För dyrt??

Jag tycker det låter billigt. En träning för mig kostar 300:-+ resa för tränare+ resa för mig+ ridhusavgift, på egen häst. Jag tränar iofs själv då så jag får ju all uppmärksamhet. Min tränare är inte den dyraste men inte heller den billigaste.
 
Jag tycker det är rimligt pris, lite oklart vad som gäller de två dagarna det inte är hoppgrupp.
Men så "stör" jag mig på att en ridskola uttrycker sig så att du får även detta.... Eh? Det är ju deras häst så det är ju dom som ska betala.
Hade jag inackorderat min häst där så hade jag fått detta, nu tycker jag det skulle stå du får det som är fetmarkerat plus en hoppträning i veckan och sen vad det nu var man fick de andra två dagarna.

Men priset, ja helt okey.

* Stallhyra
* Foder
* Veterinärvård
* Försäkring
* Hästutrustning
* In-och utsläpp samtliga dagar
* Samtliga fodringar
* Hovvård
* Utbildning av ponnyn
* Möjlighet att byta ponny
* Individuell coachning
* Professionellt tävlings- och träningsupplägg
* Möjlighet att åka och tävla med ponnyn
* Förtur till träningar med externa tränare
 
Jättebra deal, förutsatt att de har trevliga hästar. Jag hade lätt hoppat på, framförallt om det gäller en ponnyryttare som kanske både växer och utvecklas.

Du slipper kostnaden för inköp av häst och risken att bli stående med en skadad (som ju då kostar betydligt mer per månad, ofta kräver mer jobb och ändå inte går att rida). Häromkring verkar snittpriset för lektion ligga över 300:-, och då är det i full grupp på tilldelad lektionshäst.
 
Jag ska klistra in ett inlägg från en ridskola. Undrar vad ni tycker är 3.500 kr/månaden dyrt för en ryttarsatsning?
Detta är vad som står på deras hemsida.

Pris
Utöver tre ridpass i veckan på en noggrant utvald ponny, varav ett är hoppträning för ridlärare ingår följande när du skriver in dig som elev i ryttarsatsningen.
* Stallhyra
* Foder
* Veterinärvård
* Försäkring
* Hästutrustning
* In-och utsläpp samtliga dagar
* Samtliga fodringar
* Hovvård
* Utbildning av ponnyn
* Möjlighet att byta ponny
* Individuell coachning
* Professionellt tävlings- och träningsupplägg
* Möjlighet att åka och tävla med ponnyn
* Förtur till träningar med externa tränare

Den totala summan du betalar i månaden är
Jag tycker det verkar vara ett bra upplägg och ett bra pris. Skulle kunna vara attraktivt för många. Tre dagar i veckan ridning då hinner man med något annat i livet också t ex skola, vänner och jobb och aktiviteter. Har du syskon så kan föräldrarna dela kostnaderna rättvist mellan er.

Jag tror att många, speciellt mindre, ridskolor gärna går mot lösningar liknande denna. Det är en win-win-situation. Kostnaderna är fasta och någon har mer eller mindre koll på när du rider och inte ligger i skadad någonstans.

Egentligen är det rätt likt den klassiska stalltjejer, hästskötarsystemet, fast det finns vitt betald personal. Därmed sagt att du måste sköta och mocka åt din egen ponny och förmodligen måste du och vill hjälpa till positivt här och där för det är inget överpris.

Det är även likt familjen hammarström i miniformat för du får hjälp och skötsel av en professionell organisation. Du kan också med stöttning av din familj tävla externt. Jag skulle vara lika intresserad av att följa din och din ponnys resa på tv som någon annan familj. Det vore en kostnad för ungdomsridning som skulle kunna redovisas offentligt.

Att tävla externt och träna för externa tränare kan förmodligen lätt dubblera priset speciellt om du räknar in föräldrars eller supportpersoner tid, körning, hyra av kärra, tävlingskläder och allt annat. Det kanske inte är något du kan räkna med att få så ofta så är det nog i de flesta familjer.
 
Tycker också att priset låter rimligt förutsatt att man alltid är garanterad att ha en häst att rida samt att det inte är allt för många i ridgruppen.

På dotterns ridskola kostar det 3700kr per år att rida 30 min 1 gång i veckan med uppehåll för lov. En privatlektion på riskoleponny kostar 300kr för 45 min.
När jag rider dressyrlektion för min tränare betalar jag 450kr för 45 min plus ev resa beroende på om hon kommer till mig eller om jag åker till henne.
Så baserat på det så tycker jag att priset per lektion för dig är helt okej.
 
Tycker faktiskt att det låter jättebra. Det är faktiskt något som jag skulle vara intresserad av som bor i stockholm och inte har tillräckligt med pengar för att ha egen häst. Dessutom vill jag inte lägga all min fritid på att vara i stallet. Så att ha häst på deltid skulle vara perfekt :)
 
Hur skulle det vara dyrt tänker du?
Det är ju en tränare som ska avlönas, man får nyttja anläggning som ska skötas, hästarna sköts, hästarna som är utbildade och ses över av kunnigt folk ingår, foder ingår, utrustning ingår, vaccination/tandfix/skoning etc ingår etc. Räknar man på allt det med egen häst kommer du ju upp i mer än så.
Tänker att ridskolan ju redan har hästen. Precis som i inlägget nedan.

Jag tycker det är rimligt pris, lite oklart vad som gäller de två dagarna det inte är hoppgrupp.
Men så "stör" jag mig på att en ridskola uttrycker sig så att du får även detta.... Eh? Det är ju deras häst så det är ju dom som ska betala.
Hade jag inackorderat min häst där så hade jag fått detta, nu tycker jag det skulle stå du får det som är fetmarkerat plus en hoppträning i veckan och sen vad det nu var man fick de andra två dagarna.

Men priset, ja helt okey.

* Stallhyra
* Foder
* Veterinärvård
* Försäkring
* Hästutrustning
* In-och utsläpp samtliga dagar
* Samtliga fodringar
* Hovvård
* Utbildning av ponnyn
* Möjlighet att byta ponny
* Individuell coachning
* Professionellt tävlings- och träningsupplägg
* Möjlighet att åka och tävla med ponnyn
* Förtur till träningar med externa tränare
 
Tycker inte det är jämförbart.
Tycker närmare 300 per lektion är dyrt, men det kanske är för att det är dyrt jämfört med där jag bor. Om det är privatlektioner så är det inte dyrt, men om man rider flera som i grupp tycker jag det är det.
Om ridskolan ställer en häst till förfogande 3 dagar per vecka och har ett lektionspris på, säg, 200kr. Dessa 3 dagar i veckan vet de att hästen ev kommer ridas "hårdare" än på generell lektion, få hoppa mer intensivt och ev högre och kanske inte kan användas till fler lektioner.

Om hästen i snitt går 2,5 lektioner per dag varje vecka så drar den in 500kr till ridskolan varje dag. Att då enskild elev som abbonnerar på hästen betalar 300/pass(dag) om man räknar "allt annat" som gratis är verkligen inte dyrt.

Lycka till att hitta en tränare till din privathäst som tar 200kr vitt per gruppträning liksom. Och då har du träningsavgiften PLUS alla andra utgifter för hästen utöver det.
 
Jag ska klistra in ett inlägg från en ridskola. Undrar vad ni tycker är 3.500 kr/månaden dyrt för en ryttarsatsning?
Detta är vad som står på deras hemsida.

Pris
Utöver tre ridpass i veckan på en noggrant utvald ponny, varav ett är hoppträning för ridlärare ingår följande när du skriver in dig som elev i ryttarsatsningen.
* Stallhyra
* Foder
* Veterinärvård
* Försäkring
* Hästutrustning
* In-och utsläpp samtliga dagar
* Samtliga fodringar
* Hovvård
* Utbildning av ponnyn
* Möjlighet att byta ponny
* Individuell coachning
* Professionellt tävlings- och träningsupplägg
* Möjlighet att åka och tävla med ponnyn
* Förtur till träningar med externa tränare

Den totala summan du betalar i månaden är
Nja, det låter dyrt då du betalar för hela hästen men får bara 3 dagar i veckan. Hur många är det på lektionerna, är det privatlektioner eller i grupp? Hopplektionen förstår jag är i grupp men dom andra två?

Men det beror ju också på vad det kostar att ha hästen uppstallad där som privathäst och vad det är för typ av häst, är det en välutbildad häst som det är möjligt att utvecklas med eller är det "bara" en trött lektionshäst?

Ska man satsa på ridning och det är det man vill så är inte tre gånger i veckan särskilt mycket ridning egentligen.
 
Senast ändrad:
Lycka till att hitta en tränare till din privathäst som tar 200kr vitt per gruppträning liksom. Och då har du träningsavgiften PLUS alla andra utgifter för hästen utöver det.
Min tränare (som åker ut och håller träningen vid stallet jag står i med hästen) tar 200kr per person för en gruppträning och 300kr för en privatlektion.
 
Nja, det låter dyrt då du betalar för hela hästen men får bara 3 dagar i veckan. Hur många är det på lektionerna, är det privatlektioner eller i grupp? Hopplektionen förstår jag är i grupp men dom andra två?

Men det beror ju också på vad det kostar att ha hästen uppstallad där som privathäst och vad det är för typ av häst, är det en välutbildad häst som det är möjligt att utvecklas med eller är det "bara" en trött lektionshäst?

Ska man satsa på ridning och det är det man vill så är inte tre gånger i veckan särskilt mycket ridning egentligen.

Fast det är ju 3 lektioner i veckan - så det är ju inte bara själva hästen utan även träning
 
Senast ändrad:
Det är svårt att säga om det är ett bra pris eller inte. Det beror på hur långa lektionerna är, hur många som är med i gruppen, får man assistans vid tävling? Om coachningen verkligen är bra, så man lägger upp individuella planer och hjälper eleven att rikta in sig på ett mål, exv en tävling, och ta sig dit eller det mest är floskler.


Det är också knepigt uttryckt när det står uppräknat vad som ingår, det mesta är självklara saker på ridskolan, eller är det ett fodervärdssystem där ni har hästarna själv 3 dagar i veckan och de går på ridskolan resten.? Jag skulle själv utöver detta önskat ett pass där man kan rida självständigt och träna på "läxor".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 525
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp