För dyrt??

Hästälskaren

Trådstartare
Jag ska klistra in ett inlägg från en ridskola. Undrar vad ni tycker är 3.500 kr/månaden dyrt för en ryttarsatsning?
Detta är vad som står på deras hemsida.

Pris
Utöver tre ridpass i veckan på en noggrant utvald ponny, varav ett är hoppträning för ridlärare ingår följande när du skriver in dig som elev i ryttarsatsningen.
* Stallhyra
* Foder
* Veterinärvård
* Försäkring
* Hästutrustning
* In-och utsläpp samtliga dagar
* Samtliga fodringar
* Hovvård
* Utbildning av ponnyn
* Möjlighet att byta ponny
* Individuell coachning
* Professionellt tävlings- och träningsupplägg
* Möjlighet att åka och tävla med ponnyn
* Förtur till träningar med externa tränare

Den totala summan du betalar i månaden är
 
Man rider alltså 3 gånger i veckan varav ett är i en hoppgrupp o de andrs två bestämmer man själv vad man vill rida. Sedan finns det möjlighet att tävla också
 
Jag tycker absolut inte det är orimligt, hade jag inte levt på CSN hade det lätt varit ett bra upplägg för mig och mitt hästintresse just nu, tre dagar i veckan, viss frihet och lärarledda lektioner. Bra och utbildade tränare och hästar/ponnyer förutsätter jag dock.
 
Nja ganska dyrt tycker jag.
3500kr och då är det bara 1 lektion per vecka som ingår och 2 rids på egenhand.
För 3500kr kan man ha häst 7 dagar/vecka.
 
Nja ganska dyrt tycker jag.
3500kr och då är det bara 1 lektion per vecka som ingår och 2 rids på egenhand.
För 3500kr kan man ha häst 7 dagar/vecka.

Nåja, det beror nog på var i landet och vad man räknar in. Bara stallhyran inklusive hö och kraftfoder kostar 7 000 kronor för mina två ponnyer. Sen tillkommer spån, hovslagare, vaccination, träning, tävling, tandläkare, utrustning, försäkring och veterinärvård vid ev. skador.
 
Nåja, det beror nog på var i landet och vad man räknar in. Bara stallhyran inklusive hö och kraftfoder kostar 7 000 kronor för mina två ponnyer. Sen tillkommer spån, hovslagare, vaccination, träning, tävling, tandläkare, utrustning, försäkring och veterinärvård vid ev. skador.
Bor en bit öster ut om västernorrland så det är inte så dyrt att ha häst här
 
Jag tycker absolut inte det är orimligt, hade jag inte levt på CSN hade det lätt varit ett bra upplägg för mig och mitt hästintresse just nu, tre dagar i veckan, viss frihet och lärarledda lektioner. Bra och utbildade tränare och hästar/ponnyer förutsätter jag dock.
Det är en b-tränare i hoppning som håller lektionerna. Vill ej skriva vad tränaren heter då det är i närheten av vad jag bor men den tränaren är känd av att coacha ryttare till elit nivå och är duktig på att matcha ihop en ryttare och ponny :)
 
Med tre lektioner i veckan och allt som ingår i form av häst, försäkring, utrustning etc tycker jag det låter billigt ärligt talat. Per lektion blir det då under 300 kr för lektion. Det är inte mycket ens om du rider för tränare med egen häst. Här får du både lektionerna och övrigt för ett lågt lektionspris.
 
Häromkring kostar lektion max 200 kr per gång, om man rider en termin.
Finns nån ridskola som har "fodervärd" då man har hästen som sin en dag i veckan, detta kostar 300 kr i månaden.
Så om det "bara" ingår tre lektioner och man inte får ha hästen mer så känns det dyrt tycker jag. Om man får ha hästen även övriga dagar för ridning mm så är det billigt.
 
Häromkring kostar lektion max 200 kr per gång, om man rider en termin.
Finns nån ridskola som har "fodervärd" då man har hästen som sin en dag i veckan, detta kostar 300 kr i månaden.
Så om det "bara" ingår tre lektioner och man inte får ha hästen mer så känns det dyrt tycker jag. Om man får ha hästen även övriga dagar för ridning mm så är det billigt.

Hur skulle det vara dyrt tänker du?
Det är ju en tränare som ska avlönas, man får nyttja anläggning som ska skötas, hästarna sköts, hästarna som är utbildade och ses över av kunnigt folk ingår, foder ingår, utrustning ingår, vaccination/tandfix/skoning etc ingår etc. Räknar man på allt det med egen häst kommer du ju upp i mer än så.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 525
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp