För dyr stallhyra?

Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att jag var alldeles för snål och borde göra ditten och datten eftersom de betalar stallhyra. Long story short, så bad jag henne att flytta från mitt stall. (Hen stod och skrek på mig en bra stund från ingenstans och betedde sig näst intill psykotiskt.)

Till saken är nu att jag börjar fundera på min prissättning såklart. Jag har aldrig drivit stall förut och har satt ett pris utifrån vad andra tar. Detta gäller en lösdrift på drygt 1 ha med liten skog och ligghall. Det ingår 4 fordringar med hö/dag alla dagar i veckan, och jag fyller på vatten vid behov. Tillgång till stall med sadelkammare, spoldel med varmvatten och förvaringsutrymme för täcken/vagn etc. Box finns för tillfällig uppställning inne. Det man behöver göra själv är att mocka hage/ligghall samt göra höpåsar och fylla vatten de dagar man är i stallet. Det är två hyresgäster som delar på den sysslan.
Stallet har även en nyanlagd 20x60 ridbana och bra ridvägar. Ca 20 minuter från stor stad.
Man betalar 750kr i kallhyra, tillkommer då kostnad för hö och halm.
Är detta ett rimligt pris? Eller vad tar folk för liknade upplägg?
Absolut rimligt Ganska billig hyra tycker jag
 
Hur tänker du här?

Tar man betalt vitt så går regler om diverse skatter avdrag mm in. Som högst kan du få behålla hela beloppet men ofta så försvinner en del i skatter och avgifter.

Tar man betalt svart så skippar man allt vad myndigheter och skatter heter och allt hamnar i den egna fickan. Jag kan inte se någon nackdel just ur synvinkeln att få in så mycket som möjligt, man kan inte göra avdrag på större summor än man tjänar och så slipper man administration. Kanske det finns något undantag om man går miste om något bidrag. Det finns givetvis andra nackdelar om inte annat så risken att åka dit för det.
De flesta med små stall och inackorderingar har det väl som
Hobbyverksamhet. Man behöver ändå betala skatt på eventuell vinst, men har svårt att tro att man gör någon direkt vinst på mindre verksamheter.
 
De flesta med små stall och inackorderingar har det väl som
Hobbyverksamhet. Man behöver ändå betala skatt på eventuell vinst, men har svårt att tro att man gör någon direkt vinst på mindre verksamheter.
svart är att inte redovisa något alls , det är svart /svartjobb.
 
De flesta med små stall och inackorderingar har det väl som
Hobbyverksamhet. Man behöver ändå betala skatt på eventuell vinst, men har svårt att tro att man gör någon direkt vinst på mindre verksamheter.
Eller så kör man svart för att det är enklare. Inte för att lura någon egentligen men för att slippa pappersexercisen och att betala inkomstskatt på eventuellt överskott. Jag är övertygad om att många små hästverksamheter drivs mer eller mindre svart.
 
Eller så kör man svart för att det är enklare. Inte för att lura någon egentligen men för att slippa pappersexercisen och att betala inkomstskatt på eventuellt överskott. Jag är övertygad om att många små hästverksamheter drivs mer eller mindre svart.
Och jag tror att de flesta små hästverksamheter inte har något överskott utan går minus!
 
svart är att inte redovisa något alls , det är svart /svartjobb.
Men hobbyverksamhet behöver ju inte redovisas förrän man gör vinst. Och vinst gör man sällan i små hästverksamheter.
 
Och jag tror att de flesta små hästverksamheter inte har något överskott utan går minus!
Där är jag enig vilket framgår av det citerade men du missade poängen med inlägget eller citerade du av misstag. Poängen var alltså att man kör svart för att det är enklare.
 
Och jag tror att de flesta små hästverksamheter inte har något överskott utan går minus!
Nej precis därför väljer många att inte krångla med mydighter och papper eftersom det ändå inte finns några pengar att redovisa. Dvs dom har betalt svart.
 
Nej precis därför väljer många att inte krångla med mydighter och papper eftersom det ändå inte finns några pengar att redovisa. Dvs dom har betalt svart.
Jag vet inte alls hur folk gör men förutsätter att folk sparar sina underlag även om de inte har företag.
 
Du vet vad svart betyder? Då undanröjer man alla bevis att det ens funnits någon betalning etc.
Va!!!

Inte visste jag att det var ett krav för att köra svart att "elda upp kvittona", det räcker utmärkt att inte redovisa sina förehavanden för att det ska räknas som svart, men det blir ju svårare att bevisa om man undanröjer alla bevis eller än hellre undviker att lämna spår.
 
Håller med övriga om att hyran låter billig men det beror ju lite på hur upplägget ser ut och det tycker jag inte helt framgår. Det stod nånstans att två av inackorderingarna delade på mockning av hage och ligghall. Hur många av hästarna som de mockar för är stallägarens? Har själv haft häst inackorderad på lösdrift där inackorderingarna (som tillsammans hade hälften av hästarna) själva förväntades sköta lösdriften. Stallägarna, som alltså ägde hälften av hästarna på lösdriften, skötte ingen mockning, vattenpåfyllning etc. Detta var inte dealen när vi flyttade in och det blev ganska mycket tyngre arbete när man i praktiken jobbade för dubbelt så många hästar som man själv hade. Sen var det största problemet nog att stallägarna (som ju inte behövde känna på hur arbetet i lösdriften funkade, eller rättare sagt inte funkade) inte hade någon som helst förståelse för att det är ganska omöjligt att köra fullastade (halvtrasiga) skottkärror 200 m till gödselcontainern genom lera och i uppförsbacke *10 varje dag man hade ansvar för mockning t ex. Om läget är sådant hade jag nog som inackordering också kunnat få ett psykbryt, oavsett nivån på hyran...
 
Håller med övriga om att hyran låter billig men det beror ju lite på hur upplägget ser ut och det tycker jag inte helt framgår. Det stod nånstans att två av inackorderingarna delade på mockning av hage och ligghall. Hur många av hästarna som de mockar för är stallägarens? Har själv haft häst inackorderad på lösdrift där inackorderingarna (som tillsammans hade hälften av hästarna) själva förväntades sköta lösdriften. Stallägarna, som alltså ägde hälften av hästarna på lösdriften, skötte ingen mockning, vattenpåfyllning etc. Detta var inte dealen när vi flyttade in och det blev ganska mycket tyngre arbete när man i praktiken jobbade för dubbelt så många hästar som man själv hade. Sen var det största problemet nog att stallägarna (som ju inte behövde känna på hur arbetet i lösdriften funkade, eller rättare sagt inte funkade) inte hade någon som helst förståelse för att det är ganska omöjligt att köra fullastade (halvtrasiga) skottkärror 200 m till gödselcontainern genom lera och i uppförsbacke *10 varje dag man hade ansvar för mockning t ex. Om läget är sådant hade jag nog som inackordering också kunnat få ett psykbryt, oavsett nivån på hyran...
Jag tycker det framgår tydligt i TS att stallägaren sköter en stor del av arbetet och inte som din stallägare slänger över det på de inackorderade.
 
Jag tycker det framgår tydligt i TS att stallägaren sköter en stor del av arbetet och inte som din stallägare slänger över det på de inackorderade.
Nja, det står att TS sköter fodringar samt vattenpåfyllning (och ja, det är en del av arbetet) men att inackorderingarna sköter mockning. Framgår dock inte hur många hästar inackorderingarna mockar för. Skillnad om inackorderingarna mockar för 10 hästar, varav 2 är deras egna, och stallägaren fodrar och fixar vatten till 10 hästar varav 2 inte är hennes egna, mot om inackorderingarna bara mockar efter sina 2 hästar, medan stallägaren helt ansvarar för sina hästar + fodrar och fixar vatten till de inackorderade.

Sen vill jag förtydliga att det inte är "min" stallägare längre, flyttade därifrån för många år sedan. Nuvarande stallägare är supergullig, henne måste man stoppa från att göra för mycket och för billigt! :love:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 745
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 368
Senast: Skye
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 787
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 568
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp