). Är spröjsat också.
Jag ser inte ngt problem med att ha spröjsade fönster där. Finns ju många olika variationer och en jugend stil vore nog att föredra framför allmoge.
 
Hade en kompis som renoverade ett hus från 1940-50talet, tegel iofs men där satte hon in fönster med ngt rundad överkant vilket var original och sitter på grannhuset. Blev jätte fint :). Är spröjsat också.
Jag ser inte ngt problem med att ha spröjsade fönster där. Finns ju många olika variationer och en jugend stil vore nog att föredra framför allmoge.

Varför sätta jugend-stil på ett hus från 1947?
 
Varför sätta jugend-stil på ett hus från 1947?
Varför sätter folk fönster i gammal stil på hus från 2019?
För att det är fint och man har all rätt i världen att sätta vilka fönster man vill på sitt hus för att komma närmre den önskade stilen man vill ha även om ens hus är från fel fel decennium.

Tror inte att ngn hade höjt ögonbrynen om jag satte in jugend-aktiga spröjs på mitt torp på ena sidan och hade glasvägg på ena gaveln. trots att torpet är från 1920 talet.
 
Varför sätter folk fönster i gammal stil på hus från 2019?
För att det är fint och man har all rätt i världen att sätta vilka fönster man vill på sitt hus för att komma närmre den önskade stilen man vill ha även om ens hus är från fel fel decennium.

Tror inte att ngn hade höjt ögonbrynen om jag satte in jugend-aktiga spröjs på mitt torp på ena sidan och hade glasvägg på ena gaveln. trots att torpet är från 1920 talet.

Klart man har rätt att göra som man vill (sålänge huset inte är tex k-märkt) men jag måste ju få ställa frågan?
Personligen hade jag absolut reagerat! Jag reagerar ofta på tex märkliga tillbyggnader, fuskspröjs, borttagna originalgolv, originalbeslag osv. Men så är jag också kanske lite mer intresserad av byggnadsvård än genomsnittspersonen?
 
Alltså mitt hus har världens fulaste plåtfasad. Typ cremevitt med bajsbruna gavlar och knutar. I sommar är det dags för fönsterbyte - men vilken modell passar huset? Det är byggt -47.
Jag skulle vilja ha vita med spröjs, men funkar det verkligen?

Jag är alldeles för dålig på att se vad som skulle se bra ut eller ej men däremot kan jag personligen säga att jag aldrig mer vill ha spröjs på fönster :banghead:

I mitt nuvarande boende (flyttar i årsskiftet är det spröjs på varenda jäkla fönster inklusive balkongdörr. De är INTE roligt att ta bort varje gång man ska putsa alla fönster
 
Jag är alldeles för dålig på att se vad som skulle se bra ut eller ej men däremot kan jag personligen säga att jag aldrig mer vill ha spröjs på fönster :banghead:

I mitt nuvarande boende (flyttar i årsskiftet är det spröjs på varenda jäkla fönster inklusive balkongdörr. De är INTE roligt att ta bort varje gång man ska putsa alla fönster

Hur tar du bort? Är det utanpåliggande ”fusk-spröjs” som är avtagbar?

Tillägg: är alltså endast nyfiken
 
Hur tar du bort? Är det utanpåliggande ”fusk-spröjs” som är avtagbar?

Tillägg: är alltså endast nyfiken
Är otroligt dåligt insatt pga bristande intresse men är avtagbart spröjs fusk så är de nog de vi har :D

Det sitter som små metall”pluppar” som man trycker in på en miljon (ja,jag överdriver) ställen och sedan lyfter man loss det. Jag har försökt 1 gång men gav upp och nu får flyttstädet krångla med de istället :angel::laugh:
 
Är otroligt dåligt insatt pga bristande intresse men är avtagbart spröjs fusk så är de nog de vi har :D

Det sitter som små metall”pluppar” som man trycker in på en miljon (ja,jag överdriver) ställen och sedan lyfter man loss det. Jag har försökt 1 gång men gav upp och nu får flyttstädet krångla med de istället :angel::laugh:

Ahh ”spännande” 😅 Låter pilligt minst sagt. Är det ett nytt hus?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp