För dyr stallhyra?

Absolut, men vissa hästar är bävrar. Har tom sett gnagskador på takbjälkar. Sedan går bävrarna ut i hagen och biter på stolpar istället. Har sett boxdörrar böjda för att hästarna står och tycker sig ut. Som exempel.
Här hade jag givet ägaren till en bäver en munkorg/gg. Använd eller flytta.
 
Tycker varken det är billigt eller dyrt för kallhyra.
Visst kostar slitaget av ett stall men samtidigt så har man väl stall av en anledning?
Driver du ett stall med den prisbilden? Om inte tycker jag att du ska starta ett, köpa en gård för några miljoner eller kanske många, underhålla stallet, fixa snöröjning, staket fodra mm för 25 kr brutto per dag och häst. Och sen få en utskällning för att det är för dyrt.
 
Absolut, men vissa hästar är bävrar. Har tom sett gnagskador på takbjälkar. Sedan går bävrarna ut i hagen och biter på stolpar istället. Har sett boxdörrar böjda för att hästarna står och tycker sig ut. Som exempel.
Min erfarenhet är att hästar som tokbiter på allt gör det av en anledning, tex stress, smärta, understimulerad, för lite grovfoder, mm.
Så med så kallade bäverhästar tycker jag man ska ta ett steg tillbaka och kolla om det finns en orsak till beteendet.
 
Driver du ett stall med den prisbilden? Om inte tycker jag att du ska starta ett, köpa en gård för några miljoner eller kanske många, underhålla stallet, fixa snöröjning, staket fodra mm för 25 kr brutto per dag och häst. Och sen få en utskällning för att det är för dyrt.
Stallägare får skäll för orimliga saker.

I ett stall jag stod inackorderad i, stallägaren plogade på morgonen, åkte till sitt jobb, det snöade under dagen, hästägaren kom till stallet ca 1 timme innan stallägaren slutade jobbet och skällde sedan ut stallägaren för att det inte var plogat :confused:
Alla visste att stallägaren hade ett normalt kontorsjobb, så hur kan man förvänta sig att hon ska ploga gården flera ggr/dag medans hon jobbar?

Samma stall, plogat och grusat på morgonen, under dagen blev det + grader, under em frös det på och blev tok halt (typiskt svensk vinter), en medryttare halkade omkull och slog i ryggen, hästägaren tyckte stallägaren skulle betala medryttaren för utebliven lön eftersom medryttaren inte kunde jobb på några dagar pga ryggont...
 
Tycker varken det är billigt eller dyrt för kallhyra.
Visst kostar slitaget av ett stall men samtidigt så har man väl stall av en anledning?

Driver en ett företag där verksamheten går ut på att hyra ut stallplatser, så är en del av anledningen att tjäna pengar (en näringsverksamhet ska per definition vara vinstdrivande). Det är ett jobb, och kostnaderna för slitage/underhåll/reparationer lär ju täckas upp av intäkterna. Helst ska det ju mer än täckas upp, dvs inte "bara" gå plus minus noll (även om det oftast är vad en får satsa på under uppbyggnadsfasen i företaget).
 
Stallägare får skäll för orimliga saker.

I ett stall jag stod inackorderad i, stallägaren plogade på morgonen, åkte till sitt jobb, det snöade under dagen, hästägaren kom till stallet ca 1 timme innan stallägaren slutade jobbet och skällde sedan ut stallägaren för att det inte var plogat :confused:
Alla visste att stallägaren hade ett normalt kontorsjobb, så hur kan man förvänta sig att hon ska ploga gården flera ggr/dag medans hon jobbar?

Samma stall, plogat och grusat på morgonen, under dagen blev det + grader, under em frös det på och blev tok halt (typiskt svensk vinter), en medryttare halkade omkull och slog i ryggen, hästägaren tyckte stallägaren skulle betala medryttaren för utebliven lön eftersom medryttaren inte kunde jobb på några dagar pga ryggont...
Att ha kunder med synpunkter är en del av dealen, problemet här att det troligen redan är en förlustaffär och att då få utskällning är mer surt än om man åtminstone har någon liten ersättning för besväret.
 
Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att jag var alldeles för snål och borde göra ditten och datten eftersom de betalar stallhyra. Long story short, så bad jag henne att flytta från mitt stall. (Hen stod och skrek på mig en bra stund från ingenstans och betedde sig näst intill psykotiskt.)

Till saken är nu att jag börjar fundera på min prissättning såklart. Jag har aldrig drivit stall förut och har satt ett pris utifrån vad andra tar. Detta gäller en lösdrift på drygt 1 ha med liten skog och ligghall. Det ingår 4 fordringar med hö/dag alla dagar i veckan, och jag fyller på vatten vid behov. Tillgång till stall med sadelkammare, spoldel med varmvatten och förvaringsutrymme för täcken/vagn etc. Box finns för tillfällig uppställning inne. Det man behöver göra själv är att mocka hage/ligghall samt göra höpåsar och fylla vatten de dagar man är i stallet. Det är två hyresgäster som delar på den sysslan.
Stallet har även en nyanlagd 20x60 ridbana och bra ridvägar. Ca 20 minuter från stor stad.
Man betalar 750kr i kallhyra, tillkommer då kostnad för hö och halm.
Är detta ett rimligt pris? Eller vad tar folk för liknade upplägg?

Jag betalar 1500 i månaden för en liknande lösning för min häst och då sköter vi en del av sysslorna på rullande schema. 2500 kr i månaden för en helinackordering. Stallet i fråga är dessutom 4 mil bort från medelstor stad i norrland. Som hästägare så tycker jag att du verkar väldigt billig. Det ska ju gå runt också då anläggningen kostar att driva och underhålla.
 
Det är billigt, särskilt som det finns en ridbana. För motsvarande betalade jag 1600 för tio år sedan. Det var ca en mil från Karlstad men utan bussförbindelse.
 
Driver en ett företag där verksamheten går ut på att hyra ut stallplatser, så är en del av anledningen att tjäna pengar (en näringsverksamhet ska per definition vara vinstdrivande). Det är ett jobb, och kostnaderna för slitage/underhåll/reparationer lär ju täckas upp av intäkterna. Helst ska det ju mer än täckas upp, dvs inte "bara" gå plus minus noll (även om det oftast är vad en får satsa på under uppbyggnadsfasen i företaget).
Jaha okej, jag tänker väl att dom flesta som hyr ut stallplatser gör det svart och i annat syfte än att driva verksamhet men kanske ser olika ut i olika städer jag bor i en mindre stad och känner inte till något privatstall som hyr ut en eller ett par stallplatser vitt. Det är dom större anläggningarna som gör här.
 
Jaha okej, jag tänker väl att dom flesta som hyr ut stallplatser gör det svart och i annat syfte än att driva verksamhet men kanske ser olika ut i olika städer jag bor i en mindre stad och känner inte till något privatstall som hyr ut en eller ett par stallplatser vitt. Det är dom större anläggningarna som gör här.

Det blir nog snabbt avhjälpt av nya reglerna om stallregistreringen ;)

Det är just att om man svarar med svarta kostnader i en tråd där man förväntas att vara vitt. Skulle jag hyra ut/sko hästar svart skulle jag inte vilja att mina kunder satt och berättade pris för folk på internet ;)
 
Jaha okej, jag tänker väl att dom flesta som hyr ut stallplatser gör det svart och i annat syfte än att driva verksamhet men kanske ser olika ut i olika städer jag bor i en mindre stad och känner inte till något privatstall som hyr ut en eller ett par stallplatser vitt. Det är dom större anläggningarna som gör här.
Att det inte är moms på stallhyran betyder inte att det är svart...
 
Jaha okej, jag tänker väl att dom flesta som hyr ut stallplatser gör det svart och i annat syfte än att driva verksamhet men kanske ser olika ut i olika städer jag bor i en mindre stad och känner inte till något privatstall som hyr ut en eller ett par stallplatser vitt. Det är dom större anläggningarna som gör här.
Varför tror du att dom hyr ut det svart?
 
Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att jag var alldeles för snål och borde göra ditten och datten eftersom de betalar stallhyra. Long story short, så bad jag henne att flytta från mitt stall. (Hen stod och skrek på mig en bra stund från ingenstans och betedde sig näst intill psykotiskt.)

Till saken är nu att jag börjar fundera på min prissättning såklart. Jag har aldrig drivit stall förut och har satt ett pris utifrån vad andra tar. Detta gäller en lösdrift på drygt 1 ha med liten skog och ligghall. Det ingår 4 fordringar med hö/dag alla dagar i veckan, och jag fyller på vatten vid behov. Tillgång till stall med sadelkammare, spoldel med varmvatten och förvaringsutrymme för täcken/vagn etc. Box finns för tillfällig uppställning inne. Det man behöver göra själv är att mocka hage/ligghall samt göra höpåsar och fylla vatten de dagar man är i stallet. Det är två hyresgäster som delar på den sysslan.
Stallet har även en nyanlagd 20x60 ridbana och bra ridvägar. Ca 20 minuter från stor stad.
Man betalar 750kr i kallhyra, tillkommer då kostnad för hö och halm.
Är detta ett rimligt pris? Eller vad tar folk för liknade upplägg?
betalar den summan varje månad. Då ingår inget utom skötsel av byggnad och hagmaterial. Foder och strö står jag för. Avgift för ridbana tillkommer. Så nej, du är inte dyr alls.
 
Jaha okej, jag tänker väl att dom flesta som hyr ut stallplatser gör det svart och i annat syfte än att driva verksamhet men kanske ser olika ut i olika städer jag bor i en mindre stad och känner inte till något privatstall som hyr ut en eller ett par stallplatser vitt. Det är dom större anläggningarna som gör här.

Mitt ursprungliga svar till dig var utifrån den här tråden, där jag uppfattar det som att ts driver företag.

Jag ser det för övrigt som ett problem i branschen att många hyr ut för i princip ingenting. Det gör det svårt i många fall att faktiskt kunna ta vettigt betalt - när en gör det så skriks det om att det är hutlöst dyrt (fastän det kanske fortfarande är för billigt, om en hårddrar det..). Men jag lämnar den här tråden och diskussionen åt er andra nu (jag orkar helt enkelt inte, trots intresse).
 
Har svårt att tro att någon stallägare kan ta betalt svart. Svart blir det ju om man gör vinst utan att skatta på den, och hur många stallägare gör egentligen en vinst?

Eller blandar man ihop begreppen kring verksamheter? Hobbyverksamhet kontra företag.
 
Har svårt att tro att någon stallägare kan ta betalt svart. Svart blir det ju om man gör vinst utan att skatta på den, och hur många stallägare gör egentligen en vinst?

Eller blandar man ihop begreppen kring verksamheter? Hobbyverksamhet kontra företag.
Hobbyverksamhet ska också bokföras.
 
Har svårt att tro att någon stallägare kan ta betalt svart. Svart blir det ju om man gör vinst utan att skatta på den, och hur många stallägare gör egentligen en vinst?

Eller blandar man ihop begreppen kring verksamheter? Hobbyverksamhet kontra företag.
Hur tänker du här?

Tar man betalt vitt så går regler om diverse skatter avdrag mm in. Som högst kan du få behålla hela beloppet men ofta så försvinner en del i skatter och avgifter.

Tar man betalt svart så skippar man allt vad myndigheter och skatter heter och allt hamnar i den egna fickan. Jag kan inte se någon nackdel just ur synvinkeln att få in så mycket som möjligt, man kan inte göra avdrag på större summor än man tjänar och så slipper man administration. Kanske det finns något undantag om man går miste om något bidrag. Det finns givetvis andra nackdelar om inte annat så risken att åka dit för det.
 
Tack återigen för alla svar och synpunkter. Min släkting har nu flyttat hästen (till en lösdrift som är drygt 1000kr dyrare än min :grin:), och jag är mer trygg i att min prissättning inte är för hög, utan att jag snarare kanske borde justera den uppåt. Vi har dock bestämt att när/om fler hyresgäster flyttar, kommer vi inte ta emot fler inackorderingar. Bättre att ha egna hästar och slippa tjafs!
Och beträffande frågan om svart/vitt/moms så driver vi hela gården som en enskild firma, det inkluderar då även inackorderingarna! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 806
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 405
Senast: Skye
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 800
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 577
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp