för att underlätta muskelsättning - Evitamin, proteiner?!

B

**BORTTAGEN**

har rehabiliteringshäst som måste bygga mycket muskler. ska skicka hösilage på analys. han äter lite drygt en liter havre om dagen och en hel del hö... rids 4 dagar i veckan skritt & trav, tömkörs 2 dagar skritt & lite trav och vilar en dag i veckan.

nu känns han lugn och harmonisk (han har tidigare lätt stirrat upp sig och går på tårna för minsta lilla sten) på det han får nu, men det känns som om han borde äta mer för att muskelmyggnaden ska ge något?!

har hört att E vitamin ska vara givande... och soja... och majs... men vad är effektivast? För mycke havre har iaf tidigare gått rätt upp i huvet på honom.

Vad bör jag ge honom för att det ska underlätta för honom att muskla sig?

Har funderat på "Build Up" musli, men eftersom jag inte har värden på hösilaget så vet jag inte om det är lämpligt... känns som om något av de andra alternativen är bättre. Eller?!
 
Proteiner o vitaminer

Proteiner är ju bra, e- och b-vitaminer är inte heller fel för att hjälpa musklerna på traven. Majs är energirikt, inte särskillt mycket proteiner. Soja skulle jag undvika utan analys på höt. Lusern har du ju t.ex eller någon av Kraffts produkter, som Protein.
 
Re: Proteiner o vitaminer

Jag kanske kan passa på att flika in med en kommentar jag hörde idag. Var en häst som var i samma situation som denna, ska byggas upp, har tappat massa muskler. Ägaren frågade på kliniken vad för fodermedel som kan hjälpa och de sa då att de flesta hästar behöver mer SELEN. Selen och E.-vitaminer blev hon rekommenderad att ge. Vilka fodermedel innehåller normalt sett selen??
 
Re: Proteiner o vitaminer

tack... ska bara få reda på var och hur man fixar selen tillskott... :)
 
Re: Proteiner o vitaminer

OBS, jag vet själv inte något om selen, berättar bara vad min tränare fick höra på kliniken. Hennes sto gick Msv med snudd på svår dressyr innan skadan, men har nu tappat nästan alla sina fina muskler :crazy:
 
Re: Proteiner o vitaminer

Hej! Tänkte också på mer selen, då har du ett preparat som jag blev rekommenderad för ett antal år sedan, Tocosel, som din veterinär skriver ut åt dig. När jag ringde för att höra med veterinären (eftersom jag inte hört om tocosel förut) så sa han: det var klokt, jag tar själv ett mått varje vecka!!! Nåja, kanske inget att rekommendera så där vidare, men hör gärna efter. Tror att det ursprungligen är för grisar!
Lycka till!
Hälsningar Nina
 
Re: Proteiner o vitaminer

Jag ger VSL som är Selen, Lysin och E-vitamin. Annars finns det Tokosel (receptbelagt). Vet inte om det finns några fler?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 914
Senast: Kristall10
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 471
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 934
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 412
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp