För dyr stallhyra?

Jag kommer ha två inackorderingar framöver och kommer ta en hyra för att gå +/-0. Det gör jag för att jag vill kunna förvänta mig hjälp om jag skulle vilja resa bort, och jag hoppas kunna få sovmorgon ett par dagar i månaden.

Men även om hyran är +/-0 så kan det nog vara så att hyresgästen upplever att man tar mycket betalt. Jag tänker att man som hyresgäst inte tänker på vad det FAKTISKT kostar att ha ett stall. Det är väl där det kan uppstå osämja. Jag som stallägare vill ta lite betalt för underhåll av byggnad, räntekostnader för lånet, vatten, vvs, plogning, diesel, underhåll av maskiner, transport av hö och strö, underhåll av ridbana, el, underhåll och inköp av grepar, skottkärror, stängsel, aggregat, belysning, värme i sadelkammare, hyra av container och bortforsling av gödsel. Många saker som man som hyresgäst kanske inte tänker på.

Jag har funderat på att ha öppet bokföringssystem där hyresgästerna kan gå in och se exakt hur ekonomin ser ut. Vad tänker ni andra om en sådan lösning? Vill man veta att stallägaren bjussar på mycket pengar och gratis arbete?
Jag tänker det kan vara bra att lyfta vilka utgifter man har som stallägare (som ett led av vad som ingår - och inte). Bara det inte blir att du ska redovisa för dina hyresgäster var pengarna går, det ska de skita i. Du ska ju trots allt tjäna pengar på det.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 812
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 407
Senast: Skye
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 800
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 577
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp